Windows 7 - vyšší cena může brzdit prodeje
Marketingové oddělení Microsoftu odvádí při propagaci chystaného operačního systému Windows 7 skvělou práci. Aniž by to působilo nějak násilně, novinky o tomto systému, který v podstatě nepřinese nic moc nového, jsou úplně všude. Zdá se, že Windows 7 nemohou neuspět. Už měsíce před jejich vypuštěním je všem naprosto jasné, že to bude hit. Jistě, nový systém Microsoftu by se prodával tak jako tak, ale vidíme, že i menší výpadek způsobený Windows Vista spustil v Redmondu paniku.
Zaručený úspěch?
Podíl operačních systémů této firmy na trhu poprvé klesl pod devadesát procent a ještě hlouběji nešel především proto, že bylo u čeho zůstat (Windows XP) a nebylo moc kam přejít (průměrný uživatel Linux stále ještě nechce). Ačkoliv se tedy nic tak strašného nedělo, Microsoft mobilizoval veškeré síly a v rekordně krátkém čase se mu podařilo přesvědčit svět o tom, že Windows 7 je tím, co nás přinutí konečně říct „wow". Betaverze i Release Candidate systému jsou opěvovány jak na profesionálních serverech, tak na blozích. Může se ještě něco na cestě k úspěchu přihodit? Ale jistě - může!
Jako první na to upozornil jeden z manažerů výrobce počítačů Dell, Darell Ward. Jakožto člověk mající přístup k exkluzivním a předběžným dohodám s Microsoftem prohlásil, že se obává možného neúspěchu (respektive ne takového úspěchu, jaký se všeobecně očekává) Windows 7, a to z jednoho prostého důvodu. Microsoft totiž pravděpodobně nebude váhat oproti Windows Vista a Windows XP výrazněji navýšit prodejní cenu.
Ne tak docela
To by se v časech velké hospodářské krize vůbec nemuselo vyplatit. Operační systém je jednoznačně zbytné zboží - počítač bude i dále fungovat na Windows XP, byť bez updatů, které ale stejně většina lidí ve skutečnosti nepotřebuje. Člověk obávající se o práci nebo člověk, který ji ztratil, případně někdo, komu byl snížen plat, jen těžko bude vydávat částku kolem pěti tisíc za operační systém. Obzvlášť ve chvíli, kdy uvidí, že si Microsoft jako jediný nemíní přitáhnout opasek a zlevnit, případně aspoň nechat cenu průměrného operačního systému tam, kde je.
Podle analytiků se Microsoft pravděpodobně bude snažit využít své dominantní pozice na trhu a pomocí Windows 7 zalepit určité propady očekávaných tržeb, k nimž došlo v důsledku zpočátku nevalné kvality a později nevalné pověsti Windows Vista. Hovoří se o navýšení až o několik desítek dolarů (stovek až tisíc Kč). Tomu by odpovídala i snaha vytvořit co možná nejvíce verzí a tu nejlevnější pro jistotu prodávat jen v rozvojových zemích.
Těžké stanovení ceny
Microsoft se k tomuto kroku může cítit oprávněn přistoupit, jelikož vidí ohromnou míru publicity, jaké se Windows 7 dostává. Realita ale nakonec může být jiná. Spousta firem, institucí a organizací (třeba škol) skutečně přeskočila Windows Vista a vyhlíží Windows 7. Pokud ale licence budou příliš drahé, nezbude jim, než počkat ještě o něco déle.
Microsoft si už s Windows Vista vyzkoušel, co udělají prvotní negativní reakce. Pokud je opět spustí novým operačním systémem, respektive jeho vysoko nasazenou cenou, bude mu celá dosavadní marketingová masáž k ničemu. Nezbývá než doufat, že si to v Redmondu uvědomí a že krátkodobá hamižnost nezvítězí nad dlouhodobým úspěchem, dobrou image a spokojeností lidí.