Zaměstnanci sice mají o AI zájem, firmy v tom však poněkud plavou

20. 5. 2024

Sdílet

 Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E
Průzkum Microsoftu ukazuje, že zaměstnanci mají o využívání umělé inteligence zájem. Vedoucí pracovníci si však její užitečností nejsou jisti.

Nástroje generativní umělé inteligence (genAI) jsou na pracovišti stále běžnější, ale vedoucí pracovníci vyjadřují obavy, že jejich organizace nemají strategii pro nasazení této technologie u všech zaměstnanců.

Důvěřujete firmám, které s vámi komunikují pomocí AI?

Vyplývá to z průzkumu společnosti Microsoft mezi 31 000 zaměstnanci v 31 zemích, který byl zveřejněn ve výroční zprávě Work Trend Index. Průzkum naznačuje silnou poptávku zaměstnanců po přístupu k nástrojům genAI – tři čtvrtiny respondentů prý tyto nástroje při své práci využívají, což je dvojnásobek oproti stavu před pouhými šesti měsíci. 

Zaměstnanci také tvrdí, že AI šetří jejich čas, umožňuje jim soustředit se na důležitější úkoly, umožňuje jim větší kreativitu a dovoluje jim mít z práce větší radost. A více než tři čtvrtiny (78 %) kancelářských pracovníků dokonce používají vlastní nástroje AI – tento fenomén je známý jako BYOAI (bring your own AI). Potenciál v této technologii vidí také vedoucí pracovníci, přičemž 79 % se jich domnívá, že využití umělé inteligence je nezbytné pro zachování konkurenceschopnosti jejich organizace.

HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT

NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.

Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.

Samotný Microsoft se přihlásil k několika rozsáhlým nasazením vlastního asistenta Copilot genAI: Amgen, BP a Koch Industries patří mezi podniky, které si zakoupily více než 10 000 „míst“ Microsoft 365 Copilot, uvedl generální ředitel Satya Nadella během nedávného hovoru o čtvrtletních finančních výsledcích společnosti. Ne všechny velké podniky se však do nasazování genAI vrhají po hlavě. Průzkum ukázal, že 60 % vedoucích pracovníků se domnívá, že vedení jejich organizace pro jejich zavedení nemá dostatečnou vizi.

„Vedoucí sice souhlasí s tím, že používání AI je pro podnikání nezbytností, a mnozí z nich říkají, že už ani nezaměstnají člověka bez znalosti AI, ale zároveň jsou přesvědčeni, že jejich společnostem chybí vize a plán, jak AI zavést plošně,“ uvedla Colette Stallbaumerová, generální ředitelka společnosti Copilot a spoluzakladatelka Work Lab v Microsoftu. „Dostali jsme se k nejtěžší části každé disruptivní inovace, k přechodu od experimentování k transformaci podnikání.“

Computerworld 5/2024 je právě v prodeji. Co tam najdete? Přečtěte si také:

Computerworld 5/2024 je právě v prodeji. Co tam najdete?

Přestože je o potenciál umělé inteligence zřejmý zájem, mnoho podniků postupuje při rozsáhlém nasazování opatrně, tvrdí analytici. „Většina organizací má zájem o testování a nasazení, ale není si jistá, kde a jak získat co největší návratnost,“ uvedla Carolina Milanesiová, prezidentka a hlavní analytička společnosti Creative Strategies. Mezi největší obavy dle ní patří ty související se zabezpečením.

„Jakmile začnou společnosti nasazovat umělou inteligenci, budou IT týmy čelit značným nárokům,“ řekl Josh Bersin, zakladatel a generální ředitel společnosti The Josh Bersin Company. 

Nasazení nástrojů genAI klade na pracovníky IT důraz na zajištění kvality dat a bezpečnostních standardů, stejně jako na „seznámení se s evropským zákonem o AI, zavedení správy a pomoc při standardizaci dodavatelů a nástrojů, pokud je to možné“. Vzhledem ke všem těmto nezbytným základním procesům bude pravděpodobně trvat rok nebo déle, než podniky vytvoří komplexní strategii týkající se genAI, domnívá se Bersin.

Přináší genAI obchodní hodnotu?

Dalším sporným bodem je určení hodnoty a zajištění návratnosti investic při investování do AI. Umělá inteligence má mnoho podob, ale podle nedávného průzkumu společnosti Gartner se většina novějších iniciativ v oblasti AI v organizacích zaměřuje na genAI. 

