Naši američtí kolegové vytipovali konkrétně sedm oblastí, ve kterých by bylo možné Windows 7 zlepšit. Některé z nich se mohou týkat jen určité skupiny uživatelů, jiné však lze považovat za univerzální.
1. Windows 7 neobsahují některé komponenty ze starších verzí
Microsoft v rámci redukce velikosti a zlepšení výkonu vyjmul některé z komponent, jako je Windows Messenger, Movie Maker či Live Mail, což je aplikace uvolněná v roce 2007, aby nahradila Outlook Express z Windows XP či Windows Mail ve Vistě. Řada uživatelů si na tyto aplikace již zvykla a jejich absence pro ně může být nepříjemným překvapením.
2. Chybějící podpora starších externích zařízení
Ovladače pro Windows 7 podléhají poměrně přísnému procesu schvalování a ještě dnes, více než měsíc a půl po uvolnění tohoto operačního systému, chybí velká řada ovladačů hlavně pro starší zařízení, přičemž hlavní oblastí jsou pravděpodobně tiskárny. Výrazně horší situace je ještě v případě 64bitové verze tohoto operačního systému, která potřebuje speciální ovladače a pokud máte např. šest let starou laserovou tiskárnu, může se stát, že bude pro Windows 7 nepoužitelná.
3. Nutnost naučit se s novým uživatelským rozhraním a funkcemi
Při vývoji Windows 7 udělal Microsoft řadu úprav v dřívějším uživatelském rozhraní, kdy přidal nové funkce, jako jsou jump listy, které se zobrazují po stisknutí pravého tlačítka myši, přepracovaná lišta úloh, funkce one-click Wi-Fi, možnost práce s domácí skupinou (HomeGroup) či nástroj Device Stage pro správu mobilních telefonů, přenosných přehrávačů tiskáren, fotoaparátů a dalších zařízení. Změn také doznalo rozhraní Aero. I když tyto novinky lze považovat za užitečné, konzervativní uživatelé mohou mít problém si na ně zvyknout. Nejkontroverznější je asi rozhraní Ribbon, které se ve Windows 7 objevilo z Office 2007, ovšem i jeho odpůrci se budou muset smířit s tím, že toto rozhraní se stane budoucím standardem a nezbude jim než si na něj zvyknout.
4. UAC nyní nechrání dostatečně
Microsoft v „sedmičkách“ provedl výrazné změny v řízení uživatelských účtů (UAC), což byla jedna z komponent, která uživatele nejvíce dráždila svými neustálými dotazy, které bylo nutné potvrzovat. Podle bezpečnostních expertů z bezpečnostní firmy Sophos ovšem učiněné změny v UAC naopak umožňují netečnost vůči malwaru a z pokusných 10 škodlivých kódů jich 8 údajně bez problémů prošlo. Podobně jako u dřívějších verzí Windows nedodává ani nyní Microsoft jako standardní součást antivirový software, i když jej nabízí zdarma ke stažení a řada uživatelů jistě nechá svůj systém nechráněný. Na druhou stranu s antivirem jako přímou součástí Windows by se mohl Microsoft dostat do obdobné pozice, v jaké je nyní kvůli Internet Exploreru.
5. Problematický upgrade ze starších verzí
Uživatelé, kteří si prošli procesem upgrade starších Windows na nové informují o některých problémech, na které narazili. Například při přímých upgradech z Visty není vždy akceptován jejich produktový klíč, systém se může dostat do smyčky nekonečných restartů a podobně. Vzhledem k tomu, že přímý upgrade z Windows XP není podporován, musí uživatelé dělat kompletní instalaci a přijdou tak o nastavení svých používaných aplikací. Upgrade proto není pro začátečníky a i zkušený uživatel se při něm může někdy zapotit.
6. Ceny jsou příliš vysoké a složité
Někteří komentátoři poukazují na to, že cenová politika, kterou Microsoft zvolil, je poněkud odrazující, neboť zaplatit 100-300 dolarů dle edice za upgrade ze starších Windows může být pro někoho již příliš, zvlášť ve rovnáním s tím, že Apple nabízí upgrade na novou verzi svého Mac OS X za 29 dolarů a u linuxových OS je tato služba většinou zdarma. Řešením jsou OEM licence, které jsou ovšem spojeny s hardwarem koupeného počítače. Někteří uživatelé si také stěžují na nepřehlednost edic, kdy jim není přesně jasné, jak se jedna od druhé liší a proč jsou mezi nimi tak vysoké cenové rozdíly.
7. Podpora uživatelů jen skromná
Naši američtí kolegové také poukazují na fakt, že řada uživatelů, kteří se se svými problémy s Windows 7 obrátili na fórum podpory Microsoftu či na zákaznickou linku skončili s nepořízením. Řada otázek na fórech zůstává údajně nezodpovězena, někdy naopak uživatelé dostanou zcela protichůdné rady a i oficiální informace jsou někdy zmatené. Např. na jednom místě Microsoft tvrdí, že Vistu je možné upgradovat na Windows 7 jen ze stejné edice na stejnou, na dalším pak že lze upgradovat z jakékoliv edice. Která varianta je správná? Microsoft se sice snaží nabídnout automatické řešení problémů, které je zabudováno přímo do nového OS (jde o tzv. funkcionalitu Fix It, založenou na široké znalostní bázi nejčastějších problémů), ale uživatelé, kteří narazí na specifické potíže, které nejsou zcela běžné, mohou mít se získáním relevantní odpovědi značné problémy.