Tentokrát jsme shromáždili tři desítky 17" LCD displejů. Snažili jsme se pokrýt
co největší část současné nabídky, ale zároveň jsme stanovili
maximální počet zařízení dodaných jedním výrobcem na dva kusy. Přesto doufáme,
že vám tento test pomůže lépe se orientovat mezi množstvím
nabízených modelů.
V testu jsme se soustředili především na funkčnost a kvalitu zobrazení
jednotlivých displejů, popisovali jsme možnosti připojení, nastavení a
polohování displejů, ale zaměřili jsme se rovněž na kvalitu zobrazení. Měření
kvality zobrazení je tak trochu bruslení na tenkém ledě setkáváme se zde s
řadou faktorů, které mohou ovlivnit výsledný obraz displejů, vždy záleží na
osobním posouzení a kvalitě zraku testera. V neposlední řadě jsme se vždy
setkali pouze s jedním testovaným kusem displeje, takže nemůžeme vyloučit, že
se na startovní čáře testu neobjevil poškozený nebo nefunkční kus. Kontrolu
fukčnosti modelu zasílaného do našich testů jsme, jako vždy, nechali na
výrobci, koneckonců je to v jeho zájmu. Během testu jsme pojali podezření o
vadném kusu pouze u jednoho displeje z produkce iiyamy, který vykazoval ohromné
množství vadných minipixelů.
V testu jsme použili vlastní testovací obrázky a schémata, ale spolehli jsme se
rovněž na pomoc dvou specializovaných aplikací, konkrétně na programy
DisplayMate Multimedia with Motion (www.displaymate.com) a PassMark
(http://www.passmark.com). Prvně jmenovaný program je bohužel dostupný pouze v
komerční verzi, takže si jej nemůžete otestovat stažením z internetu, ale řadu
informací o kvalitě zobrazení lze zjistit i z Pass-Marku, který existuje ve
volně dostupné zkušební verzi. Oběma výrobcům děkujeme za poskytnutí plné
testovací verze. Pomocí zmíněných programů jsme ověřovali různé schopnosti
monitorů, hlavní důraz jsme ale kladli na práci s barvami, se šedivoou paletou
a na schopnost zobrazení extrémních odstínů bílé a černé barvy, s nimiž má řada
displejů potíže a při jejichž zobrazování si někdy nečestně vypomáhá. Zvláště u
displejů disponujících pouze analogovým připojením jsme se zaměřili na moaré a
chyby fáze, a také na schopnosti autokorekce těchto neduhů, které jednotlivé
monitory nabízejí. Důležitým údajem jednotlivých monitorů je rovněž doba
odezvy, ale tu lze v dnešní době, kdy se tato rychlost u většiny displejů
pohybuje v oblasti 8-16 milisekund, velmi špatně měřit pouhým okem a bohužel
jsme v době testování neměli k dispozici potřebné hardwarové sondy. I tak však
doufáme, že v testu najdete informace, které vám při možném výběru displeje
pomohou.
Acer AL1715
Acer dávno nedominuje trhu jen v oblasti notebooků, ale i v prodeji LCD
displejů, neboť u nás dnes nese každý čtvrtý prodaný kus právě tuto značku.
Design AL1715 je příjemný svou strohostí, jedná se o displej bez zbytečných
příkras, na jehož zadní straně najdeme pouze analogový vstup, audiovstup,
zdířku integrovaného napájení a otvor pro Kensington Lock. Podstavec umožňuje
pouze naklápění dopředu a dozadu. Na předním panelu jsou reproduktory, vypínač
a čtveřice tlačítek pro práci s OSD. To je přehledné a snadno se ovládá, v
políčku věnovaném barevným teplotám se však dočteme pouze o chladnějším a
teplejším nastavení, proto doporučujeme vlastní nastavení v poměru RGB
50/50/50. Při testu kvality obrazu jsme objevili kombinaci velmi dobrých
výsledků s celkem špatnými. Mezi ty lepší patří věrné podání šedé palety bez
příměsí jiných odstínů, pravidelné barevné přechody, vyrovnané podsvícení
(pouze malý náznak světlejší skvrny pod horní lištou) a rozumná odezva. Zklamal
test moaré, které bylo mezi nejhoršími v testu, automatika si nedokázala plně
poradit s korekcí fáze. Vady se projevovaly nejen u jemných černobílých čar,
ale i u RGB linek a bohužel i u vzorce s tlustšími čarami.
Cena vč. DPH: 9 740 Kč
Acer AL1721
Vyšší třídu 17" kategorie představuje Acer AL1721, který se od předchozího
monitoru v mnohém liší. Nabízí plnohodnotnou možnost manipulace s displejem,
tedy změnu výšky, natočení a vyklápění, ale již ne rotaci do režimu portrét. Na
zadní straně panelu najdeme analogový i digitální videovstup, audiovstup,
zdířku pro napájení z externího adaptéru a otvor pro Kensington Lock. Přední
strana panelu nabízí pohled na pětici diod, z nichž ta hlavní, indikující
zapnutí přístroje, má bohužel zářivě modrou barvu a není pro práci v zatemněné
místnosti nejlepší. Pod nimi se na spodní hraně nachází odpovídající pětice
tlačítek. Menu je shodné jako u AL1715 kromě dostupnosti nastavení ostření a
fáze v digitálním režimu. Přínos digitálního připojení je opravdu znát. Při něm
totiž tento displej podal jeden z nejlepších výkonů v testu. Oceňujeme výtečnou
práci s extrémními odstíny bílé a černé, při nichž zvládal vysoké rozsahy,
výborné palety šedé i ostatních barev, žádné moaré a vynikající čitelnost
textu. V tomto případě není co vytknout, snad jen drobné světlé skvrny
podsvícení na horní straně displeje a modré stíny na straně spodní. Ty ale
mohou být způsobeny právě onou nešťastnou modrou diodou indikující zapnutí
monitoru.
