V programu Word se šablonami rozumí vámi nebo někým jiným (například přímo firmou Microsoft) předem připravené dokumenty, které se následně používají jako vzorové dokumenty třeba při práci na nějakém projektu. Šablonou tak může být vizitka, brožura, výtah, prezentace a celá řada jiných druhů dokumentů. Šablony zajišťují nezávisle na jejich účelu v první řadě jednotnost, která má jak u firmy, tak jednotlivce vyjadřovat důvěryhodnost a profesionalitu. Šablony se samozřejmě používají nejen ve Wordu, ale i v Excelu nebo i PowerPointu, nicméně v tomto článku se zaměříme na program MS Word.
Každá šablona obsahuje nějaké konkrétní rozvržení obsahu, používá určité styly, má určité provedení a někdy obsahuje i pole a text, který má být součástí každého dokumentu vytvořeného na základě této šablony. Některé šablony představují prakticky hotové dokumenty, kde se při vytváření dokumentu toho mění jen málo – typickým příkladem jsou vizitky – u nich měníte prakticky pouze jméno, telefonní číslo a e-mailovou adresu. U jiných dokumentů, například u přehledů o činnosti firmy nebo u brožur, se zase mění úplně všechno až na vzhled a rozvržení obsahu.
Když jednou takovou šablonu vytvoříte, můžete ji používat prakticky donekonečna. Jen nezapomeňte, že po otevření šablony při zahájení na projektu musíte vlastní projekt uložit pod jiným typem souboru, typicky ve formátu .docx, který je nativním formátem programu MS Word. S projektem uloženým v tomto formátu pak následně můžete provádět další operace, jako jsou třeba další úpravy, sdílení, tisk atd. Vlastní soubor šablony tak díky tomu zůstává nezměněn (samozřejmě jen do doby, než se rozhodnete změnit obsah celé šablony – ale o tom až později).