Jednoduchým výpočtem tak lze s jistou dávkou nadsázky říci, že dvě poslední generace Windows mohou za zhruba 35% všech problémů světa – či přinejmenším těch, které jsou diskutovány na internetu.
Zcela bez nadsázky je ale skutečnost, že přijetí Visty probíhá podstatně pomaleji a je o poznání komplikovanější než očekával nejen Microsoft, ale zejména výrobci počítačů. Ti se totiž těšili, že příchod nového operačního systému vyvolá vlnu nákupu nových PC, která by požadavkům nového OS vyhověla. Realita je ale spíše taková, že uživatelé si nekupují nová PC kvůli Vistě, ale dostávají Vistu coby součást nových PC často i proti své vůli. Důkazem jsou nedávná prohlášení představitelů Asusteku (Jonney Shih) či Aceru (Gianfranco Laci), o “zklamání z prodejních výsledků Visty” či skutečnosti že “Vista není lákadlem které by zákazníky přesvědčilo ke koupi nového PC”
Ostatně míru odporu uživatelů vůči novému systému dokládá měsíc staré oznámení Microsoftu o zjednodušení procedury pro dočasný “downgrade” OEM verzí Vista Business a Vista Ultimate na Windows XP Professional. Žel, nabídka se netýká u nás nejrozšířenější verze Home Premium a je zaměřena prakticky výhradně na velké OEM partnery a potažmo jejich (převážně firemní) zákazníky.
Zkušenost s “nedobrovolně pořízenou Vistou” prožívám na vlastní kůži. Nový model Dell XPS M1330, který jsem si objednal, je dodáván pouze se systémem Vista Home Premium.Čeká mne tedy vytažení staré krabicové verze XP Professional ze skříně a poté pracné hledání ovladačů pro Windows XP, neboť na stránkách výrobce nejsou k dispozici. Když se nad tím martýriem zamyslím, mám pocit, že 35% je možná až příliš optimistický odhad.
- - Lukáš Erben