Cena vč. DPH: 11 400 Kč
ADI A710
ADI A710 disponuje pouze analogovým videovstupem, má integrované reproduktory a
integrovaný napájecí adaptér. Design je neutrální s poměrně úzkým rámečkem na
bocích a pěticí ovládacích tlačítek uprostřed spodní části předního panelu.
Možná až přílišná snaha o uživatelskou přívětivost OSD menu se zde projevuje
označením barevných teplotních profilů, kde místo hodnot v Kelvinech najdeme
pouze položky "do červena" a "do modra". Kromě automatického nastavení obrazu
nabízí i možnost automatické úpravy barev. Podstavec dovoluje pouze naklápění
displeje směrem k uživateli a od něj, výškové ani rotační nastavení k dispozici
není. Díky automatickému nastavení barev se dopracoval k dobrým výsledkům při
zobrazování krajních odstínů bílé, kde dokázal rozlišit ještě 253. odstín. Při
práci s černou však ani automatika nepomohla a vzdal to u 6. nejtmavšího.
Zpočátku jsme zaznamenali problémy s mapováním pixelů a fází, ale po opětovné
aplikaci autokorekce se tento nedostatek podařilo téměř odstranit. Přechod šedé
palety je rovnoměrný, ale místy se objevoval hnědý nádech. Podsvícení displeje
je na slušné úrovni s výjimkou asi dvoucentimetrového světlejšího pruhu při
horním okraji obrazovky.
Cena vč. DPH: 11 680 Kč
AOC LM727
Jediný pouze analogový displej v testu s maximální možností manipulace a
nastavení včetně natočení na výšku do režimu portrét. Kromě analogového
videovstupu najdeme na zadní stěně audiokonektor, napájecí konektor (adaptér je
integrovaný) a otvor pro uchycení Kensigton Locku. Ovládací prvky menu jsou
situovány na pravé straně displeje a vstoupíme jimi do intuitivního menu, jež
lze ovládat snadno a bez dlouhého učení. Najdeme zde i tlačítko automatického
nastavení obrazu a vypínač se žlutou nerušivou diodou. První testy po
automatickém nastavení ukazovaly problém s mapováním pixelů a fází, projevující
se efektem podobným známému moaré. Po opětovné aplikaci automatické korekce
(tentokrát přímo na problematickém obrazci) se však problém vyřešil a výkon
displeje tak zůstal bez vážnějších prohřešků. Při přechodu palety šedé jsme
sice zaznamenali lehký nádech zelené a fialové, ale byl pouze nepatrný. Velmi
se nám líbila práce s nejtmavšími odstíny černé (displej dokázal odlišit
maximální odstín černé) a ani práce s bílou nebyla špatná. Barevné přechody
jsou standardní, stejně tak podsvícení displeje, které sice ukazuje světlejší
šmouhu na horním okraji, ale ta je vidět pouze v zatemnělé místnosti při
promítání černé obrazovky. Displej nám do testu dodaly firmy 100 Mega a Levi
International.
Cena vč. DPH: 9 115 Kč
Atec NeoView AL170
Jedná se o jednoduchý LCD displej pro všeobecné použití. Ve stejném kabátu se
vyrábí i v provedení s TV tunerem a digitálním vstupem, ale námi testovaná
verze disponuje pouze analogovým videovstupem. Na odvrácené straně najdeme
vstup pro integrované reproduktory, které nejsou na první pohled vidět.
Podstavec umožňuje pouze základní natáčení dopředu a dozadu. Pod displejem se
nachází osm tlačítek, k ovládání OSD menu stačí používat jen jejich levou část.
Ovládací menu je strohé, nabízí pouze dvě pozice pro uložení nastavení teploty
barev, které nejsou ani nijak popsané. Napravo od středu se nacházejí tlačítka
pro přímé ovládání hlasitosti, automatické nastavení obrazu a vypínač s
tlumenou žlutou diodou. Praktické testy obrazu nedopadly špatně vyzdvihnut
můžeme například rovnoměrné podsvícení vykazující pouze drobné světlejší skvrny
při horním okraji displeje, velice hezky zvládnuté automatické nastavení, které
nedovolilo vzniknout moaré ani fázovým chybám, solidní rozpoznávání tmavých
odstínů a o něco horší, ale stále použitelné rozpoznávání odstínů bílé. Šedá
paleta nesla u tmavšího spektra jemný nádech zelené, ale byla rovnoměrná,
stejně jako barevné přechody.
Cena vč. DPH: 9 930 Kč
Belinea 10 17 15
Poměrně decentní monitor bez výstřelků, zaměřený především na funkčnost.
Analogový signál je veden napevno připojeným kabelem, a tak na zadní straně
zbývá pouze napájecí konektor, zvukový vstup a otvor pro Kensington Lock.
Možnosti manipulace jsou minimální, lze jej pouze naklápět dopředu a dozadu.
Přední strana se může pochlubit poměrně tenkým rámečkem, šesticí ovládacích
tlačítek, vypínačem se žlutozelenou dioodou, která zbytečně neoslňuje, a dvěma
reproduktory. Menu je jednoduché, oceňujeme hlavně dvojí funkci tlačítka
Select, které po opětovném zmáčknutí funguje jako Escape. Nastavení teploty
barev má dva přednastavené režimy a jeden uživatelský. Automatická korekce si
vcelku dobře poradila s problémy způsobenými časováním a fází, zůstal jen jemný
náznak v nejobtížnějším obrazci. Bohužel ale nebyla tak úspěšná při zobrazení
extrémních odstínů bílé a černé, s nimiž si monitor tolik nerozumí v obou
případech zanedbal a slil posledních přibližně sedm odstínů. S tím souvisí
pravidelné, ale rychlé upadání barevných přechodů do tmavé. Pochválit můžeme
rovnoměrné podsvícení.
Cena vč. DPH: 9 450 Kč
Belinea 10 17 35
O něco málo dražším, ale řádově vybavenějším modelem Beliney je typ 10 17 35.
