Rozsah nástrojů v současné době dostupných pro týmovou spolupráci na pracovišti sahá daleko za hranice všeho, co si zaměstnanci mohli před dvěma a půl roku představit.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Když začátkem roku 2020 práce z domova propukla v plném rozsahu všude ve světě, zaměřila se většina organizací na zajištění životaschopné platformy pro chatování a videokonference.
Nyní, když se významná část pracovníků rozhodla trvale pracovat mimo kancelář po dobu alespoň části pracovního týdne, vzniká ve firmách poptávka po nástrojích, které by dokázaly více než jen zajistit základní komunikaci personálu.
Jedním z produktů, který zaznamenal opravdu explozivní nárůst, jsou digitální prezentační tabule – whiteboardy. Tyto nástroje, které jsou také známé jako platformy pro vizuální spolupráci nebo aplikace pro sdílení společné grafické plochy (canvas), umožňují různě rozmístěným kolegům vizuálně spolupracovat prostřednictvím on-line rozhraní.
Nedávno oznámily společnosti Box, ClickUp, Mural, BlueJeans či Zoom uvedení nových produktů typu prezentační tabule nebo významné aktualizace již existujícího nástroje tohoto druhu. Proč k tomu dochází?
Propojení hybridní pracovní síly
Data zveřejněná vloni analytickou společností Forrester Research ukazují, že 62 % obchodních a technologických profesí, které přesunuly alespoň část své pracovní síly na způsob práce na dálku v důsledku pandemie covidu-19, předpokládá, že si trvale udrží vyšší poměr zaměstnanců pracujících vzdáleně celou pracovní dobu, a to dokonce i v případě oborů tradičně zahrnujících osobní kontakt.
V důsledku těchto rozsáhlých změn pracovních sil mnoho organizací hledá způsoby, jak vytvořit jednotnější zkušenost se spoluprací pro geograficky rozptýlenou pracovní sílu.
Dodavatelé digitálních prezentačních tabulí prohlašují, že jejich platformy tuto potřebu naplní. Aplikace pro vizuální spolupráci obvykle používají jako rozhraní webový prohlížeč a vytvářejí trvalé pracovní prostory, kde mohou členové týmu spolupracovat z jakéhokoli zařízení v reálném čase nebo asynchronně.
Kromě nástrojů pro kreslení a psaní tyto aplikace uživatelům nabízejí možnost přidávat obrázky, videa, diagramy, oblíbené lepicí papírky (tzv. lepíky) a další prvky. Několik platforem nabízí integraci s podnikovými nástroji, jako jsou Slack, Trello, Jira, Dropbox, Google Disk nebo Microsoft Teams.
Andrew Hewitt, hlavní analytik Forresteru, uvedl, že virtuální prezentační tabule nabízejí organizacím způsob, jak zlepšit spolupráci mezi hybridními a vzdálenými pracovníky.
Zároveň však poznamenává, že protože jen velmi málo lidí považovalo před pandemií fyzické prezentační tabule nezbytné pro svou práci, lze čekat, že lidé bez potřeby nástrojů pro on-line brainstorming před třemi lety se ani dnes pravděpodobně nebudou snažit o jejich zavádění.
Historicky se zákaznická základna pro nástroje v podobě digitální prezentační tabule skládá z vývojářů a osob pracujících v kreativních rolích, jako je design – tedy nikoli z běžných firemních uživatelů.
Na rozdíl od tradičnějších nástrojů pro spolupráci, jako jsou platformy pro chatování a videokonference, které mají v podnicích míru přijetí téměř 80 %, se nástroje pro digitální prezentační tabule musejí v podnikovém světě teprve rozšířit.
„Stejně jako u jakékoli jiné technologie platí, že přimět lidi k nasazení těchto nástrojů a naučit je efektivně je využívat, je skutečně důležité pro jejich celkové přijetí – zejména na tomto trhu, kde mají lidé spolupracovat způsobem, na který nemusejí být zvyklí,“ popisuje Hewitt.
Nejen pro obvyklou „práci“
Společnost Research Nester odhadla, že trh vizuální spolupráce může do roku 2028 vzrůst na 1,67 miliardy dolarů. Jednou ze společností působících v této oblasti je Figma, která nabízí nástroj pro spolupráci při návrhu rozhraní využívající prohlížeč.
Řešení prezentační tabule FigJam tohoto dodavatele využívají např. společnosti Stripe, Twitter, Airbnb a Netflix. Adobe vloni na podzim oznámil dohodu, podle které získá firmu Figma za dvacet miliard dolarů, transakci ale stále vyšetřují regulační orgány ohledně toho, zda se tím nesníží konkurence na příslušném trhu.
Emily Lin, produktová manažerka společnosti Figma, tvrdí, že ještě před rokem 2020 společnost zaznamenala mezi svými zákazníky trend, v jehož rámci docházelo ke zvyšování spolupráce v oblasti designu.
Jimi nabízený nástroj začali používat inženýři a projektoví manažeři, kteří nebyli tradičními uživateli platformy Figma. Účelem byl neobvyklý a naprosto nový způsob spolupráce s týmy zaměřenými na design.
