Hlavní navigace

Warhammer: Mark of Chaos

29. 12. 2005

Sdílet

Velkolepý návrat fantasy Warhammeru na počítačové monitory? Zatím vše nasvědčuje, že by tomu tak skutečně mohlo být. Jestli se vývojářům z Black Hole Games ale skutečně zadaří, to se dozvíte až v závěru příštího roku.

Je až s podivem, že v době, kdy se licence používají jak na běžícím pásu, byla oblíbená fantasy značka Warhammer několik let ponechána téměř bez povšimnutí. Tuto křivdu se již příští rok pokusí napravit Znamení Chaosu.



Warhammer a Warhammer 40,000 jsou zejména ve světě notně provařené stolní hry od společnosti Games Workshop. Původně šlo o kousky strategické, později se k nim přidala i RPG verze a v poslední době také sběratelské kartičky. Warhammer je prostě ve světě nepočítačových her podobným pojmem jako třeba jméno Dungeons & Dragons. V dřevních dobách se slibné licence fantasy i sci-fi varianty chytlo několik vývojářských týmů (namátkou jmenujme tituly Shadow of the Horned Rat či Chaos Gate), jež vesměs vytvořily velmi povedené strategické kousky. Pak bylo ale nějakou dobu ticho po pěšině. Nepříliš výrazný akční titul Fire Warrior ani nepočítáme, rozpracované MMORPG Warhammer Online také zatím světlo světa nespatřilo, takže v posledních letech situaci zachránila jen slušná RTS Warhammer 40k: Dawn of War a její aktuální datadisk Winter Assault. Až teď se příznivci tohoto fenoménu mohou radovat i z přípravy pořádné fantasy strategie na motivy oblíbeného světa Válečného kladiva.



Hlavní strany konfliktu v připravované realtimovce Warhammer: Mark of Chaos nejsou samozřejmě pro znalce a fandy Warhammeru žádným překvapením. Ano, bude to Impérium – pod vedením císaře trůnícího v relativním bezpečí hlavního města – a armády Chaosu ze severních pustin, tedy smečka démonů, mutantů i (původně) lidských přisluhovačů jednoho ze čtyř temných bohů. Dvě strany sice teoreticky ke strategii stačí, nicméně čtyřka je (pokud zrovna nedřepíte ve škole) lepší, a proto autoři do hry přidali i další rasy světa, jímž se inspirovali. Zatímco Skaveni – krysoidní podzemní hnusáci – jsou třeba v knižních románech Warhammeru poměrně provaření a špacírují (a hlavně umírají) v nich po desítkách, čtvrtá rasa je dostatečně známá spíše v obecné fantasy rovině. Jasně, příznivci špičatých uší a květnaté mluvy se mohou těšit na elfy, starobylou rasu, která vykazuje některé své typické znaky – třeba oblibu v magii. Ve hře se objeví i žoldáci, jež si můžete najmout, a to zejména z řad orků, goblinů, lizardmanů a podobných individuí.

Jednotlivé strany konfliktu se od sebe pochopitelně budou radikálně lišit. Tradičnímu „lidskému“ pojetí se nejvíce blíží armády Impéria – základ tvoří pěšáci a jízda tak, jak to známe z našeho středověku. Jejich vojenská taktika a disciplína je doplněna znalostí střelného prachu, takže je podpoří i silná artilerie. Lidé vládnou i magií – něco se kdysi přiučili od elfů a navíc mají kněze sloužící Sigmarovu kultu. Hordy Chaosu sázejí hlavně na různá pekelná stvoření a mutanty. Mezi jejich elitní jednotky pak patří mocní démoni i temní rytíři a nemusíme snad ani příliš zdůrazňovat, že Chaosem poskvrnění zlořádi nepohrdnou ani praktikováním temné magie. Krysáci, označovaní jako Skaveni, mají v oblibě hlavně útoky ze zálohy a rychlý ústup do podzemních labyrintů, ve kterých žijí. Nejsou kdovíjací bojovníci, ale sázejí na početní převahu. Navíc si ve svých podzemních doupatech chovají roztodivné příšery a mají ve svých řadách i šedé věštce – krysáky nadané magickým uměním (vlastně ani ne tak nadané, jako spíše posílené neustálým šňupáním chaotitového prachu). Starobylá, magická rasa elfů, která kdysi starý svět téměř opustila a stáhla se do relativního bezpečí tajemného ostrova Ulthuan, se již jednou zapojila po boku lidí do boje se silami Chaosu a nyní je připravena na vaše velení. Jejich síla tkví zejména v magii, jelikož čarodějnými schopnostmi mnohokrát převyšují své lidské spojence. Navíc mají i dobře trénované a vysoce disciplinované válečníky. Armády dostanou mít k dispozici i dobývací stroje a také žebříky, jelikož boj se často povede i o budovy.



Boj, boj a zase boj – takové je motto autorů Mark of Chaos. Zarytí stavitelé a resource-manažeři si tedy moc neužijí, ovšem virtuální vojevůdci si přijdou na své, bitvy se totiž stanou hlavní náplní celé hry. Alespoň nějaké prvky budování a rozvoje ve hře ale přece jen naleznete. Hlavní město – základ hospodaření – bude možné rozšiřovat a upgradovat ve strategickém módu, tedy mimo bitevní vřavu v taktických scénářích. Další budovy pak dobudete na cizím území a obsadíte je vlastními jednotkami; vesměs se jedná o různé obranné stavby, farmy, mosty a podobně.

Do každého bitevního scénáře půjde jen omezený počet jednotek, ale jejich výběr připadne vám. Musíte se přitom vejít do bodového limitu, což v praxi znamená, že je třeba nalézt kompromis mezi množstvím a kvalitou – můžete se rozhodnout pro několik silných elitních jednotek, nebo poslat do bitvy velké množství slabých vojáků a pokusit se nepřítele porazit hurá stylem. Autoři slibují takticky vyzrálé bitvy, podobně jako v bojových scénářích oblíbené série Total War. Znamená to také, že je potřeba počítat s výškovými rozdíly a terénem vůbec. Hráči by měli mít k dispozici jednoduché příkazy na změny formací, případně si nadefinují i své vlastní. Ve hře je také morálka, pokud některý batalion dostane na sedací část těla, může klidně vzít nohy na ramena. Některé zelenáče ovšem vyděsí už pohled na mocného nepřítele – jen si představte, jak by vám bylo, kdybyste si vesele mašírovali lesem a najednou na vás vyjuknul desetimetrový démon... V obranných bitvách určitě přijde vhod i možnost nahnat některé své svěřence do budov. Nejenže tak získají bonus k obraně, ale také se v budovách dobře skryjí a pak nepřítele překvapí. Důležitou roli sehrají také hrdinové – jedná se o extrémně silné jednotky se speciálními zbraněmi. Pokud je připojíte k běžnému oddílu, ten pak získá zajímavé bonusy.



Propracovaný svět Warhammeru nebude to jediné, čím se Mark of Chaos pochlubí, měl by disponovat i špičkovou grafikou. Ostatně, screenshoty kolem vás už určitě zaujaly. Hra je sice samozřejmě stále ve vývoji, ale modely jednotek i krajina a textury objektů vypadají velmi dobře. Vývojáři mluví i o skvělých efektech, ale to slibují všichni, že ano? Už z toho, co jsme zatím měli možnost vidět, však Znamení Chaosu vyhlíží velmi dobře. Počítá se také s implementací multiplayeru. Zatím to zkrátka vypadá na velkolepý návrat fantasy Warhammeru na počítačové monitory. Špatnou zprávou snad může být jen to, že hra vyjde nejdříve koncem příštího roku.