Kromě digitálního vstupu disponuje i analogovým, navíc i integrovanými
reproduktory. Napájení je řešeno integrovaným adaptérem. Podstavec umožňuje
rotaci displeje na výšku i výškovou korekci monitoru a jeho naklápění, neumí se
však otáčet do stran. Vpředu je umístěna čtveřice tlačítek OSD a vypínač s
decentní a nevtíravou zelenou diodou. Překvapení nás čeká v menu, které je
opravdu velmi strohé. Při digitálním provozu v něm nenajdeme ani možnost volby
přednastavených barevných teplot, ani možnost ruční korekce barev po složkách
RGB. Setkáme se v něm pouze s nastavením kontrastu, jasu a jazyka OSD.
Hlasitost se reguluje přímo tlačítky pro posun v menu. Kvalita obrazu je v
případě geometrie a moaré bezproblémová, hůře se automatická korekce vyrovnala
s nastavením rozdílu krajních odstínů bílé a černé, jimž bylo třeba pomoci
ručním doladěním jasu a kontrastu. Poté displej zvládl tři odstíny od konce
bílé a dva odstíny od úplné černi. Podsvícení displeje je vyrovnané s jemnými
světlými skvrnami u horního a spodního okraje. Barevné přechody včetně palety
šedé jsou pravidelné a čisté, celkově ale o něco studenější.
Cena vč. DPH: 11 150 Kč
Benq FP71E
Benq nedávno uvedl novou řadu displejů s reakční dobou 8 ms, ale do uzávěrky se
nám je nepodařilo získat. Monitor disponuje digitálním i analogovým vstupem, má
integrované reproduktory a vestavěný napájecí adaptér. Stojan dovoluje pouze
naklánění dopředu a dozadu. Tlačítka ovládání OSD jsou umístěna na spodní hraně
a při čelním pohledu nejsou patrná, velmi rušivě působí svítící semafor okolo
vypínače, který má při provozu ostře modrou barvu. Menu vypadá jednoduše, ale
kvůli minimálním rozestupům tlačítek a jejich ne zrovna čitelnému označení je
navigace pomalá a zbytečně složitá. Navíc zde chybí tlačítko pro automatické
nastavení a při digitálním připojení není tato volba dostupná ani v menu.
Přesto je obraz displeje dobrý, dokáže oddělit krajní odstíny černé (až do 2) i
bílé (253), přechod šedé palety je bez duchů a barevných artefaktů, podsvícení
je až na svislý světlejší pruh v levé čtvrtině obrazovky rovnoměrné, moaré zde
není a velmi příjemná je i rychlost vykreslování bodů. V porovnání s dalším
Benqem je však o dost dražší a nabízí slabší výbavu. Cenově se navíc blíží
levnějšímu modelu Eizo.
Cena vč. DPH: 13 055 Kč
Benq FP783
Kombinaci zajímavého designu, bohaté výbavy a vynikající obrazové kvality
přináší displej Benq FP783. Jedná se o model s 12ms odezvou, který je v balení
dodáván s odpojitelným modulem s reproduktory, připravenými k jednoduché
montáži na spodní hranu monitoru. Ve výbavě jsme objevili i naklápěcí USB
kameru, kterou lze zasadit do USB portu uprostřed vrchní hrany. Na levém boku
se nalézá další dvojice USB portů, která z něj dělá rovněž praktický USB hub.
Ovládací tlačítka OSD jsou umístěna netradičné na pravém boku. Pohled na zadní
stranu odhalí pod krytem umístěný analogový i digitální vstup videosignálu,
zdířku pro napájení a vstup pro USB kabel z PC. Možnosti manipulace jsou
omezeny na naklánění dopředu a dozadu. Obraz nás velice potěšil, zvláště pak
práce s extrémními odstíny bílé a černé, které byly téměř dokonalé (u obou
scházel k čitelnosti maxima pouze jeden stupeň na škále 0-255). Na digitálním
připojení se obraz obešel bez moaré, přechod šedé palety měl patrný jemný
nádech zelené a fialové, barevné přechody byly vyhovující, jen by mohly být o
něco rovnoměrnější. Zaměření displeje podtrhuje i jednoduchost menu, kde je
barevná teplota označena jako "do červena" a "do modra".
Cena vč. DPH: 12 800 Kč
Eizo FlexScan L550
Monitory Eizo dlouhodobě představují naprostou špičku a jak je vidět v případě
tohoto displeje, nemusí se vždy jednat o cenově nedostupná zařízení. FlexScan
L550 je zajímavý hned v několika ohledech. Jako inovaci prezentuje výrobce
osazení novým typem podstavce, který lze složit a vytvořit tak naprosto
kompaktní displej. Pravda ale také je, že nový podstavec představuje spíše
zadní podpěrku a neumožňuje kromě naklápění displeje žádnou další manipulaci s
monitorem. Další, a tentokrát opravdu funkčně zajímavou věcí je světelný
senzor, který má za úkol automaticky regulovat jas a kontrast displeje v
závislosti na osvětlení. Na zadní straně najdeme analogový i digitální vstup a
napájení (není třeba externí adaptér). Geniálně jednoduché je menu OSD, které
je nejlépe uspořádaným a nejsnazším řešením v testu. Displej jako první v testu
zdolal všechny úrovně bílé, v černé ale skončil na hodnotě 253, což je jinak
vynikající výsledek. Barevné přechody včetně šedivé palety, moaré, čitelnosti
textu, rychlosti zobrazování a geometrie nedovolují žádné výhrady. Podsvícení
je rovnoměrné, avšak při horním okraji je přeci jen znát světlejší proužek. to
je však jen drobnost u jinak skvělého displeje.
