Jsou hry, které si zaslouží svou druhou šanci, i když při té první sesbíraly všechny ceny, co mohly. World in Conflict jednou takovou hrou je a její druhou šancí je Soviet Assault. Ten měl být původně určen výhradně majitelům konzolí, kterým by dal ochutnat trochu z PCčkářkého zlata, ale nakonec se tak nestalo. Nový vlastník studia Massive Entertainment - Ubisoft - se totiž před pár měsíci nechal slyšet, že se žádná konzolová verze nekoná, a tak si nakonec strategické orgie užijeme zase pouze my PCčkáři.
Ze Soviet Assaultu se tak stal pouhý datadisk, který však toto označení ne zcela přesně vystihuje. Pokud si totiž chcete kvality tohoto rozšíření vychutnat, musíte si rozjet plnou hru od začátku. V příběhové kampani, která se původně zaobírala pouze bojem proti Rusům, totiž přibylo šest nových misí, v nichž naopak za Rusy bojujete. Ale vemme to od začátku...
Příběh se točí okolo fiktivní minulosti, kdy v osmdesátých letech dojde Rusku trpělivost se zbytkem světa a rozpoutá třetí světovou válku. Napadne Evropu i Ameriku a než si napadené země, které náhlý vpád uvrhl do chaosu, dokážou mezi svými silami sjednat pořádek, je velká část globusu zahalena rudou barvou. Začíná proto zoufalý boj, v němž však tentokrát hrajete za obě strany.
Vedle Parkera, jehož velení jste měli v rukách minule, proto na scénu přichází i jeho ruský protějšek Romanov. Spolu s Romanovem si projdete válku pěkně od začátku, kdy v první misi budete pouze připravovat půdu pro hlavní útok a v misi šesté už povedete válku se vším všudy. Jakkoliv by se dalo čekat, že parazitování jedné strany na druhé (navíc ve vaší režii), vás bude mást, nebo rozpolcovat, není tomu tak. Vývojáři opět odvedli kus vynikající práce a začlenili nové mise do starého příběhu tak, aby působily naprosto přirozeně a váš výsledný zážitek neskutečně ozvláštnily.
Připočtete-li si k tomu výborný způsob vyprávění spojený s propracovanými vedlejšími charaktery a mistrně napsanými dialogy, vyjde vám z toho naprosto strhující zážitek, který původní hru sesazuje z trůnu.
Nicméně králem ve svém žánru by si tato strategie nemohla říkat, pokud by se neopírala o solidní technické zpracování. Už v roce 2007 měli vývojáři tak schopný engine, že si mohli příběhové cut-scény nechat generovat přímo hrou a grafika má vysoký potenciál oslovit i dnes po dvou letech. Je sice pravda, že některá bojiště občas vypadají trochu pustě a domy krabicoidně, ovšem tento váš pocit se okamžitě ztratí, jakmile se krajina zaplní jednotkami a výbuchy. Jednotky jsou propracované do nejmenších detailů, ať už jde o pěšáky, či bojovou techniku a výbuchy by zasluhovaly absolutorium. S každou explozí vznikne v krajině kráter a zvedne se mohutné mračno prachu a dýmu. Každá budova se rozpadá na stovky trosek. Stromy hoří. Jednoduše řečeno, když budete chtít krajinu kompletně zničit, zničíte ji a bude se vám to strašně líbit. Svou zásluhu na tom má také široký výběr bombardování a náletů, díky kterému si vždy naleznete přesně ten útok, který potřebujete.
Hra nevyužívá fyzikálních karet, či snad dokonce efektů PhysX, nicméně i tak je její bojiště živé a velmi přizpůsobivé. Pásy tanků za sebou v terénu zanechávají naprostou zkázu a nezastaví je ani pouliční lampa, či snad menší stromy. Exploze kolem sebe šíří tlakové vlny...
Destrukce, jak vám ji obrázky neukážou:
Pokud vás neláká vybroušený singleplayer, rozhodně zkuste stále hranou hru více hráčů. S datadiskem do ní přibylo pár nových map a trojice herních módů se postará o to, abyste se nikdy nenudili. Navíc je velmi příjemné zahrát si tohle strategické běsnění proti opravdovým lidem, kteří se neřídí žádnými skripty a dokáží vám opravdu solidně zatopit. Ačkoliv jsme zatím pěli pouze chválu, má Soviet Assault i svou stinnou stránku. Pokud si ho totiž pořídíte jako samostatný přídavek do hry, zaplatíte akorát za oněch výše zmiňovaných šest singleplayerových misí. Massive totiž slíbil, že se k ošetření multiplayeru dostanou i hráči bez datadisku, a to prosím zadarmo. Launch trailer:
World in Conflict: Soviet Assault tak nemá smysl hodnotit jako pouhý datadisk, nýbrž jako celek s původní hrou, což je ostatně logické, vzhledem k tomu, že si ji musíte projít celou, abyste se dostali k přidanému obsahu. A podíváme-li se na věc takto, pak vidíme vybroušenou strategii, která nekulhá prakticky na žádné frontě a jedinou její nevýhodou je, že už tady jednou byla. Klady: dynamická hratelnost, výbuchy, vyprávění příběhu, všechny nové mise jsou výborné a skvěle zapadají do původní kampaně Zápory: pro milovníky multiplayeru nemá tento datadisk, ani kompletní vylepšená verze smysl Verdikt: Král se vrátil a je ještě lepší, než v roce 2007. Co víc si příznivci RTS mohou přát? Hodnocení: 81%