Výhody a rizika online plateb – 1. díl

30. 10. 2011

Sdílet

 Autor: © nobeastsofierce - Fotolia.com
Online nakupování je stále oblíbenější, jakmile ale dojde na placení, začíná to být "zajímavé". Zajímá vás, jak je to s bezpečností vašich dat při jejich přenosu k prodejci a jak jsou zabezpečena přímo u prodejce? Pak je tento článek určen přesně pro vás!

Pod pojmem bezhotovostní platby na internetu si většina uživatelů představí platby kreditní kartou a řadu dalších naprosto standardně používaných způsobů placení (například dobírku). Možností, jak platit na internetu, je však daleko více, nabízí se třeba specializované online služby pro platby na internetu typu PayPal. Zajímá vás, jak je to s bezpečností vašich dat při jejich přenosu k prodejci a jak jsou zabezpečena přímo u prodejce? Chcete znát výhody a nevýhody jednotlivých typů online plateb? Pak si určitě přečtěte tento článek!

 

Ochrana dat při platbách online

Hlavním cílem při řešení problematiky bezpečnosti dat je zajistit, aby se přenášená data nedostala do špatných rukou již během vlastního přenosu. Tento problém se řeší zašifrováním dat a jejich přenosem právě v zašifrované podobě. Zabezpečený přenos dat probíhá přes protokol https:// (namísto obvyklého http://). U některých prohlížečů se pozadí panelu Adresa při zabezpečeném přenosu pomocí protokolu https například zbarví zeleně, což znamená, že je certifikát SSL používaný serverem platný. Zákazník bohužel nemá možnost na sto procent zjistit, zda obchodník zachází s daty zákazníků natolik bezpečně, aby při případném online útoku nedošlo k jejich zcizení do nepovolaných rukou. Navíc právě v posledních měsících hackování webových serverů prostřednictvím skupin typu Anonymous ukázalo, že data zákazníků se na těchto webových serverech často nachází nezašifrovaná. Zachovávání jakéhosi minimálního standardu při práci s citlivými daty zaručuje vlastnictví určitého certifikátu, jako je třeba certifikát TÜV. Z něj pak vychází například certifikát Trusted Shops, který navíc nabízí i ochranu samotného zákazníka. Tímto certifikátem se dnes pyšní již přes 10 000 internetových obchodů.

Daleko bezpečněji jsou uložena data zákazníků tehdy, pokud se neukládají u obchodníka, ale u určitého poskytovatele finančních služeb, který pak tvoří prostředníka mezi zákazníkem a prodejcem. U něj se registruje jak zákazník, tak prodejce. Prodejce se pak dostane pouze k těm údajům, které potřebuje, tj. například k doručovací adrese. Údaje týkající se bankovní nebo kreditní karty tak vůbec nespatří. Samotná platba se v tomto případě uskutečňuje prostřednictvím poskytovatele finančních služeb.

 

Porovnání online plateb s klasickými způsoby placení

Na následujících řádcích a v dalších dílech naše „platebního seriálu“ vám představíme nejrůznější možnosti placení, se kterými se můžete na internetu a v internetových obchodech setkat. Nezapomeneme přitom ani na klasické možnosti placení, jako je dobírka nebo platba předem. Hlavním předmětem našeho zájmu však budou způsoby placení online vyvinuté speciálně pro použití na internetu. Rovněž vám vysvětlíme, co se skrývá pod pojmem Micropayment (mikroplatby).

 

Placení na dobírku, fakturu, příkaz k inkasu a platba předem

Pro nákupy na internetu je samozřejmě možné použít klasické způsoby plateb, jak je znáte z klasických nákupů v kamenných obchodech. Každý z nich má své výhody i nevýhody, a to jak pro zákazníka, tak pro prodejce. Některé online obchody nabízejí všechny možné způsoby plateb.

  • Dodání na dobírku

Platba při dodání zboží na dobírku znamená, že zákazník za zboží zaplatí poštovnímu doručovateli při doručení zboží. Nevýhoda při tomto způsobu dodání spočívá v dodatečných nákladech. Obchodník potřebuje znát pouze adresu pro doručení zboží, zákazník zase vůbec nemusí mít zřízený bankovní účet. Tato zdánlivě bezpečná metoda dodání zboží má však jeden háček. Zákazník se totiž až po zaplacení dozví, zda se v balíku skutečně nachází to zboží, které si objednal a zda je v patřičném stavu a má přesně ty vlastnosti, které zákazník očekává. Také je zřejmé, že při dobírce nepřipadá v úvahu žádná možnost dodání zboží přes automatickou výdejnu (Packstation).

  • Dodání na fakturu

Jinak je tomu při dodání na fakturu, kde obchodník poskytuje zboží předem a dodává je na vlastní riziko. Zákazník si může zboží vyzkoušet z pohodlí domova, a pokud zjistí nějaké nedostatky, nebo se ukáže, že se mu zboží nehodí, pošle je zpět. Pokud zákazník nezaplatí, je jen na obchodníkovi, aby přišel na to, jak se ke svým penězům dostat. Není proto divu, že tento způsob platby poskytuje soukromým osobám stále méně internetových obchodů. Této možnosti se tu a tam mohou těšit jen někteří věrní a prověření zákazníci. Někteří obchodníci se snaží chránit občas třeba tím, že vyžadují od svých zákazníků zadání čísla platné kreditní karty.

  • Platba předem

Platba předem představuje přesný opak dodání na fakturu. Tady nejprve zaplatí zákazník, který celou placenou částku posílá prodejci předem. Prodejce pak objednávku zpracuje až po příchodu příslušné částky na svůj účet. Tento způsob nákupu však není nic pro netrpělivé zákazníky - svoje zboží totiž dříve než za týden obvykle nedostanou. Zákazník navíc riskuje, že obchodník před vyřízením jeho objednávky třeba upadne do platební neschopnosti. Peníze zákazníků se pak stanou součástí konkursní podstaty a jsou tak obvykle pro zákazníka ztraceny.

  • Příkaz k inkasu

Příkaz k inkasu je v podstatě podobný platbě předem, rizika však jsou na obou stranách. Zákazník totiž musí obchodníkovi na sebe poskytnout bankovní spojení a povolit mu zplnomocnění k inkasu. Zákazník pak zjistí, co vše s těmito údaji obchodník provedl, až po provedení obchodní operace. Jednoznačnou výhodou je fakt, že příkaz k inkasu je možné u vlastní banky zrušit. Bankovní poplatky za tuto transakci v první řadě platí obchodník, který je však může vymáhat jako náhradu škody.

ICTS24

 

V příštím díle se podíváme na platby prováděné prostřednictvím speciálních služeb, v závěrečném třetím díle se pak budeme věnovat tzv. mikroplatbám pro drobné nákupy na internetu.