Cena vč. DPH: 14 800 Kč
Eizo FlexScan L568
Od předchozího modelu se FlexScan L568 liší podstavcem, umožňujícím všechny
možné úpravy polohy displeje, tedy naklápění dopředu a dozadu, výškovou
korekci, otáčení monitoru i otočení displeje na výšku do polohy "portrét". Při
pohledu do specifikací nás ohromí maximální hodnota kontrastního poměru a
10bitová gama korekce, která umožňuje jemnější zobrazení barevných tónů. Na
zadní straně nás nepřekvapí analogový a digitální vstup, napájecí konektor
(adaptér je integrovaný) a otvor pro Kensington Lock. Velmi tenký rámeček okolo
displeje skrývá 9 tlačítek pro manipulaci s OSD, volby režimů a další funkce.
Ikony na tlačítkách jsou pouze protlačené, takže nejsou moc vidět, zato nijak
neruší, což nelze tak úplně prohlásit o modře svítivé diodě. Součástí dodávky
je software pro nastavení a ovládání displeje z počítače. Nadšení z předchozího
modelu jsme sdíleli i v tomto případě s tou výjimkou, že barvy byly ještě
dokonalejší, plnější a v barevných přechodech se najednou projevily mezery
dříve testovaných displejů. Tam, kde i na našem referenčním displeji Samsung
SyncMaster 193P již byly odstíny černé, na Eizu se stále objevovala barva.
Hledat vady bylo zbytečné, obraz tohoto displeje nemá v testu soupeře.
Cena vč. DPH: 20 200 Kč
Fujitsu Siemens Computers P17-1A
Písmeno A naznačuje, že se jedná o analogový displej. Kromě této nevýhody se
jedná o skvěle propracované zařízení je sice o něco robustnější, ale díky tomu
a solidnímu podstavci nehrozí nechtěné překlopení monitoru. Otočný podstavec
umožňuje vyklápění displeje dopředu a dozadu, ale hlavně nabízí možnost velkého
výškového přizpůsobení, jež je navíc snadné a lze jej provést jednou rukou. V
této kategorii stále není běžná možnost otočení displeje na výšku, ale P17-1A
tuto vlastnost nabízí. Natočení displeje se hodí již při připojování kabelů,
jelikož videoport je spolu s napájením a audiovstupem umístěn pod mřížkou
zadního krytu a není snadno přístupný. Na zadní straně se rovněž nachází zámek
Kensington Lock. Z přední strany jsou vidět reproduktory, čtveřice tlačítek s
vypínačem a výstup pro sluchátka. Žlutá stavová dioda naštěstí není přehnaně
svítivá a neruší uživatele ani při nočním provozu. Z hlediska kvality obrazu
chválíme skvělou práci s černou a bílou barvou, především vysokou čitelnost
krajních odstínů (v bílé dokázal rozlišit ještě odstín 253 a v černé skončil
rovněž 2 body pod absolutním maximem). Přechod černobílé palety je rovnoměrný a
bez náznaku barevných nádechů. Přechody červené, zelené a modré barvy jsou
vyvážené. Podsvícení je rovnoměrné, ale nepotěšilo nás viditelné moaré.
Cena vč. DPH: 12 947 Kč
GigaByte GD-1703DP
Za kovově lesklou plastovou maskou se skrývá vcelku příjemný displej s pouze
digitálním vstupem. Na zadní straně je vedle tohoto konektoru dvojice cinch
kabelů pro přívod zvukového signálu, což je s ohledem na kvalitu a velikost
integrovaných reproduktorů možná až zbytečná výbava, obyčejný jack by stačil.
Napájení je řešeno externím adaptérem a nechybí ani otvor pro uchycení
bezpečnostního lanka. Na přední straně se uprostřed nacházejí čtyři tlačítka
ovládání OSD a vypínač, vedle nějž je miniaturní žlutá nerušivá dioda. Ovládací
tlačítka jsou opatřena těžko čitelnými symboly, samotné OSD je kruhové a nabízí
možnost volby z teplé a studené barvy i podporu uživatelského nastavení
jednotlivých kanálů RGB. Podstavec umožňuje pouze naklápění dopředu a dozadu,
natáčení displeje či úpravu výšky již ne. Při zkoumání obrazu jsme v přechodové
paletě šedé objevili náznaky lehce zelených a fialových pruhů. Prověrka
schopnosti zobrazování velmi temných a velmi světlých odstínů černé a bílé
ukázala, že displej se kloní spíše ke straně bílé, kterou zvládá do úrovně 253,
přičemž černé odstíny končily 4 stupně před maximem. Potěšilo nás celkově
vyvážené barevné vyznění.
Cena vč. DPH: 10 680 Kč
HP 1702
HP plánuje zanedlouho uvést novou řadu LCD displejů, takže do testu dorazil
starší low-endový model HP1702. Jako jeden z mála má displej napevno připojený
analogový videokabel, vedle nějž se nachází pouze konektor pro integrovaný
napájecí adaptér a otvor pro Kensington Lock. Na čelní straně displeje s
poměrně tenkým rámečkem se nacházejí tři ovládací tlačítka OSD menu a vypínač s
nenápadnou diodou. Rádi zde pochválíme jednoduchost ovládání menu, k němuž v
tomto případě stačí pouhá tři tlačítka. V jednoduchosti je krása. Použitý
stojan se sice snadno skládá, ale umožňuje pouze naklánění displeje dopředu a
dozadu, což je i v oblasti levnějších 17" displejů naprosté minimum. Na druhou
stranu v této kategorii nebývá zvykem dobře zpracované CD se softwarem a
ovladači. Při praktickém provozu jsme zaznamenali rezervy při práci s
maximálními odstíny spektra černé a bílé barvy, kde k maximu scházelo zobrazení
šesti, respektive čtyř odstínů. Podsvícení je přijatelně rovnoměrné, nicméně
zanechává světlejší skvrny u spodní hrany displeje a výrazněji osvětluje spodní
polovinu plochy. Celkové vyznění barev je studenější, jejich přechody jsou ve
středních tónech čisté, ale u krajů se mírně slévají.
