Jak ukazují výsledky průzkumu, stále více center sdílených podnikových služeb využívá procesy založené na komplexních makrech a skriptech, a ve větších centrech se uplatňuje i pokročilá robotizace.
Nejpokročilejší formy automatizace najdeme již v 17 % středních a velkých centrech sdílených podnikových služeb (střední centra – 200–500 zaměstnanců; velká centra – nad 500 zaměstnanců). Prakticky veškerá velká centra využívají komplexních maker a alespoň jednoduchou robotizaci.
Robotická automatizace procesů (RPA – Robotic Process Automation) obnáší především konfiguraci softwaru tak, aby dokázal pracovat s aktuálními daty i aplikacemi, reagoval na události, dokázal bez zásahu člověka zpracovávat transakce a komunikovat s dalšími systémy. Softwarové prostředky dnes umožňují automatizovat nejen jednotlivé procesy, ale i komunikaci mezi nimi.
Do kategorie takto automatizovaných činnosti patří např. reporting, analytika, vyplňování formulářů, práce s databázemi i opakované činnosti, které lze pomocí maker a softwarových agentů řešit nejen v prostředí kancelářských aplikací.
Technologie RPA procházejí v současné době rychlým vývojem a dostává se jim stále širšího přijetí, protože ve srovnání s lidskou prací jsou cenově efektivnější, rychlejší a dochází při nich k menšímu množství chyb.
Podle analýzy organizace ACCA (Association of Chartered Certified Accountants, celosvětová organizace certifikovaných finančních specialistů) představuje softwarové řešení přibližně pouhou 1/9 nákladů v porovnání s tím, kdyby stejnou činnost musel vykonávat člověk. Pokud se k tomu připočítá vyšší rychlost a spolehlivost transakcí, návratnost investice do automatizace procesů se může pohybovat už v řádu 6–12 měsíců.
„Z nasazení robotické automatizace následně profitují nejen zaměstnanci, kteří nemusí řešit rutinní a nezajímavé činnosti, ale soustředit se na kreativní práci, ale především zákazníci, kterým se dostane lepších služeb,“ okomentoval závěry průzkumu Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, a dodal: „Robotická automatizace je dnes skutečným fenoménem. Dokonce se v souvislosti s ní hovoří o trendu Průmysl 4.0 či čtvrté průmyslové revoluci. I když mnozí analytici hrozí, že kvůli zavádění automatizace může dojít k úbytku pracovních míst, segment sdílených podnikových služeb patří k sektorům, které dokazují, že tento trend dává smysl a přináší mnoho benefitů, například vznik nových služeb.“
K určitému posunu dochází v tomto oboru z hlediska požadavků na kvalifikaci zaměstnanců. Vedle jazykové vybavenosti zaměstnanců je důraz kladen i na další schopnosti, umožňující přinášet přidanou hodnotu: komunikační dovednosti, kritické myšlení, schopnost spojovat znalosti z více oborů, kreativita, ale i konkrétní pokročilé technické znalosti.
V souvislosti s robotizací se jedná samozřejmě například o schopnost příslušné automatizované řešení vytvořit, nasadit, udržovat a dále rozvíjet.
„Centra sdílených podnikových služeb se v posledních letech zaměřovala na zlepšení výkonnosti a automatizaci. I přesto, že mnoho center udělalo velký pokrok, nadále zůstává prostor pro robotizaci procesů, což umožní zvýšit efektivitu klíčových operací,“ řekl Mike Jennings z PwC, která je strategickým partnerem ABSL.
Sdílené podnikové služby dnes výrazně rostou především v zemích, které mohou nabídnout kvalifikovanou pracovní sílu. Jak ukázal předcházející průzkum asociace ABSL, ČR v tomto segmentu roste nejrychleji z celého regionu CEE. Za rok 2015 realizovaly sdílené podnikové služby v ČR obrat 75 miliard Kč, což představuje přibližně 1,5 % HDP České republiky.