Z comdexového zápisníku

1. 1. 2000

Sdílet

Na konci tisíciletí může být užitečné se podívat trochu zpět. Před 20 letyzačínal Comdex se 160 vystavovateli a pro 4 000 diváků byl technologickým vrcholem procesor Intel 8080 a Eth...
Na konci tisíciletí může být užitečné se podívat trochu zpět. Před 20 lety
začínal Comdex se 160 vystavovateli a pro 4 000 diváků byl technologickým
vrcholem procesor Intel 8080 a Ethernet. Letos vystavovalo 2 100 firem a čekalo
se 200 000 návštěvníků. Podotýkám, že mládeži pod 18 let není vstup na Comdex
dovolen, a přesto to tam vypadalo jako na invexovém Come in Future, včetně
honby za letáky a propiskami. Ale Amerika je jiná, je prodchnuta neutuchajícím
podnikatelským duchem. Na Comdex jede každý hledat ten svůj "milionářský
nápad". Všech deset konferencí s ne levným vstupným 1 000 dolarů se těšilo
značnému zájmu, na tradičně úvodní přednášku Billa Gatese se čekalo ve frontě
tři hodiny.
Podle výsledků ankety prováděné při registraci, se přijelo 78 % návštěvníků
podívat na business, 72 % na digitální kamery, 70 % na bezdrátové technologie,
66 % na procesor Pentium III, 64 % na palmtopy a handheldy a 63 % na novinky
spojené s konvergencí dat, videa a audia. Co bylo tedy vidět?
Nad vchod do tradičně "pécéčkovského" pavilonu nechal nějaký vtipálek umístit
heslo ve smyslu "Chcete-li vidět něco zajímavého, tak nechoďte sem a jděte se
raději podívat jinam". Ne že by na Comdexu bylo málo standardních PC a serverů
(do finálové nominace "Best of Comdex" se dostala sestava HP Vectra VL600 s
Pentiem III), ale drtivá většina z nich se ve světle nejrůznějších
internetových produktů, webpadů a jednofunkčních zařízení už nejeví tak
zajímavými. Nejviditelnější změna u PC byla snad v designu. Velké změny byly k
vidění ve zobrazovacích zařízeních. Klasické monitory už na stáncích nebyly
takřka vidět, vytlačily je vysoce kvalitní ploché displeje nejrůznějších typů,
jako např. v sestavě Toshiba.
Ploché displeje a stále postupující miniaturizace znovu oživily myšlenku
spojení počítače se zobrazovací jednotkou, což v kombinaci s bezdrátově
připojenou klávesnicí představila firma NEC. Přidáme-li TV kartu, máme domácí
studio.
Na vrcholu dokonalosti jsou snad notebooky. Všechny jsou malé, lehké a
supertenké. Ani to nestačí. Zákazník chce neustále něco nového, a tak nové
modely musí mít řadu inovačních prvků jako je digitální kamera, videoport, nebo
integrovaná síťová karta. Jen namátkou jmenujme nám už z Invexu známou Toshibu
3110 CT s Pentiem II, integrovaným 56Kb/s modemem, 100Mb ethernetovou kartou a
unikátním polysilikonovým displejem, nebo Acer Travelmate 340 s Pentiem III 500
MHz, 64 MB PC-100 SDRAM, 128bitovou 3D grafikou a podporou 2X AGP, výměnnou
DVD/floppy mechanikou a softwarem pro videomail nebo videokonferencing. Sony
VAIO C1X PictureBook je už zase něco mezi notebookem a kvalitním zařízením pro
digitální zpracování obrazu. Má integrovanou CCD kameru, software pro
zpracování a paměť pro uchování 4 500 obrázků v .JPG formátu, nebo šedesáti
vteřin videa jako .AVI.
Velká pozornost byla věnována rozpoznávání řeči, hlasovému ovládání, konverzi
řeči na text a naopak, a také překladům z jazyka do jazyka přes textovou
konverzi. Např. za 2 000 USD zde byl k "mání" univerzální překladač ViaII,
umožňující za použití mobilního telefonu, mikrofonu, sluchátek a samozřejmě
patřičného softwaru vzájemné překlady mezi mandarinskou čínštinou, angličtinou,
francouzštinou, němčinou, italštinou, portugalštinou a španělštinou. ViaII
používá engine "Lernout&Hauspie" a funguje to celkem jednoduše. Do mikrofonu
diktujete jedním jazykem ze sluchátek vychází druhý. Do této kategorie produktů
patří samozřejmě i hlasové ovládání různých zařízení a software pro diktafony.
Největším letošním hitem byly handheldy a jejich integrace do světa seriózních
aplikací. Z hraček se stal pracovní nástroj, který musí brát všichni vážně.
