Záleží vůbec ještě na hardwaru?

12. 2. 2013

Sdílet

 Autor: © Seyyahil - Fotolia.com
Byly časy, kdy každá premiéra nového PC hardwaru byly velkou oslavou kreativity. Uživatelé se nemohli dočkat svých nových hraček a korporace stavěly své architektury a rozpočty kolem nových výmyslů.

Ty časy jsou dávno pryč. Hardware je pouze podpůrná záležitost a uživatelovy preference začínají mít stejnou váhu jako centrální plánování IT. Drahé a nadupané stroje se zdají být nadbytečné. V novém světě, kde vše je uloženo na cloudu a práce spočívá v nárazovém intenzivním připojování mobilních zařízení, prostě hardware již nehraje žádnou významnou roli.

To má závažný dopad nejen na všechny výrobce hardwaru, ale také na nová (či staronová) velká jména jako Microsoft, Google, Apple a Amazon.

V době výkonných strojů měl Microsoft monopol na operační systém. Dnes tablety a chytré telefony často zastupují stolní počítače a podle zprávy firmy Goldman Sachs (pokud započteme všechny typy zařízení), má dnes Microsoft 20% podíl v operačních systémech, Google 42% a Apple 24%.

Letos se očekává, že v počtu prodaných kusů tablety významně porazí notebooky a brzy se stanou hlavním výpočetním zařízením uživatelů. Kdo na tom získá a kdo tratí? Google je samozřejmě největším vítězem dneška a tím spíše jim bude zítra. Získá více peněz z reklam nejen během vyhledávání, ale i v rámci svých služeb, jako je Gmal nebo Google Maps. Android se bude nepochybně dále šířit a to bude znamenat více uživatelů, větší podíl na trhu a větší zisky.

Google možná bude expandovat na trhu notebooků se svými Chromebooky. A v kombinaci s dosavadním neúspěchem či nevýrazným úspěchem Windows 8 na ně bude sázet řada společností. Například dnes představují 5-10 procent amerických prodejů zařízení Acer. Nejde o žádný mimořádný kus hardwaru, naopak, je funkčně osekán na minimum. Ale pro každého, kdo se přeorientovat na internetová řešení IT, je to za 199 dolarů cenový zázrak.

Dalším vítězem je Amazon. Čím více levných zařízení s internetovým přístupem, tím více lidí dostane příležitost nakupovat online.

Microsoft tu ztrácí nejvíce. Klesající podíl na trhu a nezvládnuté pokusy o prosazení se do mobilních trhů ho mohou dovést do naprosté závislosti na prodejích pro velké korporace. Apple je ohrožen také. Jeho zisky jsou převážně postaveny na prodeji hardwaru a jeho věrní uživatelé by se mohli přeorientovat z vysokých cenových hladin zařízení s klesající mírou inovací na levná a neméně inovativní zařízení. Ostatně, je to vidět na úspěchu iPadů Mini.

Připravme se tedy na nový svět, ve kterém méně dominují výrobci hardwaru, bez každodenního přílivu fascinujícího inovativního hardwaru.