Windows 7: Ceny jsou příliš vysoké, tvrdí analytik

28. 6. 2009

Sdílet

Uplynulé dny přinesly řadu novinek ohledně Windows 7. Jak program upgrade z Visty, tak i možnost předobjednání za zvýhodněnou cenu. Nicméně ozývají se také první hlasy, že ohlášené ceny pro běžný prodej jsou až příliš vysoké...

Uživatelé v různých zemích si mohou nyní předobjednat Windows 7 Home Premium za čátku 49,99 dolarů a Windows 7 Professional za 99 dolarů. Akce platí do 11. července v USA a Kanadě, v Japonsku končí již 5. července. Naopak ve Velké Británii, Francii a Německu má podobná nabídka začít platit od 15. července, potvrdil mluvčí Microsoftu Brandon LeBlanc. Zda bude do předobjednávek zahrnuta i ČR není jasné. Nicméně po skončení této akce mají být ceny posunuty na 119,99 dolarů za první, resp. 199,99 dolarů za druhou edici, což je jen o trochu méně, než cena Visty a analytici na tuto skutečnost reagují poměrně negativně…

Standardní ceny Windows 7 budou konkrétně nižší oproti porovnatelným edicím Visty jen o 8 %, což je podle analytika Stephena Bakera z NPD Group málo. Vzhledem k tomu, že nové PC se podle něj dá pořídit za 300 dolarů, bude cena 119,99 dolarů za operační systém až moc vysoká a bude bránit migraci uživatelů na nový OS. Podle Bakera by se měl Microsoft naopak snažit, aby uživatelé rychle opustili Vistu, která způsobila mnohá rozhořčení a zklamání a vysokou cenou upgrade tento přechod na novější a lepší platformu Microsoft výrazně zbrzdí.

Baker také poukazuje na to, že Microsoft nepodporuje multilicenční upgrade na počítače v domácnostech, přičemž zvlášť v rozvinutých zemích je dnes zcela běžné mít doma více než jeden počítač a možnost přechodu všech PC v jedné domácnosti na Windows 7 za zvýhodněnou cenu by migraci také pomohlo. Například Apple ohlásil nabídku tzv. rodinného balíčku pro přechod na Mac OS X 10.6 Snow Leopard, kdy cena za licenci pro jednoho uživatele bude 29 dolarů, ale pro pět uživatelů jen 49 dolarů. Dříve byla standardní cena upgrade operačního systému u Apple stanovena na 129 dolarů. Tento model je mnohem vhodnější pro migraci zákazníků a více odpovídá současné ekonomické situaci, tvrdí Baker a podle něj by rád viděl jít i Microsoft tímto směrem.

Mluvčí Microsoftu na otázku ohledně rodinných balíčků odpověděla poměrně neurčitě s tím, že její firma bude v budoucnu samozřejmě nabízet „zajímavé nabídky“, nicméně v této době ještě není možné prozradit bližší detaily.

Na druhou stranu Baker oceňuje načasování prodeje Windows 7 před vánoční sezónou jako velmi dobré, neboť začátek prodejů Visty v lednu 2007 byl údajně nejhorší možný termín pro uvedení nového operačního systému.