Zabezpečte se i bez peněz

10. 12. 2016

Sdílet

 Autor: © Andrea Danti - Fotolia.com
Přinášíme ukázku metod a produktů, pomocí kterých mohou malé a středně velké firmy zlepšit své zabezpečení, aniž musejí vydávat nějaké další výdaje.

Problémem je, že řada dobrých rad existuje jen ve znalostech nejzkušenějších bezpečnostních profesionálů a společností, takže se k malým a středně velkým firmám nedostanou, a nemohou jim tedy pomoci.

Mezi menšími firmami stále přetrvává dojem, že zlepšení jejich zabezpečení vyžaduje obrovské organizační změny a značné investice v takovém rozsahu, který se pravděpodobně vymyká jejich aktuálním možnostem.

Náprava největších slabin však vždy nemusí vyžadovat velké finanční náklady. Přinášíme některá z doporučení expertů.

 

  1. 1.   Přestaňte ignorovat e-mailové hrozby

E-mail je hlavní branou, kterou se útočníci vždy pokusí využít jako první, když se chtějí zaměřit na firemní systémy. To, jak dobře a snadno tato taktika funguje, ukazují četné případové studie incidentů z reálného světa kybernetického zločinu.

Stačí jen zaslat jeden e-mail s přílohou s nastraženým malwarem jakoby od známého uvedeného kontaktu a útočník snadno získá záchytné místo v systému. Odtud může zasílat e-maily dalším kontaktům a přistupovat do části sítě, takže se útok rychle rozšíří.

Říkat lidem, aby neotevírali přílohy zaslané od neznámých osob, je rada upřímně řečeno téměř k ničemu – pokud lidé nesmějí otevírat přílohy od třetích stran, k čemu jim potom e-mail vůbec je? Nevyhnutelně to budou dělat.

Prvním zlepšením je podívat se na používané e-mailové systémy. Hostované služby Exchange a Gmail lze nakonfigurovat tak, aby používaly whitelisty tvořené z kontaktů přidaných do adresáře, a používají také své vlastní filtrování v první řadě za účelem snížit zátěž podezřelými e-maily.

Všichni nezastaralí e-mailoví klienti včetně webmailových služeb, jako je například Gmail, budou také považovat přílohy od neznámých kontaktů za automaticky podezřelé a podobně přísná pravidla budou používat i pro e-maily obsahující odkazy. To je začátek.

Problém spočívá v tom, že útočníci stejně často používají phishingové útoky formou napodobení komunikace legitimních webů, takže druhá vrstva obrany vyžaduje vyškolení uživatelů, tak aby dokázali rozpoznat jemné příznaky napadení.

To se samozřejmě snáze řekne, než udělá, ale řada firem nabízí antiphishingová školení a systémy testování, které ale obvykle stojí určité peníze.

 

  1. Předpokládejme zranitelnost webů

Využívání děr na webech e-commerce pomocí injektáže SQL, skriptování mezi weby (XSS) atd. je dalším naprosto standardním způsobem, jak zaútočit na firmu. Dokonce i největší firmy bojují s tím, co by už v současné době mělo být dobře pochopenou záležitostí – jak třeba nedávno ukázaly škody vzniklé z útoku na společnost TalkTalk.

K dispozici je mnoho skenerů webových zranitelností. Např. od firem Qualys, AlienVault a Acunteix (obvykle jsou nabízené také bezplatné zkušební verze) nebo je možné použít četné nástroje open source, které však vyžadují větší odborné znalosti.

Pro začátek mohou být dobré nástroje, jako jsou Vega, W3af a SQLmap.

 

  1. Zablokujte rizikový software

Většina počítačů obsahuje příliš mnoho softwaru a část z toho může být nainstalovaná zaměstnanci, aniž o tom správci vědí. Je to neuvěřitelně riskantní, ale naštěstí je možná náprava prostým odstraněním softwaru, který je známý jako neustálý zdroj zranitelností nultého dne.

Hlavními pachateli jsou zásuvné moduly Flash prohlížečů, aplikace PDF Reader společnosti Adobe a Java Runtime Environment (JRE včetně starých verzí) a téměř cokoli publikované společností Apple – nic z toho už není nezbytné tak, jako to bylo v minulosti.

Takový software odstraňte a zbavíte se velké části rizika při minimálních nevýhodách. Potřebujete PDF? Nejnovější browsery využívají prohlížeč v izolovaném prostoru bez potřeby spouštět celý program nebo dokonce stahovat soubor.

Přinejmenším rozhraní, jako je například Flash, by se měla zapínat jen v případě potřeby tak, že by je uživatelé spouštěli ručně.

„Pokud software nemůžete zablokovat, je přinejmenším nutné, abyste věděli, co ve vašich prostředích běží. Monitorujte, monitorujte a monitorujte. Kontrolujte, kdo co dělá, k jakým souborům se přistupuje, kdo se přihlašuje atd. Seznamte se zkrátka s tím, jak váš systém vypadá,“ radí Javvad Malik z bezpečnostní společnosti AlienVault.

 

  1. Šifrování používejte uvážlivě

Žádná technologie není tak často zmiňovaná jako jednoduchý způsob zlepšení, jako je tomu u šifrování, ale jeho nasazení není jednoduchým všelékem. První problém spočívá v tom, že šifrování je často nákladné, proprietární pro konkrétní aplikace a také samozřejmě je nutné někam bezpečně ukládat klíče.

Šifrování může být užitečné pro ochranu uložených dat, zejména těch v mobilních zařízeních na platformách iOS a Android, které v novějších verzích nabízejí bezpečné šifrování standardně.

Firemní notebooky bývají v současné době poskytované s možností plného šifrování disku (FDE, Full Disk Encryption), což by měly malé a středně velké firmy vždy využít. USB disky by se měly šifrovat vždy.

Šifrování desktopů v malém měřítku je vždy trochu složitější. O to více, když svého času slavný a spolehlivý open source program TrueCrypt už nadále není považovaný za důvěryhodný.

Microsoft nabízí vynikající nástroj BitLocker ve verzích Pro svého systému Windows včetně nejnovějšího Windows 10, což by měl být základ konfigurace každého desktopu s tímto operačním systémem, ze kterého se přistupuje k důležitým datům.

Nástroje se liší ve způsobu fungování v případě šifrování jednotlivých souborů či šifrování celých svazků. Mezi zajímavé nástroje pracující se svazky patří DiskCryptor a FreeOTFE. Symantec navíc nabízí nástroj Drive Encryption, ale ačkoli je relativně drahý, neposkytuje některé funkce centrální správy.

Javvad Malik ze společnosti AlienVault však varuje před šifrováním všeho...

 

bitcoin_skoleni

Tento příspěvek vyšel v Security Worldu 1/2016. Oproti této on-line verzi je výrazně obsáhlejší a přináší další poznatky a tipy, které lze využít při praktické implementaci u vás ve firmě.

Časopis (starší čísla i předplatné těch nadcházejících) si můžete objednat na adrese našeho vydavatelství.