Cena vč. DPH: 11 290 Kč
IBM ThinkVision L170
Design LCD monitoru ThinkVision je již u IBM nějaký pátek zavedený a
charakterizuje jej černá barva, vlnovitá linie ovládacích prvků a tvar
podstavce. Co se použitého panelu týká, jedná se o starší technologii, která
neaspiruje na nejkrásnější obraz v testu, ale je určena spíše pro každodenní
kancelářskou práci. K ní se lépe hodí nejen díky použitému analogovému
připojení, ale také malými možnostmi pohybu. Rotace, natáčení do režimu
"portrét" i výškové nastavení totiž není možné. Na zadní straně se kromě
analogového portu nachází už jen napájecí zdířka vedoucí k integrovanému
adaptéru a otvor pro připojení bezpečnostního lanka zabraňujícího krádeži
displeje. Na přední straně L170 se vlní zmíněná pětice ovládacích tlačítek,
které zprostředkovávají přístup do obsažného a dobře ovladatelného menu, kde
například v položce natavení barevné teploty obrazu nalezneme přednastavené
hodnoty počínající již na 3 500 K. Kvalita obrazu odpovídá staršímu panelu a
čitelnost textu byla jedna z nejlepších v testu. Analogové připojení může za
jemné moaré a fázový posun, který se po aplikaci automatické korekce sice
zlepšil, ale stále byl na určitých obrazcích patrný. Přechod šedé palety byl
lehce dohněda.
Cena vč. DPH: 9 900 Kč
iiyama ProLite E430T
První displej od firmy iiyama, který dorazil k testu, nese označení ProLite
E430T a trochu vybočuje z řady. Hlavně tím, že obsahuje i samostatný TV tuner,
pomocí nějž lze na displeji snadno sledovat televizní vysílání. Tento test
nebyl vypsán pro LCD TV, a tak se budeme věnovat pouze "monitorové" části
tohoto stroje. Příjem počítačového signálu je zde pouze analogový, na zadní
straně se kromě něj nacházejí konektory scart a pro anténu, dále zvukový vstup
z PC a napájení z externího adaptéru. Na čele panelu najdeme 7 tlačítek
ovládání OSD a jednu sice malou, ale jasně svítivou modrou diodu, dva
reproduktory a IrDA přijímač pro dálkové ovládání. Možnosti pohybu displeje
jsou omezeny pouze na naklápění dopředu a dozadu. I když je obraz analogový,
musíme tento displej pochválit nejen za věrnost barev a čistotu jejich přechodu
(v paletě šedé byl sotva znatelný odstín fialové), ale hlavně za výbornou
funkci automatického systému dolaďování, díky níž si dokázal poradit jak s
moaré, tak s nastavením fáze. Kvalita hraničních odstínů bílé a černé jej řadí
ke špičce, v obou případech chyběl pouze jediný odstín. Potěšila nás rovněž
věrnost tělových odstínů. Pokud máte zájem o kombinaci analogového displeje a
LCD televizoru a jste ochotni za ni zaplatit přes 18 000 Kč, můžeme vám produkt
s klidným svědomím doporučit.
Cena vč. DPH: 18 258 Kč
iiyama ProLite E435S
Již po vybalení z krabice nás potěšila nízká hmotnost 3,5 kg z monitoru činí
nejlehčího účastníka testu, na pohled to však není ani vidět. Poměrně robustní
panel má na zadní straně vstupy pro digitální i analogový videosignál, zvukový
vstup a konektor pro napájení z externího adaptéru. Podstavec s praktickým
odkládacím prostorem na tužky dovoluje pouze naklápění displeje dopředu a
dozadu. Na přední straně se nachází šest ovládacích tlačítek OSD, integrovaná
dioda ve vypínači je miniaturní a nijak neruší. Menu je po kratším seznámení
příjemné a nabízí mimo jiné tři možnosti přednastavené teploty barev, sRGB a
uživatelské nastavení. Obraz displeje je vynikající, přechody barev jsou přesné
a rovnoměrné, a to samé platí i o šedivé paletě, která neobsahuje žádné barevné
příměsi. Dobré hodnoty dosáhl při práci s černou, kde skončil 2 body od maxima,
ale při extrémních odstínech bílé nám k dokonalosti chybělo rovných 7 odstínů.
Silnou stránkou je dobrá odezva a kvalitní obraz, ale zklamání jsme se dočkali
v testu vadných bodů, které nebylo možné ani spočítat, tmavá obrazovka
připomínala hvězdnou oblohu. Body jsou velice malé, takže neruší, ale množství
ukazovalo pravděpodobně na vadný monitor.
Cena vč. DPH: 13 686 Kč
LG Flatron L1730P
Jedná se o displej podporující jak analogové, tak digitální připojení
videosignálu. Určení naznačuje možnost postavení displeje na výšku do polohy
"portrét". Podstavec dále umožňuje natáčení celého monitoru a jeho naklánění
dopředu a dozadu, bohužel chybí možnost výškové korekce. Zepředu nejsou patrné
žádné ovládací prvky ty jsou skryté na pravé straně dolní hrany monitoru a mají
podobu velice drobných tlačítek, jejichž nahmatání není vždy přesné. Pochvalu
si zaslouží opravdu miniaturní žlutozelená dioda, která při noční práci
uživatele vůbec neoslňuje. Menu je graficky pěkné, pohyb v něm však není kvůli
malým tlačítkům právě pohodlný. Zaujala nás položka nastavení teploty barev,
která je řešena skokovým posuvníkem a nabízí čtyři přednastavené režimy a
uživatelskou volbu. Z hlediska kvality obrazu nás nepotěšila absence
automatického nastavení v digitálním režimu bez manuální úpravy jasu a
kontrastu jsme nebyli schopni rozlišit úrovně bílé od odstínu 248, po úpravě
jsme se dostali až na hranici 252. odstínu. Práce s černou byla o poznání
lepší, hned napoprvé zvládl druhou nejtemnější rovinu černé. Úpravu by
zasloužil i přechod šedé palety, kam se přimíchaly odstíny fialové, zelené i
hnědé.
