Hlavní navigace

Zaklínač - tanec se smrtí

30. 11. 2007

Sdílet

Oblíbená knižní sága o Zaklínači Geraltovi z Rivie z pera mistra fantasy Andrzeje Sapkowského má konečně i počítačové zpracování. Polští autoři nám servírují vynikající porci zábavy, okořeněnou syrovou atmosférou drsné fantasy.

Vskutku, pravím vám, nyní nadchází věk meče a sekyry, věk vlčí. Nadchází čas Bílé Zimy a Bílého Světla, čas Šílenství a nenávisti; Tedd Deirádh - Čas Konce.
věštba Ithlinne Aegli aep Aevanien:
Aen Ithlinnespeath



Od vydání pátého dílu Ságy o Zaklínači uběhla již pěkná řádka let. Paní jezera jsme několikrát přelouskali, polili kafem a ozdobili oslími rohy, ale na netradiční fantasy svět z pera polského spisovatele Andrzeje Sapkowského nedáme dopustit. I když měl Geralta z Rivie v poslední části již plné zuby a s radostí jej vyměnil za Reinmara z Bělavy, ani na chvíli jsme nepřestali doufat, že se s ním ještě někdy setkáme. Zatímco s knižní podobou to zatím nijak nadějně nevypadá, na pultech se již pár týdnů leskne nové epické RPG Zaklínač od polského týmu CD Projekt Red a naše životy se od základů změnily. Znovu jsme oprášili staré příběhy, zavítali do věže vlaštovky, prožili s Ciri děsivé noční můry, k smrti nenáviděli Bonharta, zachránili dceru krále Foltesta a dováděli v posteli s Yennefer, abychom se patřičně připravili na Geraltův návrat. Počítačový Zaklínač volně navazuje na události v závěru Paní jezera, je k dispozici s kompletní českou lokalizací a zaslouží si mnohem více než jen povrchní konzumaci.



Gwynbleidd se vrátil
Polští vývojáři měli před sebou nelehký úkol – kterak uspokojit RPG pozitivní hráče a současně nezklamat početný fanklub bělovlasého vědmáka? Nakonec dopadli na výbornou a nám nezbývá než smeknout. Profesionální lovec netvorů Geralt je nalezen v bezvědomí kousek od Kaer Morhen a trpí ztrátou paměti. Jakmile se dá do kupy, už na zaklínačskou pevnost útočí troufalí bandité, vedení mužem tak mocným, že se s ním nemůže rovnat ani čarodějka Triss Ranuncul. Více vám však z příběhu neprozradíme, neboť je jedním z nosných pilířů hry a pádným důvodem pro minimálně čtrnáctidenní dovolenou.



Zaklínač se skládá z pěti rozsáhlých kapitol, jimž předchází úvod a ukončuje závěr. Pokud si hru chcete maximálně užít, připravte si minimálně šedesát hodin čistého času (na jeden ze tří konců). Spoustu postranních úkolů sice můžete hodit za hlavu, ale to byste se dobrovolně připravili a nespočet skvělých zážitků. Geraltovo dobrodružství je navíc tak návykové, že se jen s vypětím sil dokážete držet hlavní příběhové linie. Bezesporu k tomu přispívá i vynikající překlad a nové RPG se tak stává naprostou nutností pro všechny skalní příznivce Sapkowského Ságy o Zaklínači.



Tanec se smrtí
Můžete strávit hodiny prohlížením deníku, ať už jde o podrobné popisy vědmáckých lektvarů a alchymistických ingrediencí, charakteristiky důležitých postav, nebezpečných monster nebo třeba výpisy aktuálních úkolů. Potkáte řadu slavných postav, podíváte se na místa známá z knih, prošmejdíte Wyzimu a oceníte, že Geralt se skutečně straní společnosti a mnohem lépe než na banketu je mu v bažinách se slizkými topivci a utopenci.



