K blokování reklam má dojít 15. února, týkat se budou několika velmi širokých kategorií online reklam. Možnost, jak se zablokování vyhnout, je zaplatit konsorciu sdružujícího technologické a obchodní společnosti s tvůrci reklam: zahrnuje třeba zmíněný Google, Microsoft nebo Facebook.
„Od 15. února, v souladu s pravidly Koalice, Chrome odstraní všechny reklamy ze stránek se statusem ‚selhávající‘,“ popisuje Google na své webové stránce. Koalicí myslí skupinu Coalition for Better Ads (CBA), která si klade za cíl vymýtit z internetu nejotravnější typy reklam.
Přislíbené únorové blokování reklam koresponduje s tím, co Google prohlásil před šesti měsíci: tehdy svou svahu blokovat reklamy ohlásil poprvé a dobu stanovil na začátek roku 2018.
Na PC bude Chrome blokovat čtyři typy reklam, na iOS a Androidu pak osm. Kategorie shledala CBA a její členové jako nejméně přijatelné.
Čtyři skupiny reklam blokované na desktopových počítačích zahrnuje vyskakují okna (tzv. pop-ups), ty, které automaticky přehrají video a audio, časované reklamy, které dočasně blokují přístup uživatele na načtenou webovou stránku a velké reklamy, které pokrývají více než 30 % obrazovky a zůstávají na místě.
Místo blokování těchto reklam na všech webech – jako to většina podobných prohlížečových přídavků – Chrome bude mít automaticky obsáhlý whitelist (tedy seznam povolených stránek), na kterých nebude reklamy blokovat. Ten bude generovat CBA.
Certifikované weby budou muset CBA zaplatit, splňovat určité standardy a také dodržovat nízký poměr nepřijatelných druhů reklam.
V prvních měsících projektu nesmí nepřijatelné reklamy přesahovat 7,5 % všech reklam na webu. V budoucnu, po šesti měsících, mají takové reklamy dosahovat maximálně 2,5 %.
Weby, které se nepřihlásí CBA nebo nesplní její požadavky, nebudou moci uživatelům Chromu reklamy ze zakázaných kategorií vůbec zobrazovat. Přestože CBA zveřejnila několik detailů o požadovaných standardech a whitelistingu, mnohé konkrétní podrobnosti zůstávají skryty. Je nejasné, kupříkladu, jak často by se weby podrobovaly opětovným kontrolám.
Informace však nejsou například ani o poplatcích a jejich výši. Brendan McCormick, mluvčí CBA k tomu řekl, že platby budou od většiny webů vyžadovány. Zdůraznil, že do lednového startu „antireklamního“ programu je nutné ještě spoustu věcí doladit. Potvrdil však také původní zprávu serveru AdAge, podle které budou muset největší servery platit až 5 000 dolarů; ti nejmenší naopak možná nic.
„Spousta toho ještě není finalizována,“ potvrdil McCormick Computerworldu. „Pořád je nutné spoustu věcí vyřešit. Důležité je udělat toto řešení dostupným pro weby.“ Odmítl sdělit, zda bude platba jednorázová nebo každoroční.
Protože Chrome je nejpopulárnějším prohlížečem světa, webové stránky ani tvůrci reklam nemohou snahu Googlu jen tak ignorovat. Podle analytického serveru Net Applications využívá nyní chrome 61 % uživatelů na stolních počítačích.
Zůstává otázkou, zda Chrome dokáže blokovat jen některé reklamy na těch webech, které nesplní podmínky CBA. Pokles zisků takových stránek lze očekávat v každém případě. Technologické zajištění takto omezené míry blokovaného obsahu je velmi náročné.