Hlavní navigace

Warhammer 40,000: Dawn of War

26. 9. 2004

Sdílet

Přemýšlíte-li o koupi této nové realtimové strategie ze světa Warhammeru 40,000, možná vás přesvědčí její aktéři v našem speciálním preview. Tato RTS je totiž jednou z nejzajímavějších strategií poslední doby a určitě vás zabaví.

Ve studiích firmy Relic se pomalu ale jistě blíží k závěru práce na nové počítačové hře nazvané Warhammer 40,000: Dawn of War. Protože první námi získané informace byly velice slibné, vyslali jsme našeho reportéra, aby se pokusil získat více podrobností. Jeho snaha byla korunována úspěchem, takže vám dnes můžeme přinést přepis záznamu rozhovoru se čtyřmi představiteli hlavních postav vznikajícího projektu.



Reportér: „-ři, čtyři, funguje to? Jedna, dvě... tři... no, snad ta věc funguje. Takže začneme.

Ahoj, úvodem bych vám chtěl poděkovat, že jste si ve svém nabitém harmonogramu našli trochu místa, takže jsme se mohli sejít v této útulné kavárničce nedaleko studia, v němž se účastníte prací na hře Warhammer 40,000: Dawn of War. My už se samozřejmě navzájem známe, ale pro naše čtenáře zopakuji, kdo se mnou u stolu sedí: Vesmírný mariňák bratr kapitán Gabriel Angelos, za Chaosové mariňáky je tady lord Chaosu Barchaon, prastarou rasu Eldar reprezentuje Vznešený Dalekovid Seleni-“

Selenius: „Co prosím? Řekl jste ‘Dalekovid‘?“



Reportér: „Ano – anglicky je to Farseer, takže aby naši čeští čtenáři rozuměli, tak jsem si to dovolil přeložit a nic lepšího mě nenapadlo.“

Selenius: „Myslím, že s ohledem na budoucnost vašich dětí bude mnohem lepší, když zůstanete u Farseera.“



Reportér: „Ale já ještě nemám… Aha. Takže, sedí tu se mnou Vznešený Farseer Selenius a konečně i Velký náčelník Zurgulg jako představitel nepříliš sofistikovaných, zato do boje nadšených Vesmírných orků.“

Angelos: „Ahoj.“

Selenius: „Ahoj.“

Zurgulg: „Waaaaaaaaaaaargh!“

Barchaon: „Ahoj. Mimochodem, proč jste na prvním místě jmenoval Angelose a ne mě? Chápejte, my jsme tak trochu nepřátelé na život a na smrt, a mě mírně uráží být až po něm.“



R.: „Omlouvám se, ale právě abych se vyhnul podobným potížím, jmenoval jsem vás podle abecedy.“

Z.: „Sakra.“



R.: „Inu, úvodní formality máme za sebou a můžeme se věnovat vámi připravované počítačové hře. První věcí, která mě na ní zaujala, je její název. Můžete jej prosím trochu osvětlit? Proč „Válečné kladivo“? A proč čtyřicet tisíc?“

S.: „Když dovolíte, s ohledem na intelektuální založení mé i celé mojí rasy bude vhodné, když se této otázky ujmu já. Takže: Warhammer 40,000 – neboli „Válečné kladivo čtyřicet tisíc“, jak jste překvapivě přesně přeložil – je název populární stolní miniaturové hry, kterou prodává firma Games Workshop, a ve vašem zapadákově si ji může koupit například v obchodě v…“



R.: „Bohužel, neplacená reklama je zakázaná.“

S.: „To nestačí, že by za ní zaplatili mě? No nic. Takže… tato hra je věnována právě válkám, vedeným ve čtyřicátém tisíciletí. Má dlouhou tradici, propracovaný svět, spoustu nadšených příznivců, takže není divu, že se již po několikáté stala námětem počítačové hry. Předchozí pokusy dopadly povětšinou velmi dobře, ale nyní jsme přesvědčeni, že současný projekt bude skutečně fantastický a zapíše se to do dějin žánru.“



R.: „Výborně, to zní lákavě. Možná by tedy bylo vhodné prozradit, do jakého žánru vaše hra spadá. Bratře kapitáne?“

A.: „Velmi rád. Jak jistě všichni víte, Vesmírní mariňáci, jichž jsem hrdým představitelem, jsou špičkoví bojovníci. Geneticky vyšlechtění, vybavení nejlepšími zbraněmi, naši vojáci jsou postrachem všech nepřátel Impéria v celé galaxii a svojí okovanou pěstí… Není vám něco, Barchaone? Zaskočilo vám?“

B.: „(kucky kucky) Ne, to je v pořádku, drahý smrtelný nepříteli. Prosím, pokračujte.“