„Geralt mezi nepřáteli rozjíždí zběsilý tanec, vzduchem stříká krev, sem tam odlétne hlava a autorům nezbývá než gratulovat. Tohle je ten pravý zaklínač, obávaný stroj na zabíjení!“



A jak se vlastně Zaklínač hraje? V zásadě jde o RPG s akčními souboji, a tak se kromě vědmáckého řemesla dočkáte i vylepšování Geraltových vlastností, získávání nových schopností a určování směru vývoje. Možností je celá řada, a pokud by došlo na podrobný popis, museli bychom napsat podrobnou příručku. Vědmák se ohání ocelovým (proti lidem) i stříbrným mečem (proti monstrům), zvládá tři bojové styly (silný, rychlý a skupinový) a cizí mu nejsou i tzv. znamení – nižší forma magie, s níž si nepřátele drží pěkně od těla (Aard, Igni, Quen, Axie a Yrden). Samozřejmě nechybí ani alchymie, bez níž by to žádný zaklínač moc daleko nedotáhl. Před bojem si tak namícháte užitečné lektvary, které proměněncům propůjčují speciální schopnosti (vidí ve tmě, mají bleskurychlé reakce atp.). A nezapomenete ani na potření čepelí jedem nebo výrobu zerrikánských petard.



Boje se pak od klasických akčních RPG liší přesným časováním a spojováním jednotlivých seků. Na každé kliknutí vás upozorní změna kurzoru meče nebo zasvištění čepele (na nejtěžší obtížnost kurzorová pomůcka chybí – doporučujeme!) a při úspěšné kombinaci budete odměnění skutečně famózním zážitkem – Geralt mezi nepřáteli rozjíždí zběsilý tanec, vzduchem stříká krev, sem tam odlétne hlava a autorům nezbývá než gratulovat. Tohle je ten pravý zaklínač, obávaný stroj na zabíjení!



Vědmák, schovejte ženské
Zaklínač nabízí řadu maličkostí, a i bez nich by šlo o vynikající virtuální představení. Když však připočteme zábavný kostkový poker, svádění a následné sklízení plodů rozkoše, bitky v hostincích nebo chlastání, získá hra podstatně větší hloubku. Sapkowského Zaklínač totiž není tradiční fantasy, v níž je vše striktně rozděleno na dobré a zlé. Starosvětští rytíři-zachránci jsou zde vzácní jako chráněný sex a jen pro smích, princezny upadají do mdlob s postranními úmysly nebo minimálně krajkovými podvazky a upjatá, xenofobní společnost terorizuje příslušníky Starých ras, potají čichá fisstech a pro sprosté slovo nechodí daleko. Občas až zamrazí, jak moc se tento virtuální svět podobá naší současné společnosti.



Ani Geraltovi nikdo nijak situaci neulehčuje. Má v duši zmatek, stejně jako v knižních předlohách se snaží zachovat neutralitu, ale postupem času zjišťuje, že si on musí zaujmout nějaký postoj. A žádné rozhodnutí není černé ani bílé – vše má své kladné i záporné stránky a spoustu úkolů lze jen stěží řešit pouze s ohledem na výsledný profit. Po pár hodinách tak Zaklínače přestanete hrát a roli nenáviděného mutanta začnete prožívat. V tu chvíli už nebude cesta zpět, a jakmile vám autoři v prvním "flashbacku" připomenou, jaká rozhodnutí vedla k současné vypjaté situaci, začnete uvažovat jako legendární Bílý vlk.



K vynikající atmosféře hry ale přispívá i skvělé grafické zpracování a atmosférický soundtrack. Přepracovaný Aurora Engine od BioWare sice má svá omezení, ale RPG se nehraje a nikdy ani nehrálo kvůli počtu polygonů. I z toho důvodu si Zaklínače užijete i na slabších strojích, i když vám pochopitelně nenabídne tak efektní zážitek jako v případě nejvyššího nastavení.



Ani takové veledílo, jakým Zaklínač bezpochyby je, se však neobešlo bez chybičky. Ve srovnání s celkovou kvalitou ale nad většinou jen mávnete rukou a zanadáváte si pouze na malou variabilitu modelů postav, zmatek v inventáři a předlouhé ukládání a nahrávání pozic, jež by měl upravit předvánoční patch. Ani dabing není ideální (občas zazlobí intonace a některým postavám bychom vyměnili hlasivky), ale za pár hodin hry si na tyto "drobnosti" ani nevzpomenete. Zaklínač vás pohltí a možná jej stejně jako my označíte za jedno z nejlepších počítačových RPG posledních několika let.



Hodnocení: 9,0
Žánr: akční RPG
Výrobce: CD Projekt Red
Vydavatel: CD Projekt
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: kompletní (menu, titulky, dabing)
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne
Internet: www.thewitcher.com

Autor článku