Cena vč. DPH: 11 990 Kč
NEC AccuSync 72VM
Tento model NEC nese označení AccuSync 72VM. Jedná se o analogové zařízení
konektor pro připojení signálu najdeme na zadní straně spolu spolu s napájením
(integrovaný adaptér), vstupem pro audio a otvorem pro Kensigton Lock. Přístup
k videokonektoru je snadný, ale prostor pod ním je omezený, takže kabel je
třeba těsně za konektorem ohnout. Fakt, že displej patří spíše do nižší
kategorie, podtrhuje i stojan, který neumožňuje vůbec žádné natáčení či
naklápění displeje. OSD je překvapivě bohaté a díky automatickému nastavení
jasu, kontrastu i geometrie je analogový obraz příjemně čistý. Bohužel i u
tohoto monitoru se projevují nedostatky při práci s maximálními odstíny bílé a
černé u obou barev splývá posledních pět úrovní odstínů v jednolitou bílou či
černou. Barevné přechody jsou standardní a nevykazují odchylky, stejně jako
přechodová stupnice šedi, kde je ale vidět drobný náznak fialové a zelené.
Žádný výrazný problém jsme nezjistili u kontroly moaré. Nebýt absence možnosti
výškového, stranového a úhlového nastavení, hodnotili bychom jej jako velmi
povedený. Obraz je čistý a potěší především kancelářské uživatele pracující
převážně s textem. Pro grafickou práci jej ale nedoporučujeme.
Cena vč. DPH: 11 400 Kč
NEC MultiSync 1770NX
Vyšší třída tohoto modelu je znát i z výbavy, která zahrnuje všechny potřebné
kabely a software pro nastavení a ovládání displeje pomocí PC. Na zadní straně
najdeme digitální i analogový vstup, napájení (integrovaný adaptér), výstup DC
a Kensington Lock. V tomto případě nabízí stojan možnost výškového, směrového i
bočního nastavení displeje a k dokonalosti chybí jen možnost převracení do
režimu portrét. Rámeček je velice slabý, což se ale neprojevilo negativně na
kvalitě podsvícení. To je rovnoměrné, nepatrná světlejší stopa je patrná pouze
u horního okraje. Ovládání OSD (u NECu přezdívaného OSM) lze provádět buď
pomocí tlačítek podsazených pod spodní okraj monitoru, nebo pomocí dodávaného
programu NaViSet. Ten obsahuje i položku s diagnostickými obrazci. Rozhodne-li
se uživatel pracovat s obrazem pomocí tlačítek, najde přehledné a obsažné menu
řízené joystickem a trojicí tlačítek. Výrobce asi spoléhá na přirozenou kvalitu
displeje, protože automatické nastavení obrazu sice funguje, ale k dokonalosti
je třeba je trochu poupravit. To se týká hlavně schopnosti práce s extrémními
odstíny černé, které jsme museli nastavovat ručně. Bílá byla čitelná do úrovně
253, šedá paleta stejně jako barevné přechody byly rovnoměrné a bez příměsí
odstínů.
Cena vč. DPH: 17 360 Kč
Neovo X-17AV
Neovo X-17AV poněkud vybočuje z řady testovaných monitorů. Kromě plnohodnotného
provozu coby obrazové výstupní jednotky PC totiž může díky konektorům S-Video a
CVBS sloužit i pro zpracování signálu z videa či kamery. Odlišný je i na pohled
a na omak, jeho tělo je kovové. Samotný displej je překryt antireflexním
skleněným filtrem. Kromě zmíněných vstupů disponuje analogovým i digitálním
konektorem. Stejně jako monitor je i podstavec vyroben z kovu, avšak umožňuje
jen klopení a nikoliv výškové či rotační nastavení. Na čelní straně displeje
nenajdeme žádné ovladače, ty jsou skryty na pravém boku a umožňují přístup do
přehledného a barevného menu, které sice nabízí několik předvoleb barevné
teploty, ale nepočítá s automatickým nastavením obrazu. V digitálním režimu
jsme se bez této funkce obešli, obraz byl kvalitní a vylepšení nepotřeboval.
Barvy byly živé a prokreslené, ale nejlepší výsledek nás čekal při zobrazení
krajních odstínů černé a bílé, kde Neovo dosahovalo až na samotný okraj spektra
a řadilo se tak k nejlepším v testu. Vynikající byly i ostatní parametry včetně
podsvícení, které bylo vyrovnané, snad kromě slabé světlejší dráhy mezi levým
spodním a pravým horním okrajem displeje.
Cena vč. DPH: 14 890 Kč
Orion plus 7002L
Podrobnou recenzi této novinky jsme zveřejnili nedávno, přesto jsme ji však
zařadili i do přehledového testu. Jedná se o levnější variantu, která disponuje
pouze analogovým vstupem a audiovstupem pro integrované reproduktorky. Přední
část panelu obsahuje čtveřici tlačítek OSD a vypínač s diodou, která nevadí při
práci ve tmě. Menu je vcelku snadno ovladatelné, nabízí dobrou škálu možností
včetně časování, fáze, dvou režimů teploty barev a jednoho uživatelského a
automatického nastavení bílé a černé. Podstavec umožňuje pouze naklápění
displeje dopředu a dozadu, jiné možnosti nenabízí. Kvalita zobrazení je
vzhledem k low-endové pozici displeje překvapivě dobrá. Po automatickém
nastavení obrazu a automatickém nastavení bílé a černé se neprokázaly
výraznější závady. Monitor dobře zvládá práci s nejtmavšími odstíny černé
(dokáže rozlišit až odstín 3), a při práci s bílou se vzdal až při odstínu 252.
Přechodová paleta šedé ukázala čisté odstíny bez příměsi jiných barev, i když v
temnějších částech bylo patrné slévání jednotlivých odstínů. Podsvícení je
rovnoměrné s jemným pruhem na horním okraji. Analogový obraz nevykazoval moaré
ani problémy s fází.
