Hlavní navigace

Výkon doprava!

1. 4. 2007

Sdílet

Intel + nVidia: kombinace pro nejnáročnější Je zajímavé sledovat, jak se sympatie a spolupráce hlavních spole


Intel + nVidia: kombinace pro nejnáročnější


Je zajímavé sledovat, jak se sympatie a spolupráce hlavních společností, zabývajících se výrobou procesorů a grafických čipů, na trhu přelévají. Ještě nedávno jsme mohli sledovat grafické karty nVidia uložené v PC s čipovými sadami nVidia a procesory AMD, neboť v té době byl jasným králem procesor AMD Athlon 64 FX, na druhé straně při prezentacích společnosti Intel byly téměř vždy a všude vidět výrobky ATI Radeon. A nyní? Procesory Intel nevidíte jinak než v těsném objetí s grafickými kartami nVidia, po uvedení čipsetu nForce 680i pak dokonce i na nVidia čipsetech, o procesorech AMD není poslední dobou příliš slyšet. Samozřejmě mluvíme o prezentacích a technologických preview, ale i tak je to úsměvné. A tak s netrpělivostí čekáme na uvedení mikroarchitektury AMD K8L a na následné změny v těchto vztazích. A co teprve pokud Intel skutečně naplno zahájí vývoj grafických karet a nVidia se pro změnu vrhne na procesory!
Do redakce se nám dostaly shodou okolností dvě referenční sestavy společností Intel a nVidia. Nemá cenu dělit popis těchto sestav na dva samostatné odstavce obě jsou uloženy v působivých, avšak pro jednoho recenzenta příliš těžkých počítačových skříních, obě byly vybaveny nejrychlejším dostupným procesorem Intel, jen s tím rozdílem, že Intel osadil svoji sestavu nejvýkonnějším čtyřjádrovým modelem Core 2 Extreme QX6700, nVidia vsadila naopak na dvoujádrovou variantu procesoru pracující na vyšší pracovní frekvenci Core 2 Extreme X6800. Oba počítače měly jako základ motherboard s nVidia nForce 680i SLi čipsetem a obě dvě byly vybaveny grafickou kartou GeForce 8800 GTX. Z tohoto hlediska byl lépe vybaven model od nVidie, protože měl ve svých útrobách hned dva exempláře zapojené v SLi režimu. Toho jsme využili k porovnání s referenční redakční sestavou a porovnali jsme výkon z hlediska aktivovaného/deaktivovaného režimu SLi u grafických adaptérů GeForce 8800 GTX. Jak sestava Intel, tak i sestava nVidia disponovaly dvěma pevnými disky WD Raptor 150 GB, zapojenými v diskovém poli RAID 0, spolu se 2 GB operační paměti DDR2 800 MHz. Stroj od společnosti nVidia byl vybaven výrazně kvalitnějšími paměťmi a zejména díky agresivnějšímu nastavení časování dosáhl vyšších hodnot v testu propustnosti dat paměťovým subsystémem. Provedení obou počítačů bylo takřka perfektní, o sestavu Intel se postaral Stoobi (v nedávném testu PC skříní jsme jeho výtvor použili jako úvodní obrázek), na sestavě nVidia se už tradičně vyřádila brněnská firma Fox Computers. Pro obě sestavy bylo společné i velmi hlučné chlazení rozhodně bychom si je neumístili do obývacího pokoje, neboť by dokázaly přehlušit promítaný film. Zajímavým prvkem, bohužel spíše efektním než efektivním, bylo vodní chlazení procesoru u sestavy Intelu. Smyslem hi-end demo sestav není nízká hlučnost, ale předvedení maximálního výkonu a to dopadlo u obou počítačů na výbornou. Vzhledem k výkonným grafickým kartám lze dobře změřit dopad každého MHz, který CPU nabídne navíc, a proto jsme testovali nejen na standardních frekvencích, ale i na hranici možností daných CPU, přesněji 3 458 MHz u X6800 a 3 330 MHz u QX6700. Je jasné, že v každém z měřených herních testů musel vyhrát počítač se dvěmi grafikami, u početně náročných aplikací zase zvítězila sestava se čtyřjádrovým procesorem. Všechny výsledky můžete porovnat v tabulce. Doplnili jsme do ní i výsledek sestavy nVidia s jednou grafickou kartou pro porovnání nárůstu výkonu v SLi režimu. Vyšší rozdíly při zapnutém SLi jsme zaznamenali v rozlišeních neobsažených v našich standardních nastaveních a to při 1 900 x 1 200 a hlavně při 560 x 1 600, jichž jsme dosáhli při použití 30" LCD displeje společnosti HP s modelovým označením LP3065. V nejnáročnější hře současnosti, The Elder Scrolls IV: Oblivion, dosáhl systém se SLi s plnými detaily a maximálním rozlišením o velmi slušných 35 procent vyšších výsledků než systém s jednou GeForce 8800 GTX. Test obou PC sestav jen potvrdil náš názor, že pokud si přejete výkonnější procesor nebo grafickou kartu, musíte tomu přizpůsobit i výběr okolních komponent. K nejvýkonnější grafice je potřeba výkonné CPU, k výkonnému dvoua čtyřjádrovému CPU je třeba minimálně 2 GB paměti a diskové pole RAID urychlující přenos dat z HDD. Hlučnost sestav by patrně bylo možné do značné míry omezit, čemu se ale nevyhnete, jsou vyšší účty za elektřinu instalované zdroje měly zátěžový limit až 700 W. Doufejme, že již brzy budeme moci provést podobný test na nové sestavě s platformou AMD K8L a grafickými kartami řady Radeon X2000.

