„Došli jsme k závěru, že Windows 7 představují velmi významnou dělící čáru ve vývoji klientských zařízení“ říká spoluautor studie Al Gillen, analytik IDC. „Myslíme si, že Windows 7 jsou poslední skutečnou velkou aktualizací klientského prostředí Windows. Alespoň v takové podobě, jak jej známe v posledních letech.“
Podle Gillena bude proces adopce Windows 7 trvat ještě dalších pět až sedm let. „Ovšem během těchto cyklů se průmysl trochu změní a já bych si i dovolil tvrdit, že další skutečně velká aktualizace Windows spatří světlo světa v době, která bude mnohem méně centralizována na PC.“
Gillen prý rozhodně nepředpovídá úplný konec systémů Windows, právě naopak. Windows 7 je podle jeho názoru skvělý produkt a pro Microsoft znamená obrovský úspěch. „Microsoft je velmi úspěšný. Problém je však v tom, že je úspěšný v takovém tržním prostoru, kde se zákaznické preference pomalu přesunují k jinému modelu.“
Analogii je podle něj možné hledat u televize. „Televizní trh je zralý již delší dobu. Přestali jsme nahrazovat televizory pokaždé, kdy se na trh dostal nový model, a televize už není středem vesmíru našeho obývacího pokoje.“
U počítačů podle něj tento trend nebude jen krátkodobou záležitostí. Naopak se prý bude odehrávat během příštího desetiletí, možná déle. „Microsoft je na trhu s desktopy bezkonkurenční“ říká Gillen. V blízké budoucnosti se však očekává vzestup virtualizovaného softwaru a cloud systémů. Jde o součást procesu, který uživatele zbaví závislosti na tlustých klientech a lokální zpracovávání dat.
Gillen předpovídá, že většina těchto zařízení poběží na open-source softwaru, ať už jde o smartphony, tenké klienty či zařízení založená na webových prohlížečích. Právě v těchto oblastech Microsoft moc úspěšný není, prim hrají Android, iPhone a Palm WebOS.
„Jsme ve stavu rychle se měnící dynamiky a demografie. Svět už nebude takový, jak ho známe nyní“ uzavírá Gillen. Podniky se ocitnou před novou výzvou, které budou muset čelit individuálně, podle vlastních potřeb.