Věda nám říká, a platí to pro většinu fotografií, že existuje specifické množství světla, které vygeneruje „perfektní“ expozici – něco na způsob vážení chemikálií v laboratoři. Ovšem ve fotografii to není jenom o zkumavkách, pipetách a kahanech – zkrátka proto, že existuje milion způsobů, jak získat to správné množství světla ve snímané scéně. Správné expozici přidají například spousty různých možných rychlostí závěrky a nastavení clony. Právě zde se dostáváme k té umělecké části: Dva fotografové nikdy nezachytí tu samou scénu zcela stejným způsobem. V následujícím článku se podíváme na jeden z faktorů ovlivňujících výslednou fotografii: rychlost závěrky . Řekneme si také, jak získat celou škálu různých fotografických efektů a vizuálních stylů pouhou změnou této jediné vlastnosti fotoaparátu.
Jak pochopit rychlost závěrky
Pravděpodobně už víte, že nastavení rychlosti závěrky u vašeho fotoaparátu určuje, jak dlouho zůstane závěrka otevřená, ergo kolik světla se stihne dostat ke snímači přístroje. Většina fotoaparátů vám umožní kontrolovat závěrku kolečkem – otočte jím pro změnu expozičního času – nebo jakýmsi přepínačem.
Pomalá rychlost závěrky dovnitř pustí hodně světla, ale může také přispět k rozmazané fotografii, protože snímač zaznamená jak pohyb fotoaparátu, tak snímaného předmětu či osoby.Rychlá závěrka naopak omezuje světlo, ale vytváří ostřejší snímky, které „zmrazí“ akci.
Termíny „rychlý“ a „pomalý“ jsou v tomto případě poměrně relativní, nicméně určeme si pro naše účely jako bod zlomu 1/60 sekundy. Rychlejší rychlosti závěrky, jako 1/125, 1/500 či 1/2000 sekundy jsou dost rychlé, zatímco 1/30, 1/15 a 1 sekunda jsou pomalé.
Tento rozhodující element vašich fotografií můžete ovládat bez starosti o vyvážení expozice vhodným nastavením clony. Jak? Prostě nastavte váš fotoaparát do režimu „Shutter Priority“, tedy priorita závěrky. V tomto režimu nastavíte rychlost závěrky a přístroj se postará o zbytek. Režim priority závěrky je na vašem fotoaparátu pravděpodobně označen písmenem S, na přístrojích značky Canon pak zkratkou Tv.
Zmrazte akci
Dokonce i v případě, že vás nezajímají jiné fotografické techniky, budete chtít téměř jistě „zmrazit akci“, takže vaše dítě, auto, letadlo nebo pes budou i v případě pohybu na výsledném snímku ostří a jasní. Abyste toho dosáhli, sáhněte po nejrychlejší možné závěrce, kterou váš fotoaparát zvládne. To bude záviset i na dostupném světle a nastavení ISO vašeho fotoaparátu, takže pokud je vaše nejrychlejší rychlost závěrky stále příliš pomalá pro efektivní zmrazení akce, budete muset experimentovat i s nastavením hodnoty ISO a zkusit ji postupně zvyšovat.
Jak rychle je dostatečně rychle? Pokud svůj fotoaparát držíte v rukou (jinými slovy, nemáte stojan), pravidlem číslo jedna je zkontrolovat, zda je vaše rychlost závěrky vyšší než inverzní fokální vzdálenost vašeho objektivu. Pokud fotíte na teleobjektiv a přibližujete řekněme na 200 mm, nastavte rychlost závěrky na 1/200 sekundy. To vám pomůže eliminovat důsledky otřesů fotoaparátu. Pokud fotíte rychle se pohybující objekt, je lepší dokonce ještě rychlejší závěrka. Pokud fotíte třeba sportovní auta nebo letadla, je lepší nastavit rychlost závěrky na 1/2000 nebo lepší.
Oddělte akci od pozadí
Oddělení akce od pozadí je kombinací zmrazení akce s ukázkou „pohybu“ snímaného objektu v kontextu s jeho pozatím. Trikem efektivního oddělování je sledování objektu v hledáčku, zatímco se pohybuje ve vašem zorném poli, a snaha o udržení tohoto objektu co nejblíže centru hledáčku. Jakmile se objekt pohybuje přímo naproti vám, stisknete tlačítko závěrky. Zmáčkněte tlačítko závěrky a držte ho stisknuté – tzn. nesmíte ho pouze zmáčknout a hned pustit – zatímco hledáčkem následujete pohybující se předmět. Abyste dosáhli dobrého oddělení, bude se vám hodit zpomalení rychlosti závěrky, aby pozadí vypadalo rozmazané. Možná budete muset trochu experimentovat, abyste přišli na tu správnou rychlost, která se hodí vám osobně, nicméně doporučujeme začít na 1/15 sekundy.
Rozmazání scény
Někdy ale budete chtít dosáhnout přesného opaku – namísto toho, abyste se snažili o co nejostřejší objekt, budete ho chtít rozostřit. Určitě znáte fotografie „pohybující se“ vody v řece či ve vodopádech. Logicky to bude chtít co nejnižší rychlost závěrky. Ovšem pozor, jak jsme si řekli, denní světlo často možnou délku otevření závěrky významně omezuje. Pro dostatečně nízké rychlosti budete muset hledat buď přirozeně stíněné místo, fotit v šeru, nebo když je zataženo či deštivo. Pokud scéna, kterou chcete snímat, tyto podmínky nesplňuje, budete muset ke svému objektivu přidat filtr s neutrální hustotou, který dokáže uměle redukovat světlo.
Snímání v noci
Noc je skvělou příležitostí k využití pomalých rychlostí závěrky pro podmanivé fotografie. Pokud jde o noční fotografie, můžete snímat množstvím různých expozic, a žádná není nutně ta nejsprávnější – je to otázka vkusu a umělecké kritiky. Jestliže chcete docílit světelných stop (například od světel aut), zkuste několik sekund. Zajímavých výsledků dosáhnete při rychlostech závěrky pohybujících se mezi 2 a 30 sekundami. Asi netřeba dodávat, že stojan je v tomto případě víceméně nutností.