Google začal konečně v Česku prodávat hardware – zatím telefony a sluchátka Přečtěte si také:

Google začal konečně v Česku prodávat hardware – zatím telefony a sluchátka

Nejčastějším způsobem, jakým zaměstnanci s touto technologií pracují, je její začlenění do stávajících aplikací pro produktivitu jako jsou například Microsoft 365 Copilot, Adobe Firefly a mnoho dalších (34 %).

Mezi další způsoby interakce s genAI patří prompt inženýrství (25 %), trénování modelů genAI na míru (21 %) nebo používání samostatných nástrojů generativní AI, jako je ChatGPT společnosti OpenAI nebo Gemini společnosti Google (19 %).

Tyto funkce genAI nejsou levné. Ve většině případů si dodavatelé aplikací pro digitální práci účtují příplatek za funkce generativní AI v rámci svých stávajících placených produktů. V případě asistentů AI od společností Microsoft a Google zaměřených na podnikovou sféru to může být až 30 dolarů měsíčně navíc na uživatele, zatímco u těch s omezenějším zaměřením může být poplatek nižší, například u Slack AI, který stojí nezanedbatelných 10 dolarů měsíčně navíc na uživatele.

Používání biometrického podpisu je skvělá věc, avšak právně ošemetná Přečtěte si také:

Používání biometrického podpisu je skvělá věc, avšak právně ošemetná

Vedle problémů s měřením dopadu genAI lze za riziko považovat také vynakládání značných částek na školení zaměstnanců.

Prokázání hodnoty AI projektů je podle průzkumu společnosti Gartner uváděno jako největší překážka přijetí AI. „Jak organizace rozšiřují AI, musí zvážit celkové náklady na své projekty, stejně jako široké spektrum přínosů nad rámec zvýšení produktivity,“ uvedl Leinar Ramos, analytik společnosti Gartner.

Průzkum společnosti Microsoft vykresluje podobný obrázek. Většina vedoucích pracovníků (59 %) si není jistá, zda je jejich organizace schopna vyčíslit případné zvýšení produktivity díky využívání umělé inteligence zaměstnanci. „Náklady jsou skutečně něčím, na čem se organizace zasekávají,“ řekla Milanesiová s tím, že společnosti si nejsou jisté, jakou návratnost mohou při nasazení generativní AI očekávat.

Bersin uvedl, že mnoho organizací zaznamenalo zlepšení produktivity při prvních testech nástrojů genAI, ale přechod k širšímu celopodnikovému nasazení vyžaduje větší zvážení hodnoty, kterou může přinést. 

„Až dojde na masivní nákupy v rámci celého podniku, určitě se bude hodně diskutovat o návratnosti investic, protože tyto nástroje jsou drahé,“ řekl.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Microsoft ve své zprávě citoval šestiměsíční randomizovanou kontrolní studii 60 zákazníků Copilotu, které se zúčastnilo 3 000 pracovníků. Výsledky zahrnovaly 11% snížení počtu přečtených e-mailů a o 4 % méně času stráveného interakcí s nimi, stejně jako 10% zvýšení počtu dokumentů upravených v aplikacích Word, Excel a PowerPoint. Dopad na počet schůzek byl méně jednoznačný; některé společnosti zaznamenaly nárůst, jiné pokles.

bitcoin školení listopad 24

Podle Milanesiové je tendence zaměřovat se při hodnocení nástrojů genAI na úsporu času, ale to nemusí být ten nejlepší přístup. Skutečná hodnota je podle ní ve zlepšení kvality práce a zvýšení spokojenosti pracovníků, což vede k „většímu zaujetí pro práci a následně k lepším výkonům“. Tam, kde nástroj zvyšuje angažovanost zaměstnanců, se náklady stávají méně důležitými. „Přemýšlejte o nákladech na odchod pracovníka nebo o tom, že někdo zůstane v práci a nebude se angažovat,“ řekla.

Může se stát, že některé AI nástroje jsou pro určité pracovní pozice vhodnější než jiné. „Otázkou pro každého vedoucího pracovníka je určit, jaká úroveň AI je pro daného zaměstnance vhodná. Stejně jako u osobních počítačů, ne každý potřebuje nejnovější modela,“ řekla Milanesiová.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.