Vedle zábavy a informací, což bývá první věcí, která kohokoliv z nás napadne ve
chvíli, kdy někdo zmíní Internet, nám dnešní jeho podoba nabízí celou řadu
dalších možností. Pro ty z nás, kdo se zajímají o obchodování prostřednictvím
Internetu, jsou zde hned tři oblasti: nákup, což je nejběžnější a nejznámější
oblast, aukce, což je v současné době jediná část podnikání na Síti, která
opravdu vydělává, a prodej. Ať chceme nebo nechceme, Internet jako další
podnikatelské médium je zde a hodlá dobýt svět. I když se celková částka
obchodů uskutečněných jeho prostřednictvím v minulém roce pohybovala řádově v
desítkách miliard dolarů, je to stále ještě pouhý zlomek celkové sumy. Důležité
ale není kolik procent se za daný měsíc prodá a nakoupí prostřednictvím firem
inzerujících na Internetu, ale skutečnost, že zatímco běžné firmy oslavují
zvýšení prodeje o dvě procenta, většina internetových firem ohlašuje každým
měsícem zvýšení obratu o několik set procent. Je proto jasné, že obchody
prostřednictvím Internetu nejenže prosperují, ale jsou na nejlepší cestě v
blízké době ovládnout světový trh.
Pro většinu velkých firem dnes už prakticky neexistuje otázka, zda mít nebo
nemít obchodní stránku na Internetu, ale spíše jak rychle webovou stránku
otevřít. Problémem velkých firem bych se však v tomto článku zabývat nechtěl,
pro běžného čtenáře je mnohem zajímavější otázka, zda Internet podporuje prodej
v malém, zda je toto médium schopné pomoci začínajícím firmám nebo dokonce
soukromníkům.
Odpověď je poměrně jednoduchá ano, na Webu můžeme najít několik firem
zaměřených na podporu soukromníků snažících se o prosazení svých výrobků.
Celkem pochopitelně je tato nabídka poměrně omezená, nicméně existuje a je
poměrně snadno využitelná.
K založení vlastního internetového obchodu musíme učinit následujících několik
kroků:
1. Vybrat si patřičného partnera - jednotlivé firmy účtují různé částky za
služby jako příprava webových stránek, registraci jména firmy nebo pomoc při
obchodování.
2. Vytvořit úvodní stránku. To je snad nejdůležitější krok, protože stejně jako
při vstupu do normálního obchodu nás upoutá naleštěná výloha, stejně tak je
důležité, aby první stránka, na kterou zákazník na Webu narazí, byla
jednoduchá, přehledná a bez chyb.
3. Připravit systém placení. Zde si musíme rozmyslet, jestli budeme věci
posílat na dobírku, vyžadovat placení kreditní kartou, a jakým způsobem budeme
přijímat objednávky (tj. telefonem, faxem nebo prostřednictvím elektronické
pošty).
4. Prodat vlastní stránku. Aby si někdo něco u vás koupil, musí nejdřív stránku
najít. Registrujte proto vlastní stránku u všech dostupných search engines
(pokud to partner neudělá za vás).
5. Udržujte stránku zajímavou. Nezapomeňte, že Internet je dynamické médium,
obměňujte proto svoji stránku tak často, jak je to jen možné.
Pro lepší orientaci jsem vybral pět nejkvalitnějších služeb pro drobné
podnikatele. Jako nejlepší se ukázal Yahoo Store (www.viamall.com/ help.html).
Náklady jsou 100 USD měsíčně za obchod s maximálně 30 různými předměty. Možnost
růstu je neomezená, při 1 000 předmětech je cena 300 dolarů, a s každým dalším
tisícem je to o 100 dolarů měsíčně víc. Pokud ovšem nabízíte 3 000 různých
předmětů, nejste malá firmička. Použitý software je neobyčejně jednoduchý,
takže založení obchodu je otázka několika minut. Firma automaticky registruje
jméno obchodu v největších vyhledávačích a stará se o placení, tzn. placení
prochází přes Yahoo Store. Jedinou nevýhodou je to, že se jedná o službu sice
nejkvalitnější, ale zároveň o nejdražší.