Snad nejdále je v tom 3Com. Zatímco ostatní o bezdrátovém připojení na Internet
většinou jen mluvili, 3Com ho představil a začal prodávat. Palm VII vybalíte z
krabice, vysunete anténku, zadáte "bezpečné platby", automaticky jako mobilním
telefonem si nalogujete síť, samozřejmě na Palm.Net, zeptají se vás na jméno a
číslo kreditní karty, a byznys začíná. Aktivace žádná, služby všeho druhu.
Jízdní řády, objednávky jízdenek, letenek, dovolená, Zlaté stránky, internetové
stránky, finanční služby, zprávy z The Wall Street Journal, co si zkrátka račte
přát. Základní nabídka služeb je za 9,99 USD, rozšířená za 24,90 USD a
komfortní za 39,99 USD. Každá nabídka má přesně stanovený počet odeslaných
mailů, finančních transakcí a celkem přenesených KB. Palm VII nyní stojí 499
USD, (Palm V je za 399 USD), takže při trochu živějším užívání ho za rok
zaplatíte ještě jednou. Jinými slovy, komfortní datový mobilní telefon bez
hlasových služeb. Zatím. Konektivita ve 260 velkých městech USA. Taky zatím.
Není divu, že stánky firem 3Com a Palm Computing byly nejenom středem zájmu
návštěvníků, ale po vzoru "velkých" byly obklopeny aplikacemi spolupracujících
firem, včetně ne menších než Sybase a Oracle, které nabízejí komunikaci i s
velkými databázemi a patřičné nástroje. Hračka to tedy v žádném případě není.
Palm OS je tudíž dost velkým soustem i pro Windows CE, která mají v této
kategorii zdatné reprezentanty ve stejně vypadajících handheldech Casio
Cassiopeia E100 či E105 nebo v novém typu HP Jornada, jenž může navíc sloužit
jako MP3 přehrávač. Samozřejmě až na bezdrátovou internetovou konektivitu.
Tento slibně se rozvíjející byznys nenechává v klidu ani ostatní známé i
neznámé výrobce, kteří přicházejí s množstvím nejrůznějších typů a operačních
systémů. Také Psion asi neřekl poslední slovo.
Poněkud odlišnou kategorií je "webpad". Má velkost tabletu s dotykovým
displejem nebo klávesnicí a se základnovou stanicí komunikuje bezdrátově.
Kdekoliv jste, máte Web a email v ruce. Jsou většinou osazeny Intel
kompatibilním čipem Geode od National Semiconductors a nabízejí se v mnoha
variantách v kombinaci s telefonem a záznamníkem, a to i s klasickým drátovým
připojením. Cenově se pohybují okolo 200 USD. Nad standard této kategorie
vystupuje Qbe Personal Computing Tablet postavený na procesoru Celeron 400 MHz,
vybavený na bezdrátový provoz, snímání obrazu a zvuku, a nominovaný na "Best of
Comdex".
Praktický výsledek představ firmy Hewlett Packard o internetových službách
diskutovaných pod jménem eservices představila první dáma firmy, Carleton
FIORINA, která uchvátila početné publikum nejen šaramantním projevem, ale
oznámením spolupráce s firmou SWATCH, jejímž výsledkem budou "internetové
hodinky".
Pokud se hodinek týče, tak Casio bude v dubnu prodávat PC Watch, které umí
komunikovat nejenom s MS Outlookem, ale i s konkurenčním standardem 3Com Palm.
Poněkud rozpačitý názor mám na přehrávače MP3. Je jich všude záplava, o to nic,
ale pokles jejich ceny na polovinu naznačuje očekávanou konkurenci ze strany
mobilních telefonů (Ericsson připravuje MP3 adaptér pro svůj model T28 na jaro)
nebo handheldů (HP "palm" Jornada je už MP3 přehávačem vybavena).
A to už jsme u zábavy. Rostoucí výstavní plocha jasně ukazuje, že je to směr
budoucnosti. Jeden z největších stánků letos patřil firmě Creative Labs, která
představila nový interaktivní 3D software jménem "LAVA" na webovou zábavu,
připravený na ASDL širokopásmovou technologii. Ale to je spíše téma pro
GameStar.
Představy firmy Sony prezentoval za velkého zájmu odborníků sám její prezident,
Nobuyuki Idei. Zvýšený zájem možná opepřují zprávičky, že se Sony nedohodlo na
spolupráci s Microsoftem a vydává se vlastní cestou. Tomu by napovídalo i
sebejisté prohlášení "máme audio, máme video, máme zábavu, máme všechno!". Je
na tom dost pravdy, a máme se na co těšit. Sony má vždy v zásobě nové
technologie. Před 20 lety byl na Comdexu představen první walkman, letos to
byly produkty okolo "Memory Stick".
