Porovnání HDD přehrávačů Creative Zen Vision M 30 GB a Apple IPod Video 30 GB
Je to dlouhá a únavná válka, probíhající již několik let. Doposud v ní nad špičkovými parametry a kompletní výbavou vítězil design a marketing. Její prozatím poslední bitva se této tradice drží pravdou ovšem je, že síly dosud nebyly nikdy tak vyrovnané.
Historie je ke Creative Labs tak trochu nespravedlivá jejich D.A.P jukebox stál totiž v roce 1999 u zrodu harddiskových MP3 přehrávačů s na svou dobu neskutečnou kapacitou 6 GB a z dnešního pohledu neméně neuvěřitelnou výdrží baterií okolo dvou hodin. A pak se objevila banda metrosexuálů z Apple Computer, všechno (včetně propracovaného systému správy a ovládání) okopírovala, zabalila do kompaktnějšího a atraktivnějšího pouzdra a začala s velkým úspěchem prodávat pod označením iPod. Co naplat, že první generace měly ve srovnání s D.A.P. mizernou kvalitu zvuku. Pohledný design, kompaktní rozměry a nízká hmotnost spolu s chytrým marketingem udělaly své: iPod se stal celosvětovým fenoménem a rozhýbal nejen obchod s harddiskovými MP3 přehrávači, ale i on-line obchod s hudbou.
V počítačovém světě, odkud ostatně MP3 přehrávače pochází, jsou podobné příběhy vcelku běžné. V Creative se ale nevzdali a v následujících letech uváděli produkty, jež dokázaly tu více, tu méně úspěšně konkurovat novým generacím iPodu, které Apple představuje doslova šíleným tempem. Koneckonců obrovský boom trhu s MP3 přehrávači, který se iPodu podařilo vyvolat, vytvořil lepší prodejní příležitosti i pro přehrávače řad MuVo a Zen, jež nahradily ve výrobním programu Creative původní D.A.P. Definitivní zadostiučinění pak přišlo v polovině minulého roku, kdy byl společnosti Creative přiznán takzvaný "Zen patent" tedy patent na způsob třídění hudby a ovládání MP3 přehrávače formou výběru alb či interpretů. To pochopitelně znamená potenciální zisk několika dolarů z každého prodaného iPodu i mnoha dalších MP3 přehrávačů, které obdobný systém ovládání využívají.
Pátá generace
Video iPod byl tak trochu bleskem z čistého nebe. Zatímco koncem léta loňského roku představitelé Applu hovořili o tom, že trh prozatím není připraven na MP3 přehrávač s podporou videa, o necelé dva měsíce později s pompou uvedli iPod Video. Úspěch byl okamžitý. Ostatně není divu když nový iPod spatříte v provozu, nezbývá než předvést několik obdivných vzdechů, jedná se totiž o téměř neskutečné spojení ladného designu a nejmodernější technologie. Nejnovější model je lehčí, tenčí, nabízí vyšší kapacitu (30 či 60 GB) a přitom zvládá vedle hudby i přehrávání videa ve formátu MPEG4. Obraz lze sledovat buď na jemném displeji, nebo pomocí AV kabelu na televizoru. Rozlišení videa je bohužel podporováno jen do rozlišení displeje QVGA, tedy 320 x 240 bodů a to i v případě, že video pustíte přes AV kabel na televizoru. To ale nic nemění na úžasu, jaký nový iPod vyvolá téměř v každém, kdo si jej vyzkouší.
Vize M
Zeny, tedy harddiskové přehrávače Creative, sice v minulosti patřily mezi ty hezčí a pohlednější, jen výjimečně ale vyvolávaly obdiv či nadšení. Vision M je v tomto smyslu závanem svěžího větříku: ladný design, který sice připomíná, ale na rozdíl od jiných přehrávačů nekopíruje iPod, zářivá obrazovka a rozměry, které nejsou kompaktní pouze při přímém srovnání s novým iPodem, jenž je přece jen bezmála o polovinu tenčí. Zen Vision M přitom nabízí vedle identické kapacity a podobného formátu též řadu funkcí a vlastností, které iPodu více či méně citelně schází. Rozhodli jsme se proto porovnat jednotlivé aspekty obou přehrávačů v ostrém duelu.
Bitva začíná: potěcha pro oko
Design obou přístrojů je na jedničku, Apple ale přeci jen o pomyslnou hvězdičku vede. Zadní kryt iPodu je kovový a i když je přístroj díky tomu o něco těžší, přidává to přinejmenším subjektivně na kvalitě a robustnosti. Čelní strana iPodu existuje nově ve dvou provedeních: černém a bílém (u minulé generace existoval černý iPod pouze jako limitovaná série s podpisy kapely U2). Neoddiskutovatelný je též rozdíl v rozměrech iPod je oproti už tak drobnému Zenu M téměř poloviční (přesněji řečeno je téměř o polovinu tenčí). Zen Vision M proti tomu může nabídnout kombinaci zadní části z tuhého bílého plastu a čela v některém z pěti barevných provedení (černá, bílá, modrá, zelená a červená). Po několika týdnech používání musíme dodat, že čelní akrylátový plast iPodu je velmi náchylný k poškrábání a zadní kovová část se snadno znečistí otisky a mastnotou. Zen je v tomto směru přeci jen odolnější a praktičtější to ale nemění nic na průběžném skóre, které je po prvním kole 1 : 0 ve prospěch přehrávače Apple.
