Projekt Volva, v rámci kterého chce na ulice švédského Göteborgu přinést automobily, které umí řídit samy bez řidiče, vstupuje do svého druhého roku. Jeho cílem je umožnit lidem zapnout při cestování jakéhosi "autopilota", díky kterému se vůz o sebe na cestě postará sám. Minulý týden Volvo vůbec poprvé zveřejnilo podrobnější informace o technologiích, které jeho automobily budou využívat.
„Klíčem k úspěchu je chytrá kombinace senzorů, počítačů a dalších systémům,“ uvedl Erik Coelingh z Volva. Automobily budou potřebovat přesně vědět, kde se právě nacházejí, což jim umožní nově vyvinutý systém. Ten bude kombinovat radary, kamery a počítačové senzory, jejichž data bude zpracovávat počítačový systém, který bude vytvářet v reálném čase mapu pohybujících se a stojících objektů okolo automobilu. V kombinaci s GPS bude vůz přesně vědět, kde se právě nachází.
Objekty bude rozeznávat speciální kamera umístěna pod horní částí čelního skla. Ta obsahuje tři čočky - jedna detekuje automobily po stranách, druhá se dívá dopředu a používá se k tomu, aby automobil jel rovně v daném pruhu na cestě, a třetí umí detekovat překážky na vozovce.
Díky této kameře bude moci počítač vyhodnocovat vzdálenost od objektu - od jiných automobilů, přes chodce až po neočekávané překážky na silnici. Kromě toho je na přední části vozu namontován laserový skener s dosahem 150 metrů, díky němuž jsou rozeznávány jednotlivé objekty.
Kromě přední kamery jsou po stranách umístěny další kamery, které monitorují, co se děje okolo automobilu a měří vzdálenost mezi automobilem a ostatními vozy, které jej míjejí. Kromě zmíněného jsou ve vozidle integrovány dva radary a dvanáct nadzvukových senzorů, které taktéž slouží k identifikaci různých objektů a umožňují provoz vozidla bez přičinění řidiče.
Data zpracovávají dva nezávislé počítačové systémy. Pokud jeden selže, druhý automobil bezpečně zastaví. Brzdový systém a systém, který se stará o otáčení volantem, mají navíc speciální záložní programy. Automobily jsou také propojené s cloudovou službou, díky níž získávají nejnovější data do map a informace o provozu na silnici.
Automobil v určitých situacích může po řidiči vyžadovat, aby převzal řízení - stát se to může například při extrémním počasí nebo při výpadku některého systému. Pokud řidič nezareaguje, automobil zastaví. Podle Volva by se jeho automobily v ulicích Gothenburgu opravdu měly objevit už za dva roky.