V dnešní době je možné objednat si on-line takřka cokoliv. Stačí pár minut vyhledávání, několik kliknutí myší a do druhého dne máte zásilku přímo přede dveřmi.
Společnosti jako Google a Amazon však chtějí tento servis posunout na další level a vyvíjejí službu – technologii, kdy by se o vaši zásilku nestarala lidská síla, ale stroj – dron, který by ji byl schopen doručit doslova pár hodin po objednání.
Amazon hovoří dokonce o „třiceti minutách a méně“. Nejdál je však s vývojem, zdá se, Google, který už loni v srpnu představil první zkušební videa dronu-doručovatele, a věří, že projekt bude moct spustit do ostrého provozu už v roce 2017.
Technologie je však jedna věc, zákon druhá. A jakkoliv je myšlenka lákavá, její uvedení v praxi v současnosti naráží hned na několik překážek. Tou největší jsou (nejen) v zámoří předpisy. Federal Aviation Administration (FAA), tedy letecká správa dohlížející na americký vzdušný prostor, zatím totiž zatím otálí s ustavením pravidel, která by jasně definovala užívání dronů pro komerční účely.
Úřad sice přislíbil, že se jimi bude zabývat v nejbližších měsících, ovšem v minulosti tento proces už několikrát odložil. Nezbytností je totiž udržení bezpečnosti vzdušného prostoru.
Amazon sice vypracoval návrh, dle kterého by byl vzdušný prostor rozdělen pro drony rychlé a drony pomalé (s podobným systémem, který by předcházel kolizím dronů, přišel i Google), potíž je však i v tom, že dle amerických zákonů nemohou bez speciálního povolení létat v blízkosti pěti mil (cca 8 km) od letiště, což by bylo problematické zejména pro ty potenciální zákazníky, kteří mají v tomto okruhu bydliště, a například většina New Yorku je na základě tohoto omezení provozu dronů zapovězena.
Nemluvě o tom, že dalším problémem, který musí společnosti řešit, je samotná technologie. Li-ionové baterie, které mnohé z dronů pohánějí, totiž v současnosti nepostačují k tomu, aby dron mohl převážet těžší náklady na větší vzdálenosti.
Jak, kdy – a jestli vůbec (budou o ně mít zákazníci vůbec zájem?) – dronové dodávky změní svět nakupování, tedy zatím zůstává otázkou. Zdá se však, že dřív nebo později se jich tak či tak dočkáme.
„Kdo ví, možná koncem jedenadvacátého století budou dronové dodávky stejně běžné jako dnes FedEx nebo UPS,“ říká David Vanderhoof, který se problematice létajících dronů věnuje pravidelně v rámci svého podcastu UAV Digest.