Cena vč. DPH: 10 100 Kč
Philips 170B
Obrazový signál lze do tohoto displeje vysílat analogově i digitálně. Vzhledem
k tomu, že do monitoru jsou integrovány dva reproduktory, nepřekvapí ani vstup
audiosignálu na zadní straně. Monitor je umístěn na kruhovém podstavci a lze s
ním manipulovat dopředu a dozadu a v rozsahu několika centimetrů i výškově.
Ovládání OSD je řešeno šesti tlačítky na přední straně panelu pod displejem.
Jeho princip není těžký, ale zmátlo nás tlačítko OK, které slouží pro vstup do
nabídek, ale nikoliv do jejich položek. V digitálním režimu jsme zaznamenali
nulové moaré, po připojení na analogový výstup však byly interference poměrně
výrazné. V OSD lze nastavit barevné podání na úrovni 6500 a 9300 s možností
uživatelského nastavení a volby sRGB. Po automatickém nastavení se nám barvy
jevily o něco teplejší a obraz byl posunut jemně do červena. Práce s extrémními
odstíny bílé nebyla nijak oslňující, poslední odstín, který displej zobrazil,
byl na hodnotě 249, monitor si tedy 6 zbývajících odstínů slil do čisté bílé. O
něco lépe na tom byla práce s černými extrémy, kde se pohyboval v normálu, ale
ne na špičce. Oceňujeme dodávaný software, který přináší snadnou možnost
kalibrace i pro méně zkušené uživatele.
Cena vč. DPH: 11 900 Kč
Prestigio P176
Již na první pohled sází tento displej hodně na design. Je sice pouze
analogový, ale jeho pořizovací cena byla v době uzávěrky o něco vyšší než u
vybavenějšího, ale běžně vypadajícího modelu P179. Výrobce zde zvolil podobný
postup jako Sony displej překrývá pololesklá skleněná vrstva, takže opticky
vypadá větší než opravdu je (výrobce tvrdí, že toto řešení šetří zrak). Stojan
tvaru bumerangu umožňuje pouze pohyb dopředu a dozadu a velice malý
(několikacentimetrový) výkyv do stran. Pod displejem se nachází 7 ovládacích
tlačítek OSD (tlačítko Auto chybí, možnost je třeba zvolit z menu) a opět
nenápadná dioda. Ovládání OSD nám připadalo zmatené a nepomohlo ani
"uživatelsky přívětivé" označení barevné teploty jako "warm". Z hlediska
kvality obrazu máme velké výhrady k práci s extrémní bílou a černou. V případě
černé dokáže monitor interpretovat pouze 248. úroveň z 255stupňové škály a v
případě bílé nám dokonce testovací rozmezí ani nestačilo. Šedivá paleta se
jevila rovnoměrně, ale vykazovala duhové barevné nádechy. Přechody jednotlivých
barev byly normální. Podsvícení se díky skleněnému krytu zdá rovnoměrnější, ale
přesto vykazovalo v horní části displeje skvrny. Celkově bychom tento displej
doporučili hlavně pro zájemce upřednostňující design před výkonem.
Cena vč. DPH: 10 220 Kč
Prestigio P179
Tento výrobek představuje v současnosti nejvyšší model 17" řady oblíbených
displejů. Nabízí plnohodnotnou výbavu v podobě jak analogového, tak digitálního
připojení a ozvučení dvěma malými reproduktorky. Kabely se připojují zezadu pod
odnímatelný kryt. Jeho sejmutí otevírá pohled na vnitřnosti displeje, takže
doporučujeme kryt po připojení kabelů opět namontovat. Podstavec umožňuje
natáčení doleva a doprava, a také dopředu a dozadu. Výškového nastavení či
možnosti otočení displeje do režimu portrét se nedočkáme. Menu nastavení obrazu
je vcelku přehledné a ovládá se čtyřmi tlačítky umístěnými pod displejem.
Potěšila nás stavová dioda, která je sice umístěna uprostřed pod displejem, ale
svítí měkce, takže vám na sítnici svůj obtisk nevypálí. Velmi příjemně nás
tento displej překvapil při práci s nejtemnějšími a nejsvětlejšími odstíny
černé a bílé, kde byl naprosto na stejné úrovni jako např. Benq FP783, tedy u
obou hodnot jeden stupeň od teoretického maxima. Podsvícení vykazuje na horním
a spodním okraji viditelné světlejší skvrny, barevné přechody jsou rovnoměrné a
pravidelné, celkově jsou však po automatickém nastavení barvy příliš živé a je
třeba je trochu upravit. Moaré jsme nezaznamenali.
Cena vč. DPH: 10 080 Kč
Samsung SyncMaster 173P
Na tento displej jsme byli velice zvědaví, jelikož se jedná o menšího bratra
našeho referenčního displeje, který používáme při testu LCD displejů pro
srovnání. Zajímalo nás také přímé porovnání tohoto Sync-Masteru s Eizem L568.
Tento monitor k nám přišel v prudce elegantním rudém provedení, jehož design
zepředu neruší žádná tlačítka, pouze dotykový vypínač s ostrou (tedy poměrně
rušivou) modrou diodou. Všechny kabely (analogový i digitální videovstup,
napájecí zdířka pro externí adaptér) vedou do zadní části nohy podstavce, takže
při manipulaci s monitorem nepřekážejí. Podstavec umožňuje měnit všechny
polohy, tedy náklon, výšku i boční rotaci displeje a samozřejmostí je i možnost
postavit displej na výšku do režimu "portrét". Poměřování s Eizem L568 dopadlo
také velmi dobře. Kvalita geometrie, moaré, přechodu stupnice šedé a práce s
extrémními detaily bílé (Samsung rozlišil odstín 254) a černé (rozlišil odstín
3) je bezvadná. Podsvícení je u Samsungu o trochu lepší, Eizo vykazovalo jemné
světlejší diagonální pruhy, Samsung zůstal až na jemnou světlou skvrnu v pravém
horním rohu jednolitě černý. Eizo má však navrch v zobrazení barev.
