Voyo ambice neskrývá

14. 10. 2013

Sdílet

 Autor: Nova
V průběhu dalších 24 měsíců považuji za reálný cíl dosažení 100 tisíc uživatelů. V nabídce máme nyní asi 1800 filmů či seriálů a pracujeme na dalším rozšiřování obsahu, například pro děti, říká v rozhovoru Petr Horák, šéf placených služeb televize Nova.

Kolik předplatitelů má aktuálně videoslužba Voyo?

Ke konci června jsme evidovali přibližně 27 tisíc zákazníků. Jak se vyvíjí jejich množství v čase? V současné době počet klientů roste řádově v desítkách procent ročně. Nejkritičtějším okamžikem v historii služby bylo vypnutí archivu zdarma v dubnu 2012, kdy jsme zásadním způsobem změnili byznys model Voyo. Celou platformu jsme ale zjednodušili, odstranili videoreklamu a nabídli kromě archivu TV Nova i zahraniční filmy a kompletní zahraniční seriály, jako jsou IT Crowd, Spartacus nebo v současnosti Breaking Bad (Perníkový táta). Jelikož počet předplatitelů stále roste, víme, že si lidé k obsahu bez reklam, který je jim k dispozici kdykoli a kdekoli, nacházejí stále ve větším množství cestu.

 

Petr Horák, NovaKdy evidujete zásadní nárůsty předplatitelů a kdy naopak větší úbytky?

Vrůsty a poklesy jsou v souladu s chováním zákazníků placené televize. Stejně jako v případě televize jsou období, kdy je divácký zájem slabší a kdy naopak posiluje. Léto je i pro nás horším obdobím, nicméně díky tomu, že naši službu rozšiřujeme na stále více zařízení, se nám daří bázi stabilizovat. U Voyo navíc pozorujeme sílící vliv dnešní internetové doby, která s sebou přinesla chytrá zařízení. Díky nim nejsou uživatelé vázaní na jedno místo a jeden přístroj a využívání služby i ve slabších obdobích roste.

 

Kolik uživatelů využije sedmidenní období na zkoušku a neaktivuje si placenou službu?

Ročně si službu Voyo v rámci sedmidenního předplatného vyzkoušejí řádově desítky tisíc zákazníků.

 

Co podle vás nejvíce determinuje apetit abonentů?

Předplatitelé se dělí do několika skupin. Část z nich vidí jako nejzajímavější naši nabídku pořadů a především seriálů TV Nova, jejichž premiérové díly často nabízíme dříve než televize. Velký zájem je i o sportovní obsah na kanálu Nova Sport. Dále posilujeme i díky stále atraktivnější filmové a seriálové nabídce, kterou nyní zastupuje třeba seriál Perníkový táta, jehož díly máme exkluzivně do 12 hodin po premiéře v USA. V tomto případě se nám v rámci Česka podařilo dosáhnout revolučního modelu.

 

Roste zájem předplatitelů o sledování přes tablety?

Zájem uživatelů o sledování obsahu přes chytrá zařízení všeobecně roste, a to včetně tabletů. Tento fakt nás velmi pozitivně překvapuje, a i proto je jedním z našich cílů rozšiřování Voyo na co nejširší portfolio chytrých zařízení. Ostatně i proto jsme rozšířili aplikaci i na zařízení s operačním systémem Android, o což zákazníci Voyo jevili dlouhodobě velký zájem. Co se týče podílu Androidu ve srovnání s iOS (iPad, iPhone – pozn. red.), v podstatě se srovnal. Nicméně situaci ve vývoji Android platformy považuji za velmi chaotickou. Jednotliví výrobci si vytvářejí vlastní nadstavby, které vyžadují trvalé testování kompatibility. Dále mám na mysli kritický faktor pro další penetraci služby na Android zařízeních, a to úspěšnou integraci DRM ochrany od společnosti Widevine Technologies výrobci koncových zařízení. Protože jsme v regionu první službou používající tuto ochranu, musíme vysvětlovat distributorům, že bez DRM integrace Voyo nebude funkční na jejich skvělém produktu.

 

Jaké je rozdělení uživatelů podle technologií – od aplikace v chytré TV přes počítač až po tablety?

Rozdělit takto uživatele zcela nelze, neboť dnes mají zákazníci možnost aktivovat svůj účet již na čtyřech zařízeních a na Voyo Playeru. Klienti tuto možnost využívají a používají jeden účet na více zařízeních. Proto měříme sledovanost titulů a vidíme zde budoucnost placených služeb, neboť podíl konzumace na chytrých technologiích dosáhl za dvanáct měsíců okolo 29 procent. Vloni v září to byla maximálně tři procenta.

 

Nedávno jste uvedli na trh přehrávač Voyo Player, jaký zájem o něj předpokládáte?

