V programu Word se šablonami rozumí vámi nebo někým jiným (například přímo firmou Microsoft) předem připravené dokumenty, které se následně používají jako vzorové dokumenty třeba při práci na nějakém projektu. Šablonou tak může být vizitka, brožura, výtah, prezentace a celá řada jiných druhů dokumentů. Šablony zajišťují nezávisle na jejich účelu v první řadě jednotnost, která má jak u firmy, tak jednotlivce vyjadřovat důvěryhodnost a profesionalitu. Šablony se samozřejmě používají nejen ve Wordu, ale i v Excelu nebo i PowerPointu, nicméně v tomto článku se zaměříme na program MS Word.
Úprava šablony pro Microsoft Word
V šabloně můžete měnit prakticky cokoliv: barvy, druh písma, fotografie, logo apod. Pokud jste si ještě šablonu pro internetovou kavárnu nevybrali, učiňte tak nyní. Ještě předtím, než v ní cokoliv změníte, je třeba tuto šablonu uložit pod jiným jménem.
1. Pokud použijete standardní způsob pro uložení dokumentu (který v tomto případě můžete použít), pak, jak již asi víte, klepnete do nabídky Soubor > Uložit jako > Tento počítač > Procházet. Pak se přesuňte do vhodné složky a šablonu pojmenujte.
2. Nezapomeňte, že když jednou klepnete v zadávacím poli Uložit jako typ a ze seznamu vyberete položku Šablona Word (*.dotx) a samozřejmě změníte název souboru v poli Název souboru, uloží Word tento soubor do vlastní složky určené pro šablony.
3. Po uložení souboru do formátu šablony soubor zavřete.
4. Nyní soubor opět otevřete. Všimněte si, že soubor se nenachází ve složce, kterou jste pro něj vybrali, ale nepanikařte. Vaše vlastní šablony se totiž nachází ve speciální složce, konkrétně ve složce C:\Users\"uživatelské jméno"\Dokumenty\Vlastní šablony Office. Zde ze seznamu vyberte soubor se šablonou, kterou jste nedávno vytvořili a šablonu otevřete.
5. Nyní na této nové šabloně změňte obsah všech sekcí, které mají být na každé budoucí brožuře stejné, tj. například logo či kontakt. Poté šablonu opět uložte, a to pomocí klávesové zkratky Ctrl + S. Šablona se umístí do stejné složky.
6. Dále vyplňte i všechny ostatní údaje a soubor uložte – ale tentokrát jako dokument, takže ji můžete vytisknout nebo sdílet s ostatními.
Kdykoliv pak budete potřebovat vytvořit novou brožuru, stačí, když si otevřete šablonu, zadáte nové údaje a takto vyplněnou brožuru uložíte jako dokument.