Cena vč. DPH: 19 950 Kč
Samsung SyncMaster 710T
Levnější z dvojice displejů Samsung nese označení SyncMaster 710T. Jedná se
sice o levnější model, ale jeho možnosti připojení (analogový i digitální
vstup), nastavení podstavce (výšková, boční i naklápěcí korekce) a dokonce
schopnost natáčení displeje na výšku jej řadí na úroveň dražšího bratra. Na
předním panelu najdeme šestici tlačítek OSD. Vedle nich je umístěná drobná
zelenožlutá dioda, která nevadí při práci ve tmě. Menu je přehledné, práce s
ním není nijak nepříjemná, ale k eleganci a jednoduchosti ovládání Eiza L550 má
daleko. Po instalaci ovladačů a barevného profilu lze nainstalovat i řadu
aplikací pro snazší kalibraci a nastavení jedná se o jednoduché a praktické
utility MagicTune, MagicBright a MagicSpeed. Test kvality obrazu ukázal, že
displej má celkově vysokou úroveň, cenově srovnatelné Eizo L550 je na tom však
o něco lépe. V rozlišení extrémních detailů černé byl LCD panel skvělý (dokázal
rozlišit odstín 2), v oblasti práce s bílou už nebyl tak dokonalý (252
odstínů). Barevné přechody jsou bezchybné, při testu šedé se velmi slabě
objevil nádech zelené a fialové. Podsvícení obrazovky je příkladné. Na
testovaném monitoru byl bohužel vidět jeden nepříjemně svítící vadný bod.
Cena vč. DPH: 13 256 Kč
Sony SDM-HS74P
Tento monitor patří mezi trojici, která je v našem testu vybavena antireflexním
krytem displeje. Technologie nazvaná X-Black má za úkol vylepšit jas, což ocení
především uživatelé, kteří na tomto displeji chtějí přehrávat video. Na
podrobnější rozbor této technologie zde není prostor, proto se místo popisu
studených katod a vrstev o šířce čtvrtiny vlnové délky světla raději podíváme,
jak funguje v praxi. Displej je na pohled atraktivní, čehož důkazem je i
ocenění iF Design Award Winner 2004. Na jeho zadní straně se skrývá analogový i
digitální vstup a konektor napájení (interní adaptér). Na straně čelní
nenajdeme tlačítka žádná, ta jsou umístěna vpravo vespod, stejně jako u
displeje LG. Originální je zde tlačítko regulace intenzity podsvícení, které
nabízí provoz v jednom ze čtyř přednastavených modů (Low, Middle, High a User).
Při testu jsme zjistili, že automatické nastavení displeje spolupracuje nejlépe
právě s nejvyšší úrovní podsvícení, u nižších úrovní se často projevuje moaré a
nerovnoměrnost barevných přechodů, zvláště pak šedé palety. Výborně si displej
poradil s temnými a světlými odstíny černé a bílé, za což může zřejmě právě
technologie X-Black. Po instalaci doporučujeme provést reset továrního
nastavení, což je pravděpodobně to nejlepší nastavení, jehož lze dosáhnout.
Cena vč. DPH: 17 990 Kč
Teac S1702C
Designově zajímavě řešený monitor, jehož veškeré ovládání i konektory jsou
umístěny do kruhovitého podstavce. V jeho zadní části najdeme analogový i
digitální vstup signálu, konektor pro připojení externího napájecího adaptéru a
vstup audiosignálu. V přední části podstavce pak nalezneme vypínač (bohužel
svítí zářivě modře a při práci za tmy dost ruší) a čtyři dotyková místa pro
ovládání menu OSD. Jedná se o zajímavé řešení, ale pokud máte na stole
nepořádek a padají vám věci na podstavec, bude se vám neustále objevovat OSD.
Pohyb a orientace v něm je snadná. V digitálním režimu nefunguje funkce
automatického nastavení. Zajímavě je řešeno umístění reproduktorů, které vedou
ze spodní hrany displeje do strany. Možnosti manipulace jsou bohužel omezeny
pouze na výkyv dopředu a dozadu. Obraz nás příjemně překvapil, zvláště pak
skvělá šedá paleta i rovnoměrné barevné přechody. Vzhledem k tomu, že jsme
nemohli změnit poněkud teplejší barevnou paletu (nedostupné menu), nemůžeme
hodnotit ani věrnost tělových barev. Při testu jsme zjistili minimální moaré,
viditelné při určitých úrovních šedé, podsvícení obrazu je rovnoměrné,
zaznamenali jsme v něm ale skvrny na horní a dolní straně obrazu.
Cena vč. DPH: 11 320 Kč
Yüsmart 178MP
Pod značkou Yüsmart dorazil k testu analogový displej, jehož hlavní výhodou se
na první pohled zdála být nízká pořizovací cena. Po skončení testu můžeme
konstatovat, že se jedná o zařízení, které kromě nižších pořizovacích nákladů
nabízí i poměrně vysoký výkon. Na odvrácené straně displeje se kromě
analogového vstupu nachází audiokonektor pro přívod zvuku do vestavěných
reproduktorků. Videokabel je k monitoru připevněn a nelze jej odpojit.
Manipulaci lze provádět pouze nakláněním dopředu a dozadu, výškový pohyb není
podporován. Ovládání OSD je snadné a potěšila nás v něm přítomnost třech
přednastavených schémat teploty barev (5400, 6500, 9300 K) a jedné uživatelské
volby. V menu je též položka Sharpness, do ní jsme se však nemohli dostat.
Automatické nastavení funguje spolehlivě, čitelnost textu byla velmi dobrá,
stejně jako téměř nepatrné moaré. Výborně si umí poradit se škálováním černé,
kde se vyrovná nejlepším v testu, bohužel u odlišení nejsvětlejších odstínů
bílé už má určité mezery. Podsvícení je rovnoměrné, podání tělových barev je
neutrální až chladné. Displej lze doporučit pro domácí uživatele, kteří
nevyžadují digitální kvalitu a hledí na pořizovací náklady.
Cena vč. DPH: 8 469 Kč