Podle výzkumů je v České republice okolo 2,5 milionu televizí, které jsou starší než tři roky. Dále víme, že u nás staré přístroje fungují jako druhé či třetí televizory v domácnosti, neboť česká domácnost je velmi konzervativní. To všechno jsou potenciální uživatelé Voyo Playeru. Já sám produkt testuji více než dva měsíce a výhody používání IP boxu vidím jednoznačně: okamžitá široká nabídka filmových a seriálových titulů, lokální tituly, které jste nestihl sledovat ve vysílacím čase, a navíc Nova Sport a další kanály, jež streamujeme v HD kvalitě. Porovnávali jsme si konkurenční způsoby, a nevěřím modelu, kdy domácnost bude muset používat tablet proto, aby streamovala obsah do televize. To považuji za příliš komplikované. Proto jsem v otázce zájmu o Voyo Player optimistický.

 

Jaké máte ambice z hlediska počtu předplatitelů do konce roku 2013 a v horizontu tří až pěti let?

Máme velké ambice, já považuji za reálný cíl dosažení 100 tisíc uživatelů v průběhu dalších 24 měsíců.

 

Jaká je aktuální programová nabídka Voyo? Kolik titulů je v nabídce a jaký je předpoklad jejího dalšího rozšiřování?

Zákazníci jsou spokojeni s naší videoknihovnou, kterou neustále doplňujeme o nové tituly. Nyní máme v nabídce kolem 1 800 fi lmů a seriálů z naší i zahraniční produkce. V současné době se zaměřujeme na cílené rozšiřování podle segmentů, například tedy na obsah pro děti. Kromě toho víme, že klienti mají rádi exkluzivní lokální obsah. Důležité jsou samozřejmě i naše živé kanály včetně velmi atraktivního Nova Sportu nebo fi lmového Voyo Cinema.

 

Postupně rozšiřujete obsah o seriály, sportovní akce či erotiku. O co je největší zájem z nového obsahu?

Sport je mezi našimi zákazníky velmi populární, přímé přenosy sportovních akcí patří u nás vždy k nejsledovanějším. Už se těšíme na zahájení NHL na Nova Sport.

 

Jaký obsah je nejvíce žádán dlouhodobě? Ordinace v růžové zahradě?

Ano, je to tak. Dlouhodobě jde o seriály z produkce TV Nova, především Ulici, Ordinaci v růžové zahradě 2 či Gympl s (r)učením omezeným. K této silné trojici se přidal i seriál Doktoři z Počátků. Poměrně vysoká čísla má i sitcom PanMáma.

 

Který titul je nejsledovanější v historii Voyo?

Pokud se zaměříme na filmové tituly, je to jednoznačně film Okresní přebor: Poslední zápas Pepíka Hnátka, který byl suverénně nejsledovanějším titulem loňského roku a stále patří k nejoblíbenějším. České filmy jsou obecně velmi úspěšné, například mezi nejsledovanější snímky náleží v letošním roce Probudím se včera nebo Signál. O českou produkci naši zákazníci jeví dlouhodobě zájem.

 

Jaký je podíl produkčních a koprodukčních seriálů a filmů Novy, resp. skupiny CET21 na sledovanosti?

Přibližně 50 procent.

 

Je „novácký“ obsah častým motivem diváků pořídit si předplatné Voyo?

Ano, nicméně po založení účtu se chování zákazníků mění. Začínají využívat kompletní nabídku Voyo, nesledují pouze „novácké“ seriály.

 

Nedávno jste rozšířili platební metody předplatného, jaké je rozdělení mezi platby kartou, SMS, vouchery či stíracími kartami?

Naše letošní akce „Předplatné za 99 Kč“ byla zaměřena na zvýšení podílu plateb mimo SMS zprávy, což se nám podařilo. V současné době je podíl SMS plateb pouze na 50 procent. Za naší snahou snížit podíl SMS plateb a naopak zvýšit podíl plateb ostatních stojí i nákladové hledisko, neboť mobilní operátoři žádají v průměru 20procentní provizi z ceny transakce, což je neuvěřitelné číslo. Budeme tedy pokračovat v neustálém posilování „neSMS plateb“, a to rozšiřováním platebních metod. Dnes si kupón může zákazník například koupit na pobočkách sázkové kanceláře Tipsport a jednáme i o spolupráci s dalšími velkými společnostmi.

 

Je v tom rozdíl mezi Voyo a VOD službami v zahraničí?

ICTS24

Absolutně. Bohužel Česká republika patří mezi takzvané cash ekonomiky, kde je používání platebních transakcí po internetu mimo on-line bankovnictví stále v plenkách, na rozdíl od situace Video On Demand (VOD) služeb v západní Evropě či v USA. Z tohoto důvodů věřím, že Voyo patří mezi nejinovativnější modely ve způsobu konzumování videoobsahu a platebních metod na internetu v oblasti e-komerce v Česku.