Yahoo čeká výzva: Nový směr nebo totální konec

9. 9. 2011

Sdílet

 Autor:
Odvolání CEO Yahoo Carol Bartzové tento týden vyvolalo řadu otázek nad budoucností firmy. Podle analytiků má šanci na oživení jen při volbě nového směru.

Bartzová vedla Yahoo tři roky, nicméně firma pod jejím vedením zaznamenala úpadek a z kdysi významného hráče na trhu a pionýra internetových služeb se stal outsider a také finanční stránka Yahoo se podstatně zhoršila. Jako dočasný CEO nahradil Bartzovou finanční ředitel Tim Morse.

Bradley Shimmin, analytik Current Analysis, tvrdí, Yahoo nedokázalo najít směr, který by jej odlišil od dravých konkurentů v oblasti reklamy, jako je Google nebo Facebook. Firmy pak podle Shimmina fungují podobně jako sportovní týmy, protože když prohrávají, je vždy za neúspěch obviněn trenér a je vyměněn, ale změna na jedné pozici k úspěchu obvykle nestačí.

Shimmin ovšem Bartzovou obhajuje s tím, že byla postavena před náročný úkol když firmu před necelými třemi roky převzala a podle něj se nedopustila žádného zásadního přehmatu. Kontroverzi sice způsobila spolupráce s Microsoftem, dojednaná za jejího vedení (na fotografii podepisuje dohodu o budoucí kooperaci se Stevem Ballmerem), ale ta se sama o sobě na zhoršení finančních výsledků nepodepsala.

Naopak Dan Olds, analytik The Gabriel Consulting Group, je přesvědčený, že dosavadní ředitelka může za současné potíže firmy a není divu, že předsednictvu Yahoo už došla trpělivost. Podle Oldse jí ujel vlak v řadě oblastí, například ve sféře sociálních sítí. Ray Valdes, analytik Gartneru, říká, že Yahoo nabralo špatný směr z hlediska podílu na trhu, financí, technologie i morálky zaměstnanců. Podle něj nyní nestačí změna na jedné pozici, ale radikální oživení, které může přijít jen s týmem nových lidí, s vizionářským přístupem a s uvedením nových služeb, nikoliv s udržovací strategií, která v současném vysoce konkurenčním prostředí znamená pád do zapomnění.

Olds dodává, že pokud bude i nadále Yahoo stagnovat, bude se propadat stále hlouběji a hlouběji a pokud chce firma udělat nějaké změny, měla by tak učinit co nejdříve, protože čas se krátí a konkurenti jako jsou zmíněný Google a Facebook jí stále více unikají z dosahu.