A.: „Trochu vody? Ne? Dobrá, takže... nepřátel Impéria v celé galaxii a svojí okovanou pěstí drtí ve jménu císaře, budižmuvěčnásláva, každého, kdo se jim postaví na odpor. A proto bylo jen pochopitelné, že pro naši novou hru byl zvolen žánr, ve kterém nejlépe vyniknou naše kvality, náš výcvik, výzbroj, výstroj, odvaha i taktická zdatnost: realtimová strategie.“



R.: „Zajímavá volba. Ale přece jen, jste si jisti, že poněkud stagnující žánr RTS bude pro vás to pravé? Těžit suroviny, budovat kasárna, továrny, vyrábět jednotky – skutečně vám toto dá vyniknout tak, jak chcete? Určitě jste přece slyšeli že realtimové strategie jsou jenom závody v klikání. Co byste k tomu řekl, náčelníku Zurgulgu?“

Z.: „Waaaaargh!“

B.: „Takže to radši zodpovím já – přece jen, na rozdíl od kolegy Angelose, vidím válku takovou, jaká doopravdy je. Ne jako vznešený boj za nějakého mystického císaře, ale jako krvavou lázeň, která je jak prostředkem, tak i cílem, takže je zřejmé, že já bych nějaké těžení a stavění ve své hře určitě nestrpěl. Čili v našem projektu žádné takové zženštilosti nenajdete. Žádná ekonomika – jenom válka, válka a válka. Do bitvy vstoupíte s počátečními jednotkami, a pouze pokud dobudete dané klíčové body bojiště, dorazí posily. Nebudete tedy muset ztrácet čas budováním a veškerou svou pozornost budete moci soustředit na ničení, a to prosím na velmi propracované ničení. Úroveň masakru bude taková, že nepřátelské jednotky budou pod drtivou silou vašeho útoku ztrácet hlavu a propadat strachu. Ano, každá jednotka má totiž kromě klasického parametru „zdraví“ i parametr „morálka“. Když začne odvaha klesat, sníží se i bojová efektivita – ale naopak, pokud se morálka zvedne (například díky příchodu posil), vrátí se i válečnické schopnosti. Zkušený velitel (a já si troufám říct, že takovým jsem) toho dovede náležitě využít, už třeba vhodnou volbou zbraní. Na rozdíl od řady jiných RTS bude v naší hře možné upravit výzbroj jednotek přesně podle přání hráče – a pokud si uvědomíte, jaký efekt na bojechtivost nepřítele má třeba plamenomet, otevřou se vám netušené možnosti.“



R.: „Skvělá myšlenka, hořím nedočkavostí, až to budu moci vyzkoušet. Ale po pravdě řečeno, nevím, jestli na mě bude působit věrohodně, když nějaká maličká hromádka pixelů v rohu obrazovky bude předstírat, že má nějakou morálku. Není to zbytečná práce, bratře Angelosi?“

A.: „Chápu, na co narážíte – ale o našem projektu zcela určitě nebude možné říct, že jednotka je jenom hromádkou pixelů. Schválně se podívejte na tyhle screenshoty nebo na trailer.“



R.: „(…hep…) To je neuvěřitelné...“

A.: „Ano, přesně tak. Grafika v naší hře je prostě, jak bych to řekl...“

S.: „Kulervoucí.“

A.: „Děkuji, to je myslím docela přesný výraz. Myslím, že takhle kvalitní zobrazení by nedělalo ostudu ani nějaké first person střílečce. Jen se podívejte: perfektně propracované modely s tak detailními texturami, že vidíte i drobná poškození pancířů. Speciální efekty skutečně epického měřítka, které přesně odpovídají nadlidským schopnostem bojovníků. Ale hlavně, to co se mně osobně nejvíc líbí: animace. Nejenže jsou plynulé a přirozené, ale především je jich tolik… Počínaje tím, kdy vojáci nervózně přešlapují před bojem, kontrolují zbraně a rozhlížejí se na všechny strany, a konče celou řadou různých útoků a obran, synchronizovaných s odpovídajícími animacemi nepřátel, takže výsledným efektem je zuřivá bitva, v níž desítky jejích účastníků běhají, střílejí, rozmachují se zbraněmi, kopou nepřátele ve výskoku, uskakují, odlétávají pod dopadajícími údery nebo jsou v oblacích prýštící krve přeštipováni vejpůl klepety bojových strojů. Myslíme, že něco takového tady ještě nebylo.“



R.: „Ty bláho. Nemám slov, to je prostě úžasné. Tedy, musím říct, že po grafické stránce vypadá Warhammer 40,000: Dawn of War naprosto fantasticky. Nezbývá než doufat, že stejně úžasný bude tento titul i po stránce hratelnosti. Kdy se na ni můžeme těšit?“

B.: „Zatím plánujeme vydání na podzim tohoto roku.“



R.: „Skvělé, to je na dosah ruky. Už aby to bylo. Chce ještě někdo z vás něco dodat?“

Z.: „Waaaargh!“

Autor článku