Uživatelé WhatsAppu, kteří do 15. května nepřijmou aktualizované podmínky užití, nebudou moct službu používat. Původní únorový termín tak byl o tři měsíce prodloužen. Společnost zároveň uvedla, že pakliže uživatel podmínky nepřijme, bude účet klasifikován jako „neaktivní“ a jako takový bude moct být po 120 dnech smazán. Hovory a notifikace budou i v případě neodsouhlasení nových podmínek „krátce“ fungovat, jak však informuje server TechCrunch, nejspíš jen „pár týdnů“.
WhatsApp o změnách poprvé informoval minulý měsíc a mezi uživateli vzbudil nevoli. Ti předpokládali, že změny podmínek budou v praxi znamenat, že WhatsApp bude moct sdílet větší množství dat se svou mateřskou společností, tedy Facebookem. Doteď s ním aplikace sdílela některá metadata jako je například telefonní číslo uživatele či další informace o zařízení. Jakmile vejdou v platnost nové podmínky, bude moct WhatsApp sdílet s Facebookem také informace o platebních transakcích, a to jednak za účelem lepšího cílení reklam, ale také kvůli podpoře komerční verze aplikace WhatsApp Business. A hlavně, tyto transakce budou moct být realizovány přímo přes WhatsApp.
Pro WhatsApp je úspěch v obchodu zásadní. Přestože má totiž aplikace půl druhé miliardy uživatelů, coby bezplatná a prostá reklam je prakticky nezisková. Jestliže ale začne být její komerční potenciál naplňován, může představovat významného vyzyvatele vůči společnostem, jako jsou Amazon nebo Walmart, a to zejména na trzích, na nichž se e-commerce teprve rozvíjí. Například v Indii, kde má WhatsApp globálně vůbec nejvíc uživatelů.
Paradoxně však nejasnosti kolem změny podmínek užití zapříčinily houfný odliv uživatelů ke konkurenci. Jmenovitě posílily zejména aplikace Telegram a Signal, které rovněž nabízejí možnost bezplatné a šifrované výměny zpráv. Například druhá jmenovaná zaznamenala dle analytické společnosti Sensor Tower v prvním týdnu letošního roku 246 tisíc stažení.
Jakmile však WhatsApp oznámil plánované změny, stáhlo si Signal během jediného týdne 8,8 milionů uživatelů. A jen v Indii se čísla změnila z 12 tisíc na 2,7 milionů. Množství stažení WhatsAppu se v daném období propadlo o necelých 20 %, Craig Chapple ze Sensor Tower se však nedomnívá, že by měl WhatsApp své výsadní postavení pozbýt: „Pro soupeře bude náročné změnit návyky uživatelů, takže WhatsApp si svou pozici dle mě udrží. I když bude zajímavé sledovat, jestli tento trend bude pokračovat.“