„Viděli jsme, jak lidé platformu využívají výrazně nad rámec běžných oblastí, jako je například návrh klasického uživatelského rozhraní. Figma jim nakonec například sloužila jako platforma pro vznik nápadů, kam v oblasti designu dále směřovat,“ uvedla Lin.
Na základě toho se společnost rozhodla vytvořit specializovaný nástroj, který by umožnil setkání a spolupráci všech těchto různých týmů na jednom místě. Když se řešení FigJam poprvé dostalo na trh, existovaly pro něj dva klíčové způsoby využití – první zahrnoval zachycení nápadů a brainstorming a druhý uživatelské toky a základní diagramy.
Po vydání platformy FigJam však tato společnost viděla, jak ji zákazníci často využívají jako prostředek socializace týmů. Uživatelé začali sdílet své jedinečné případy využití platformy FigJam na Twitteru a rozvíjet týmové rituály jako např. páteční rozhovory u kávy či noc hraní her.
Nyní tato platforma nabízí společně s tradičními možnostmi hravější funkce včetně photobooth, která pořizuje digitální fotky tzv. přítomných účastníků.
Externí vývojáři, kteří vyžívají FigJam pro profesionální účely, také rozšířili socializační schopnosti platformy. Lin uvádí, že společnost vidí mnoho jednotlivých vývojářů a partnerských organizací vytvářet doplňky, které dále posunuly tento konečný cíl pomoci týmům zažívat větší propojenost a angažovanost.
„Objevil se widget s různými nástroji pro příslovečné prolomení ledů a hry, které lze společně hrát. Dokonce se objevila hra kámen-nůžky-papír. Nyní existují nejrůznější aktivity a některé jsou opravdu zábavné. Máte je k dispozici hned vedle vašich tradičních widgetů JIRA a Asana,“ popisuje.
Přestože je Figma platformou navrženou specificky pro designéry, je podle Lin 70 % nových uživatelů FigJam z jiných firemních oblastí.
Mezi zákazníky využívajícími FigJam jsou i firmy z oboru finančních služeb nebo softwarová společnost Stripe. Přestože tato organizace odmítla uvést název nástrojů, které využívala před platformou FigJam, Talia Siegel, tamější návrhářka produktů, zmínila, že tyto jiné nástroje nenabízely šablony usnadňující brainstorming a spolupráci s mnoha kolegy současně.
Podobně jako většina zákazníků i společnost Stripe původně začala používat tuto platformu pro týmový brainstorming, ale v průběhu času přijala to, co popisuje jako „hravý aspekt“ platformy FigJam.
„Ilustrace, samolepky a emoji se staly součástí našich dokumentů z brainstormingu. FigJam také používáme k vytváření aktivit pro stmelování týmu, když pracujeme vzdáleně každý jinde,“ uvedla Siegel.
Jaká je budoucnost?
Navzdory záplavě nově uváděných produktů Hewitt prohlašuje, že je trh stále relativně nenasycený. Jak ale popularita těchto nástrojů roste, pravděpodobně uvidíme, že na tento trh vstoupí další dodavatelé – například se k tomu rozhodla též platforma pro grafický návrh Canva.
„Dodavatelé si vždy budou klást otázky: máme vytvořit nativní řešení, integraci, nebo to vyřešit nákupem?“ popisuje Hewitt. „V tomto oboru také existuje mnoho malých dodavatelů, kteří jsou zralí na akvizici … Ale v současné době existuje jen cca šest dodavatelů, kteří dělají velké pokroky.“
Tam, kde platforma FigJam zaznamenala expanzi způsobů využití nad rámec původního účelu, podle Hewitta sice existuje mnoho dodavatelů, ale nechtějí vypadat jako poskytovatelé řešení prezentační tabule.
Namísto toho se zaměřují na širší aspekt této technologie pro vizuální spolupráci, který umožňuje více typů kooperace – např. při tvorbě obsahu, řízení projektů, tvorbě myšlenkových map, sprinty návrhu atd.
Jak trh stále roste, můžeme očekávat integraci těchto platforem s dalšími technologiemi včetně AR, VR a metaverza, uvádí Hewitt. „V současné době je na to ještě brzy, ale lidé rozhodně přemýšlejí, že se trh posune tímto směrem a že uvidíme lepší integraci mezi technologiemi AR, VR a samotnými nástroji pro vizuální spolupráci.“
Varuje však, že zatímco zaměstnanci mohli začít vidět výhody používání nástroje pro vizuální spolupráci, samostatné platformy by mohly zažít potíže s růstem zákaznické základny v důsledku obtížné ekonomické situace.
Pokud budou muset společnosti dělat obtížná rozhodnutí týkající se rozpočtu, může dojít k situaci, kdy ojedinělá platforma pro vizuální spolupráci nebude schopná prokázat svůj ekonomický přínos ve srovnání s nástrojem pro prezentační tabuli, zahrnutým v rámci licence pro větší jednotnou komunikační platformu, která odpovídá celkové strategii spolupráce ve společnosti.
„Nástroje prezentačních tabulí jsou funkcí navíc, ale není to případ, kdy by nedostupnost takového produktu způsobovala neúspěšnost společnosti,“ shrnuje Hewitt.
Tento článek vyšel v Computerworldu 6–7/2023.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.