Hlavní navigace

Zaklínač

12. 10. 2006

Sdílet

Příběhy zaklínače Gralta z pera skvělého polského spisovatele Andrzeje Sapkowského jsou originální, drsné a napínavé zároveň. Fantasy RPG čerpající z tohoto námětu by mělo být svému vzoru nejen v těchto rysech podobné.

Severní království se zmítají v poválečném chaosu a naději lidem nedává ani předpověď elfí věštkyně Ithilinne, která mluví o příchodu doby ledové. V divočině i na cestách se objevují strašlivé příšery, útočící na obchodníky i obyčejné pocestné, pojídající mrtvoly a šířící děs a hrůzu v celé říši. Proti zmatku a mrazivé věštbě se snaží bojovat nový rytířský spolek, Řád planoucí růže, jehož členové uctívají oheň. Řád je den ode dne mocnější a rytíři, ve snaze zalíbit se lidským králům, pronikají i do pustin obývaných divokými elfy. Mezitím se v horské zaklínačské tvrzi Kaer Morhen scházejí zbytky tohoto kdysi slavného bratrstva zabijáků nestvůr. Cítí, že se blíží katastrofa. Do pevnosti znenadání vtrhávají neznámí útočníci...



Andzrej Sapkowski je skutečně mistrem temné fantasy, což dokázal zejména sbírkou povídek a následným pětidílným románem Zaklínač (jeho televizní podoba byla dokonce vysílána na ČT; polský seriál je natočen pro fanoušky sice zajímavě, ale nijak výrazně). Společnost CD Projekt se rozhodla toto (zvláště ve východní Evropě) oblíbené téma využít coby nosný příběh svého chystaného akčního RPG, které nese velice překvapivý název Zaklínač.



Hráč se dostává do děje ve chvíli, kdy je hlavní hrdina bělovlasý Geralt z Rivie spolu s několika spolubojovníky nucen bránit zaklínačskou pevnost proti útoku neznámých nájezdníků. Hlavním úkolem hráče bude dopátrat se, kdo za tímto útokem stojí. Asi vás ani příliš nepřekvapí, že při tom kromě jiného tak nějak vyřeší i globálnější problémy celé říše. I když pro dobrý zážitek ze hry by rozhodně neměla být podmínkou znalost díla polského spisovatele, jeho znalci budou odměněni bonusem v podobě požitku z procházení míst, známých z knih, i setkáním s románovými postavami.



Hlavní hrdina je samozřejmě zaklínačem. Tato profese je jedinečná spojuje válečnické a šermířské schopnosti s využíváním specifické magie, takzvaných znamení. Zaklínačem se člověk nestane jen tak musí nejprve projít těžkým a bolestivým procesem, zahrnujícím nejen výcvik, ale také magické mutace. Zdaleka ne všichni adepti přežijí. Ale ti, kdo zkouškou projdou, získávají nadlidské schopnosti. Během hry se pochopitelně váš virtuální avatar bude zlepšovat s tím, jak se vypořádá s nepřáteli a splní různé úkoly, přičemž hráč může volit směr vývoje a zaklínačovy specializace na výběr by mělo být až 250 schopností. Je jen na vás, zda budete chtít své protivníky drtit pomocí magických znamení, nebo se raději zaměříte na Geraltovu rychlost a soupeře rozpářete mečem dříve, než zjistí, co se děje. Po většinu času bude Geralt na všechno sám ale není divu, zaklínač pracuje samostatně.



Už jsme zmínili, že i herní svět bude částečně odpovídat knižní předloze. A to je jen dobře. Fanoušci si jistě rádi na vlastní oči prohlédnou nejen Kaer Morhen pevnost zaklínačů ale samozřejmě i některá hlavní města říše, například Vyzimu a Myenu. Zavítáte i na hrad temerských rytířů, ale pochopitelně si dost užijete i volné přírody. Ale jak už to tak bývá, mimo civilizaci nebude nikde příliš bezpečno. Kromě klasických fantasy nestvůr na vás číhají i různé "specialitky" třeba krysodlak, tedy dříve člověk nakažený lykantropií, nyní napůl človek, napůl krysa, který je nebezpečný i svými jedovatými drápy. Nebo gravier, podobný ghůlům, ale mnohem větší a silnější. A co takhle Kostihlav opici podobný humanoid, který ovšem nemlsá banány, ale spíše lidské masíčko... Ale ani při jednání s lidmi se leckdy neobejdete bez své čepele. Jelikož Zaklínač není žádnou pohádkou, nepřekvapí, že herní svět je plný nástrah, lži a zrady. Přitom každý má nějaké motivy, existuje zde rasismus a závist... Sapkowskeho svět působí zkrátka mnohem reálnějším dojmem než některé jiné černobílé fantasy romány. Příležitostí k bojům bude zkrátka dost a dost konec konců jde o akční RPG. Ruku v ruce s krvavou řeží by ale měl přijít i silný příběh a herní volnost. To znamená, že zde nebude jen hlavní dějová linie, ale hráč se bude moci leckdy rozhodnout, co bude dělat dál.



Zaklínač poběží na nové verzi enginu Aurora (ten byl firmou BioWare použit například v RPG Neverwinter Nights). Autoři již tradičně slibují špičkové grafické zpracování, detailní textury a tak dále a tak dále. Samozřejmostí by měly být i různé efekty týkající se stínování, odlesků a podobně. Sliby jsou ale věc jedna a výsledek věc druhá pravdou je, že na doposud publikovaných videích hra vypadá velmi pěkně. Takže se těšme na finální verzi.



Některé knižní postavy ve hře:



Alchymista Kalkstein
Hans Kalkstein je znalcem mystických umění. Živí se prodejem lektvarů, bylin a afrodiziak, ale jeho skutečné ambice míří mnohem výše.



Maggot král žebráků
Maggot je jedním z "nejváženějších" vyzimských žebráků. Je chytrý, prohnaný, všemi mastmi mazaný a ve městě zná téměř každého.



Zoltan Chivay
Drsný a velmi neslušně hovořící trpaslík, který kdysi vedl velmi bouřlivý a dobrodružný život.