Úvod
V programu MS Word, který je součástí kancelářského balíku MS Office, se šablonami rozumí dokumenty s již předdefinovaným vzhledem, které vytváříte buď vy, nebo někdo jiný (třeba Microsoft) a které se následně používají jako vzorové dokumenty v konkrétních projektech. Takovou šablonou tak může být třeba vizitka, brožura, výtah, prezentace apod. V každém případě šablony zajišťují stejný vzhled všech dokumentů, které používá firma nebo jednotlivec, aby zajistili profesionální vzhled svých dokumentů. (Šablony se nepoužívají jen v programu MS Word, ale najdete je i v programech MS Excel nebo MS PowerPoint či dalších aplikacích, nicméně v tomto článku se budeme věnovat šablonám v programu MS Word).
Šablona obsahuje určité konkrétní rozvržení, styl, návrh a někdy i třeba textová pole nebo text – jednoduše všechny prvky, které jsou potřeba k tomu, aby bylo možné šablonu používat naprosto univerzálně. Některé šablony jsou prakticky tak kompletní (typicky se jedná třeba o vizitky), že v nich postačí změnit například jen jméno, telefonní číslo a e-mailovou adresu. U jiných šablon, jako jsou třeba různé firemní zprávy nebo brožury, je třeba změnit prakticky úplně všechno kromě rozvržení dokumentu a jeho vzhledu.
Jakmile jednou šablonu vytvoříte, můžete ji používat znovu a znovu. Je třeba si uvědomit, že když při práci na nějakém projektu otevřete šablonu, ukládáte svoji práci pod jiným typem souboru, kterým je typicky základní formát dokumentu Wordu, totiž formát .docx. Vytvořený dokument pak samozřejmě můžete dále upravovat, tisknout, sdílet atd. Díky tomu, že po otevření šablony ukládáte projekt jako standardní dokument, zůstává šablona sama nezměněna (samozřejmě jen do té doby, než se rozhodnete změnit samotnou šablonu, ale o tom později).