Hlavní navigace

Yahoo zkouší uklidnit emoce ohledně práce z domova

28. 2. 2013

Sdílet

 Autor: © chagin - Fotolia.com
Rozhodnutí zrušit možnost práce z domova je vnitřní záležitostí společnosti, prohlašují zástupci Yahoo.

Minulý týden společnost Yahoo rozeslala svým zaměstnancům sdělení o ukončení podpory možnosti práce z domova. Od června mají všichni zaměstnanci bez výjimky na vybranou, buď pracovat v kancelářích, nebo odejít. Jde o další kroky Marissy Mayerové, která je ve vedení společnosti od června minulého roku. Nastupovala do Yahoo, které se topilo ve finančních potížích a skandálech předchozího vedení. Analytikové nepochybovali o tom, že je správnou volbou, a zdůrazňovali, že jejím prvním cílem bude zlepšit náladu a morálku mezi zaměstnanci a investory.

Interní zpráva krok zdůvodňuje snahou o přetvoření Yahoo v jednoznačně nejlepší místo pro práci. Komunikace a spolupráce je důležitá a je tedy potřeba, aby zaměstnanci pracovali bok po boku. „Je zásadní, abychom všichni byli přítomní v našich kancelářích. Některá z nejlepších rozhodnutí pocházejí z diskusí na chodbách nebo jídelnách, ze setkání s novými pracovníky nebo na improvizovaných schůzích týmů. Když pracujeme z domova, rychlost a kvalita práce je často nižší. Musíme být jednotné Yahoo a to začneme tím, že budeme spolu díky naší přítomnosti v kancelářích.“

Sdělení samozřejmě vyvolalo značné pozdvižení, především mezi zaměstnanci, jejichž možnost přechodu na práci v kanceláři je s ohledem na větší vzdálenost jejich bydliště omezená a rovná se tedy výpovědi. Sdělení pochopitelně uniklo na veřejnost a zvedlo vlnu emocí uvnitř, ale i mimo technický sektor. Objevovaly se především spekulace, jak se tento krok projeví i u jiných firem.

Po několika dnech neustávajících komentářů a analýz se Yahoo rozhodlo situaci komentovat v mailu americkému Computerworldu: „Nejde o obecný pohled průmyslu na problematiku práce z domova. Jde o to, co je správné a dobré pro Yahoo, právě v tomto okamžiku.“

Analytikové se ve svých komentářích s tímto pohledem do jisté míry ztotožňují. Pokud by k podobné změně interní politiky došlo v Googlu, Facebooku či Microsoftu, ovlivnilo by to řadu společností. Yahoo je ale v potížích a uprostřed reorganizace a nebude to mít větší dopad na jiné. Rozhodnutí Yahoo se týká čistě jeho a pro společnost to může být dobrý krok, v závislosti na všech možných důvodech, které k němu mohly vést a které ani nemám právo znát.

K pozdvižení dochází proto, že to jde proti zvyklostem Silicon Valley pracovat dlouho a tvrdě, ale za pružných podmínek. Pracovníci to samozřejmě budou brát osobně. Je to vnímáno jako krok proti vlastním zaměstnancům a do jisté míry to může zpomalit uzdravování společnosti. Může to snížit morálku a produktivitu některých zaměstnanců a určitě dojde k odchodu některých talentů a bude obtížnějších získávat nové.

Tvrdší slova zazněla například od Roba Enderleho, analytika společnosti Enderle Group:„Je to vlastně zneužití privilegií exekutivy. O způsobu práce zaměstnanců by měli rozhodovat jejich bližší nadřízení. Pravděpodobně zjistí, stejně jako jiní před nimi, že podobná centralizovaná obecná rozhodnutí pro společnost končí špatně.“