Čeští uživatelé internetu nakupují online rádi, potvrdil to průzkum společnosti Google a agentury TNS Infratest. Na internetu už více než 90 % uživatelů nakoupilo spotřební zboží nebo počítačové příslušenství. Když zboží uživatelé hledají, nejčastěji využívají vyhledávače, protože jim umožňují snadno a rychle najít výrobce nebo relevantní elektronický obchod. Specialitou českých uživatelů je to, že častěji než jiné národy nakupují na internetu zájezdy.
V posledních 12 měsících Češi na internetu nejčastěji nakupovali spotřební zboží (94 %) a techniku (92 % - IT, audio, video produkty). Konkrétně šlo o tyto kategorie:
1. Oblečení a doplňky 88 %
2. Kosmetika a parfémy 78 %
3. Osobní péče (holicí strojky, fény) 56 %
4. Periferní počítačová zařízení (tiskárna, scanner, atd.) 55%
88 % lidí před nákupem zkoumá nabídku na internetu, zvláště to pak platí pro nákup počítačové a digitální techniky, domácích spotřebičů, mobilních telefonů, aut a výdajů spojených s cestováním.
- Typickými online produkty (průzkum i nákup častěji online) jsou zájezdy, počítačové programy a náklady spojené se služebními cestami (letenky, hotel, atd.)
- Typickými offline produkty (průzkum i nákup častěji offline) jsou pak oblečení a doplňky, kosmetika, sportovní zboží a mobilní tarify.
Při prozkoumávání nabídek spoléhá až 88 % českých uživatelů na vyhledávače, protože jim umožňují dostat se k webovým stránkám, které by jinak vůbec neobjevili (87 %) nebo z toho důvodu, že rychle najdou relevantní prodejce zboží, o které mají zájem (85 %).
Dále pak pro hledání zboží využívají přímo webové stránky výrobce (53 %) nebo stránky maloobchodů (51 %). Zajímavým způsobem je internetová aukce, kterou k nákupu, případě vyhledávání informací před koupí používá 44 % uživatelů.
Jak u nákupu digitálních fotoaparátů, domácích spotřebičů, tak při pořízení povinného ručení nejdříve uživatelé porovnali ceny v jednotlivých e-shopech a pak nakoupili online.
Češi důvěřují těm online obchodům, které mají na stránkách uvedený český telefonický kontakt (75 %), případně najdou reference od jiných spotřebitelů (74 %) nebo nabízejí českou řadu produktů.
Češi patří mezi středoevropany mezi aktivní online zákazníky. V porovnání třeba s Polskem nakoupilo spotřební zboží na internetu 94 % českých uživatelů internetu a 91 % Poláků. Nejčastěji ze sledovaných zemí také nakupujeme na internetu auta: v Česku je to 18 % lidí, v Polsku 17 % a v Turecku 13 %. A Češi vedou i v případě nákupů techniky: nakoupilo ji 92 % českých návštěvníků internetu, v Polsku to je 91 % a v Turecku pak 87 %.