1. Vyberte si specializaci a držte se jí
Nebo budete navěky odkázáni pracovat jako konzultanti nebo koordinátoři. Já jsem tu chybu udělala. Úplně jako chybu to nevnímám, ale tušíte jistě, kam tím mířím. Od všeho znám trochu a ničemu nerozumím do hloubky. Googlím problém půl hodiny předtím než to udělá specialista, pokud to vůbec udělá. Pokud patříte mezi introverty, platí výše uvedené dvojnásob. Specializace a dovednosti jsou základ. Jinak totiž budete muset zvládat nebo vynikat i v „ne-IT“ schopnostech typu skvělé organizační a komunikativní schopnosti. Nebo taky zůstanete pořád jako podpora první úrovně. Případně si budete muset na odbornou práci neustále někoho k sobě najímat.
Kateřina Janulová
Autorka se mezi počítači pohybuje už několik let, z toho tři roky v prostředích bankovních IT. Psaní jí pomáhá odpočinout si od pracovního života pro korporace.
2. Buďte připraveni pracovat kdykoli a kdekoli
Platí to pro dlouhodobé spolupráce s jednou firmou i pro člověka, jenž má své portfolio zákazníků. Na zmeškaný hovor odpovídejte do dvou hodin, na email do čtyř. Pokud jedete na dovolenou, dejte to svým klietům vědět v dostatečném předstihu. Že v případě problému nevysypete okamžité řešení z rukávu, nevadí, pokud projevíte alespoň snahu problém co nejdříve odstranit a aktivně o jeho řešení v průběhu informovat.
3. Kontakty, kontakty, kontakty
Dejte o sobě a svých schopnostech vědět. Mějte vždy po ruce reference od vašich spokojených klientů. Používejte přiměřeně sociální sítě, inzerujte na stránkách pro freelancery. Pro ortodoxní pracanty navrhuji: pracujte s veřejností, zájmovými spolky, přibližte svou odbornou práci laické veřejnosti ve vašem okolí.
4. Učte se nové věci, sebevzdělávejte se; plánujte
Pamatujete si na první záblesky cloudových řešení? Kdo tomu tehdy pořádně rozuměl… Dnes se bez toho nehnete. Je potřeba stále sledovat nové trendy v IT. Certifikace a školení nejsou na škodu, stejně jako odborné semináře a kurzy nejen z oblasti IT, ale i o tom, jak si správně zorganizovat čas a jak pracovat efektivně nebo jak komunikovat se zákazníky. Důležité je krom znalostí IT znát i sebe, své zápory – třeba lenost se učit.
5. Buďte spokojeni sami se sebou i se svými výdělky, neusínejte ale na vavřínech
Za vašimi úspěchy bude vidět hodně práce. Naučte se hospodařit s penězi, šetřete, spořte. Může se stát, že budete mít pár měsíců bez zakázek, obzvlášť pokud pracujete externě pro jednu firmu a budete chvíli čekat, než se spustí další projekt. Nemáte takový „klídek“ jako zaměstnanci, ale máte svoji vlastní svobodu. Snažte se o ni svou případnou laxností, leností nebo neochotou nepřijít.