Počet AI iniciativ ve firmách roste a je kladen vyšší důraz na kvalitní data, kterými jsou algoritmy trénovány. Rozpočty věnované AI se za letošní rok více než zdvojnásobily, i vlivem koronavirové pandemie, která potvrdila naše spoléhání se na technologická řešení.
Klíčovou lekcí, kterou se svět při pandemii naučil, je nutnosti firemní agility. Jde v podstatě o Darwinovu Teorii evoluce aplikovanou na firemní prostředí; ten, kdo se dokáže přizpůsobit, přežije a vyřadí konkurenci.
Důvěra v data
Množství dat k analýze neustále roste, což si management firem uvědomuje. Jak mohou ředitelé rozhodovat bez znalosti všech dostupných informací? Právě v tomhle ukazuje umělá inteligence svojí velkou sílu: Co nejlepší řešení v co nejkratším čase dokážou algoritmy poháněné AI připravit velmi efektivně.
Studie od Appenu se zaměřila na velké a středí firmy s více než 1 000 zaměstnanců i na malé s méně než tisícovkou pracovníků.
Odborníci z Appenu na změny jasně poukázali. V současnosti celých 71 % firem hlásí zapojení nejvyššího managementu do jejich AI projektů; přitom v roce 2019 šlo jen o nějakých 39 %. Masivní nárůst hlásí hlavně ze strany technických ředitelů, což vysvětluje i nárůst průměrného rozpočtu na AI ve firmách.
Dále však studie popisuje, že jen pro čtvrtinu firem je AI naprostou nezbytností k fungování firmy; u téměř polovinu jde zkrátka jen o nástroj na zefektivnění procesů, který teprve začali implementovat, nebo nad tím přemýšlí.
Cloud je pohonem AI
Velkou výzvou pro manažery je správa dat. Obecně chybí vysoce kvalitní datasety a pokud existují, množství vzorků není pro trénování algoritmů dostačující, častý problém představuje absence dat z předchozích let.
Důležitým pohonem AI je cloud a cloudové platformy. Strojové učení cloudových poskytovatelů je oblíbenou službou, které využívá více než čtyřnásobek firem oproti minulému roku. Nejčastějšími platformami jsou Microsoft Azure, Google Cloud, IBM Watson, AWS a Salesforce Einstein; část firem dokonce využívá vícero řešení najednou.
Většina firem se také shodla na tom (70 %), že neočekávaná globální pandemie rozvoj AI projektů buď zrychlila nebo nijak neovlivnila; naopak jen 7 % podniků ohlásilo pozdržení stávajících iniciativ.
Během krize většinu firmy investují spíše do smysluplných a konzervativních řešení. Pokud tomu tak je i v tomto případě, je budoucnost umělé inteligence více než zářná.