Jako druhou nejkvalitnější firmu bych doporučil společnost iCat Commerce
(www.icatmall.com), která založí váš virtuální obchod zdarma (do deseti
předmětů), od 11 do 50 předmětů je to potom 49,95 dolarů měsíčně. I zde je
prakticky neomezená možnost růstu; pokud se počet nabízených předmětů přiblíží
několika tisícům, cena odpovídá Yahoo Store. Firemní software je téměř stejně
dokonalý jako u předchozí firmy, chybí zde však automatická registrace jména
vašeho obchodu. O způsob placení se stará společnost za vás. Výhodou je začátek
zdarma, takže nemáte co ztratit. Nevýhodou je určitá pomalost v natahování
stránek.
Třetím v pořadí je Virtual Spin Electronic Store (www.virtualspin.com). Cena je
tradičních 100 dolarů za 100 výrobků, růst je sice možný, ale velice drahý; za
5 000 druhů zboží zaplatíte závratných 3 049 dolarů měsíčně. Registrace je
automatická a firma se stará o placení. Nevýhodou je značně nešikovný software,
takže nad vytvořením stránky jsem trávil několik hodin. Pokud máte zájem o
grafiku, budete se muset smířit s tím, že vaše stránka bude velmi pomalá.
Firma CompuServe Interactive BusinessWeb si jako jediná nevystačí s přístupem
na Web, ale vyžaduje spojení s firmou CompuServe, čímž je automaticky omezen
přístup potenciálních zákazníků. Na druhé straně se na vás budou více napojovat
zákazníci CompuServe. Systém placení je jiný jednorázových 50 dolarů za
připojení, a dalších 79 dolarů měsíčně za stránku do 30 MB bez omezení počtu
výrobků. Výhodou je automatická registrace, nevýhodou omezení prostorem 30 MB a
nutnost využívat internetové autorizační nástroje místo obvyklejší webové
stránky. Doporučuji pouze pro členy systému CompuServe.
Poslední z velkých firem je GeoCities GeoShops
(www.geocities.com/cgi-bin/search/isearch). Požaduje jednorázový poplatek 120
dolarů a dále 23,95 měsíčně za 25 MB. Možnost dalšího růstu je omezena jen
vaším serverem. Výhodou je automatická registrace a přístup k velice rozsáhle
rodině obchodů registrovaných u firmy GeoCities, včetně velice kvalitní
knihovny CGI skriptů, umožňujících využití velice sofistikovaných funkcí na
vaší webové stránce. Nevýhodou je velmi pracné založení, pokud nejste člen
GeoCities, a použitý software je poměrně nešikovný a složitý. Pokud již jste
členem GeoCities, pravděpodobně se vyplatí otevřít si krám právě tam, jinak
raději využijte některou z výše uvedených možností.
Tímto krátkým výčtem počet možností samozřejmě nekončí: zkusíte-li vyhledávání
s klíčovými slovy electronic store, naleznete celou řadu menších firem,
nabízejících v podstatě totéž. Většinou se ale vyplatí spojit se s nějakou
větší a dobře zavedenou firmou. Zvláště výhodnou se mi jeví iCat Commerce,
protože pro začátek opravdu nemáte co ztratit, a pokud se obchody opravdu
rozjedou, nic vám nebrání přejít k nějaké pro vaši oblast zajímavější firmě.
Nezapomeňte, že obchody na Internetu rostou opravdu exponenciálně z 2,5
miliardy dolarů v roce 1997 se v roce 2000 předpokládá obrat kolem 19 miliard
dolarů pouze v USA. A to je solidní nárůst. Pochopitelně bude záležet jen na
vás a vaší nabídce, jestli se k těmto číslům přiřadí i vaše firma a zboží. Výše
uvedené služby vám k tomu mohou dopomoci, ale nikdo váš výrobek neprodá za vás.
9 0102/JL