Web má zásadní vliv na lidskou identitu, tvrdí vědec

22. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © ima - Fotolia.com
Podle předního britského vědce mají online hry společně se sociálními sítěmi velký vliv na to, jak lidé sami sebe vnímají a jakým způsobem definují své místo na Zemi.

Profesor John Beddington, hlavní vědecký poradce britské vlády, ve své studii uvádí, že zažité představy o lidské identitě budou brzy minulostí. Za jednu z příčin označil komunitní roztříštěnost. „Změna může být využita pro pozitivní účely. Pokud ji však budeme ignorovat, může vyústit až v sociální vyloučení jednotlivců,“ píše se ve zprávě. Jako pozitivní příklad Beddington uvádí projevy solidarity při posledních Olympijských hrách v Londýně. Naprostým opakem pak podle něj byly velké výtržnosti z roku 2011.

Podle Beddingtona má novou situaci na svědomí rychlý vývoj v oblasti komunikačních technologií, zejména pak chytrých telefonů a sociálních sítí. Různorodým skupinám obyvatel se tím dostal do rukou nástroj, který jim usnadnil navazování nových kontaktů a díky kterému se v případě potřeby mohou velmi rychle spojit pro určitou věc. Typickým příkladem jsou tzv. flash mobs, při kterých se na krátkou chvíli potkají lidé, kteří se předtím nikdy neviděli.

Ve studii nazvané „Budoucí identity“ se dále uvádí, že téměř nepřetržitý přístup k internetovému připojení, pro který se také vžilo označení hyperkonektivita, bude mít v příštích deseti letech zásadní vliv na formování lidské společnosti.

Právě hyperkonektivita bude podle Beddingtona hlavním faktorem, pokud se bavíme o vývoji lidské identity. „Sbírání a používání dat státním i privátním sektorem, balancování mezi ochranou uživatelského soukromí a bezpečnostní politikou, a snaha o snížení míry sociálního vyloučení, to všechno budou oblasti ovlivněné novými trendy,“ říká Beddington, který doufá, že jeho zpráva přispěje ke stanovení nových pravidel.

bitcoin školení listopad 24

Studie poukazuje na klesající význam tradičních prvků formujících dosud lidskou identitu, jakými jsou náboženství, původ, práce nebo věk. Naopak bude růst role nepřímého kontaktu v prostředí sociálních sítí nebo online her. Zejména mladí jedinci si podle vědecké zprávy vytvářejí alternativní identity, které jim umožňují vyhnout se nejrůznějším předsudkům a najít svou „pravou“ tvář. To je prý speciálně případ osob se zdravotním postižením, které jsou si ve virtuálním prostředí najednou rovny se zdravými jedinci.

Zpráva upozorňuje na skutečnost, že v roce 2011 bylo členem nějaké sociální sítě přibližně 60 procent internetové populace. V roce 2007 to přitom bylo jen 43 %. Úměrně s tím roste i politický aktivismus těchto uživatelů, čehož jsme mohli být svědky během nedávných převratů v některých arabských zemích. Vliv webu - elektronického prostoru zkrátka bude podle Beddingtona růst a je načase se tomu přizpůsobit.