Kamera, fotoaparát, walkman, notebook a tiskárna. O 64bitové PlayStation2 se
dozvíte taky v GameStaru. Na Comdexu firma Sony oznámila, že k podpoře formátu
"Memory Stick" se již přihlásilo 19 světových firem jako Philips, Olympus,
France Telecom a Volkswagen. V současné době má Memory Stick kapacitu 64 MB, za
dva roky se očekává zvýšení na 256 MB.
Comdex byl zkrátka zaplaven báječnými zařízeními pro připojení do cyberspace
bez nutnosti používat tradiční PC a s ještě lepšími možnostmi, jak utrácet či
ztrácet v cyberspace peníze.
Sedm z deseti návštěvníků Comdexu se přijelo podívat na elektronický obchod. Už
z výše uvedeného vyplývá, že zklamaní rozhodně nebyli. Dále pak viděli první
veřejnou demonstraci Windows 2000, která se uskutečnila v rámci transakčního
centra elektronického obchodu, jež pod názvem Data Center vytvořilo konsorcium
technologických firem v čele s Unisysem, Microsoftem a Intelem. Data Center
obsahovalo 9TB databázi postavenou na MS SQL serveru 7.0 a MS Active Directory
s 50 miliony položek. Data Center byl schopný udělat 4 000 operací/s a
realizovat 3 miliony internetových hitů za den.
Snad je to krok k lepší budoucnosti internetového obchodu. Překvapila mě vlna
ostré kritiky na elektronický obchod, o kterém se říká, že je příliš složitý,
příliš technologicky orientovaný, a zejména neodpovídá chování a přání
zákazníka. Dnešní elektronická prodejní centra jsou neefektivní a nejsou
schopna sloužit zákazníkům. Nabízejí mu malou přidanou hodnotu, příliš často se
do on-line služeb přebírají zkušenosti off-line a je tam příliš mnoho reklamy.
Když chceme koupit jedny Levi's jeans, tak je téměř nemožné prodrat se mořem
reklamy. Je to pomalu horší než v televizi, konstatoval jeden komentátor.
Důsledky na sebe nikdy nenechají dlouho čekat.
Statistika americké firmy Home interactive říká, že většina on-line zákazníků
sbírá na Webu pouze informace a vlastní nákup posléze realizuje off-line. V
říjnu '99 připadlo na jeden dolar utracený on-line celých 9,01 USD utracených
off-line za hračky, 4,41 USD za spotřební elektroniku, dokonce 2,60 USD za
počítačový hardware a software, ale už jen 0,68 USD za knihy. Otázkou nyní
zůstává, zda o úspěchu internetoveho obchodu knih rozhodla pionýrská práce
internetového knihkupce Amazon.com, anebo že některé druhy zboží se pro on-line
obchod zkrátka nehodí. Internet má zatím mnohem větší vliv na zvýšený prodej
dodávkových aut pro internetové obchodníky (nárůst o 15 %) než na prodej
vlastního zboží. Ale, kdo ví.
Nechyběla Citibank a nabízela ještě větší lákadla než vloni. Větší prémie při
založení internetového konta (založeného na MS Money), provádění převodních
příkazů zdarma, zdarma také vedení účtu a výběry hotovosti v bankomatu, výhodné
nákupy cenných papírů, a zejména vlastní internetový obchod s nejlepšími cenami
a bez obvykle otravného internetového způsobu objednávání.
Zcela specifickou cestou se vydává internetový prodej v Japonsku, které je
protkáno sítí malých, 24 hodin otevřených obchůdků prodejního řetězce 7/11, jež
je tak hustá, že ve velkých aglomeracích většina Japonců jich na cestě z práce
mine alespoň tři. Japonec si raději na Internetu zboží jen vybere, určí, do
které prodejny 7/11 má být dodáno, a na cestě ze zaměstnání si ho vyzvedne a
zaplatí. Stále častěji se objevují názory, že v zemích, ve kterých není
Internet a místní hovorné zdarma, se dříve prosadí ecommerce s platbou přes
mobilní telefon místo přes počítač. Ani v globálním světě asi nebude všechno
probíhat stejně.
Ale aby nedošlo ke špatné interpretaci - ecommerce je dnes téměř všechno, a v
podnikové sféře roste elektronický obchod závratnou rychlostí i v konzervativní
Evropě. S prodejem koncovému zákazníkovi přes PC to zas tak růžově nevidím.
Tak takový byl letošní eComdex. Sice stále ještě v tomto století, svým obsahem
už však byl ve století příštím. A na závěr troška optimismu pro
"technoskeptiky". O tom, co se nakonec "ujme", rozhodne jenom a jenom zákazník
a obsah jeho peněženky.?