nVidia GeForce 8800 GTX (Intel referenční PC)

1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 (standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)16¦51215¦76014¦78415¦77114¦45413¦045
3DMark06 (body)11¦81410¦6629¦47310¦2778¦8347¦633
Half-Life2: E.O. (fps)241,6241,5221,2241,7231,0201,7
Quake IV (fps)179,9177,4176,6176,9167,8156,0
nVidia GeForce 8800 GTX SLi (nVidia referenční PC)
3DMark05 (body)21¦52020¦83620¦20420¦75520¦00019¦130
3DMark06 (body)15¦52514¦89814¦33914¦83914¦78312¦461
Half-Life2: E.O. (fps)273,9263,7232,2250,7239,8206,5
Quake IV (fps)203,9200,1196,5195,4186,9181,0
nVidia GeForce 8800 GTX (nVidia referenční PC)
3DMark05 (body)16¦98216¦12715¦2361¦60115¦20814¦006
3DMark06 (body)11¦96810¦8809¦63910¦5999¦0247¦964
Half-Life2: E.O. (fps)249,8249,3235,7248,0238,3215,5
Quake IV (fps)184,7181,2180,1181,8173,0159,4

HP LP3065 a GeForce 8800 GTX SLi: výkon pro 30"

Se sestavou nVidia dorazil též obří třicetipalcový LCD monitor HP LP3065 (naleznete jej mimochodem i v testu LCD monitorů v tomto čísle PC WORLDu). Byl to poměrně logický krok, jak předvést sílu dvou GeForce 8800 GTX v praxi. Rozhýbat plynule současné hry v rozlišení 2 560 x 1 600 totiž není nic snadného jedná se o jeden z mála případů, kdy má SLi nejen smysl, ale je dokonce nezbytné. Hrát v tomto rozlišení a s touto velikostí obrazovky je fantastický zážitek, přesto ale musíme přiznat, že existují hry zejména rychlejší akční tituly pro něž je třicet palců jednoduše příliš mnoho. Pokud tedy hledáte ultimátní řešení pro práci i hraní (zejména strategických či RPG her a vesmírných obchodovacích simulátorů) a nejste omezeni rozpočtem, kombinace GeForce 8800 GTX SLi a HP LP3065 vás jistě uspokojí.