Kolo druhé: obraz a zvuk
Přestože video může na miniaturním displeji vypadat na první pohled fantasticky, teprve při přímém srovnání zjistíte, že iPod disponuje displejem, který je schopen zobrazit jen 64 tisíc barev, zatímco Vision M zvládne zhruba čtyřnásobek a věřte, že při přímém srovnání je to rozdíl výrazný. Při připojení k televizoru pomocí AV kabelu jsou na tom jednoznačně lépe majitelé Zenu ten totiž má vyšší rozlišení, tedy 640 x 480 bodů na TV výstupu, než iPod (maximum je 480 x x 480 pro MPEG4 a 320 x 240 pro H.264 formát). Na závěr jsme si nechali hodnocení kvality zvuku: ta je u obou přístrojů výtečná, přehrávač Creative bychom ale subjektivně přece jen zhodnotili jako lepší (poslouchali jsme na sluchátkách KOSS Porta Pro, Sony MDR-EX70 a Sennheiser HD 380). Bod si tentokrát tedy odnáší Zen a průběžné skóre se mění na 1 : 1.
Třetí kolo: souboj formátů
Jednoznačně lépe je na tom s podporou formátů opět Zen. Zatímco iPod si rozumí s generickým MPEG4 a H.264 a filmy v DivX či XVid je tak obvykle nutné konvertovat (což zabere obvykle několik desítek minut), Zen si poradí s DivX 4 a 5, XviD5, MPEG-1, MPEG-2, MPEG4-SP, WMV9 a MJPEG. iPod si zas lépe rozumí s obrázky. Oproti Zenu zvládá navíc PNG a PSD většina z nás ale má fotky a obrázky stejně ve formátu JPEG. V oblasti zvukových formátů je na tom o něco lépe iPod, který zvládá MP3, stále populárnější AAC (chráněný i nechráněný), Audible a WAV, zatímco Zen si rozumí s MP3, WMA a WAV. V případě zvukových formátů má sice iPod mírný náskok, v oblasti videa jej ale Zen jednoznačně dohání a předhání. I tentokráte tedy přidělujeme bod značce Creative, která po třetím kole vede 2 : 1.
Čtvrtý střet: výbava
Už pohled na krabice napovídá, že iPod je vybaven jen tím vskutku nejnutnějším. V balení byste marně hledali i tak běžné zařízení, jako je síťová nabíječka (iPod se nabíjí pomocí synchronizačního kabelu z počítače, samostatnou nabíječku je nutné dokoupit zvlášť). Na druhou stranu je to o argument více, proč si iPod klidně přivézt za výrazně nižší cenu ze zámoří. Creative nabíječku do výbavy pochopitelně zahrnul (Zen lze ale též nabíjet přímo z USB) a výrazně lépe vybavil i samotný přehrávač, který na rozdíl od iPodu umí nahrávat (je osazen interním mikrofonem) a nechybí mu dokonce ani zabudované FM rádio. iPod sice kontruje několika vestavěnými hrami (například variací na legendární Breakout), to ale přece jen nestačí. Vítěz tohoto kola je zcela jasný: Zen zvyšuje na 3 : 1.
Setkání páté: doplňky a příslušenství
Nebudeme chodit okolo horké kaše pro Zen Vision M sice existuje několik zajímavých doplňků a časem se jistě objeví i další, v oblasti doplňků a příslušenství je ale iPod jasným vítězem. Důvodem je standardní dokovací konektor, který mají iPody již po několik generací společný a díky kterému lze použít i mnohé z příslušenství pro jejich předchozí generace nejrůznějšími reprosoustavami a dokovacími základnami počínaje a fantastickými možnostmi integrace v autě konče. Do příslušenství patří pochopitelně i věci jako je baterie a v tomto směru nás oba přístroje zklamaly. Ani jeden totiž nemá vyměnitelnou baterii a v případě, že akumulátor velkým počtem nabíjecích cyklů odpravíte (což se při sledování videa může stát poměrně rychle), čeká vás složitá a drahá výměna v servisním středisku. Výdrž baterií je v případě přehrávání hudby u obou přístrojů přibližně stejná podle formátu a způsobu používání se pohybuje mezi 10-15 hodinami, v případě videa je na tom o něco lépe Zen, který v praxi vydrží 3-4 hodiny, zatímco nový iPod obvykle zvládne o hodinu méně. Celkově v tomto střetu iPod snižuje na 3 : 2.
Kolo šesté: ovládání a správa
Říci, který z přehrávačů má lepší ovládání, je téměř nemožné. V obou případech jsou menu řazena velmi intuitivně a uživatel se v nich rychle zorientuje, ovládání iPodu se nám přesto zdá z mechanického hlediska o něco jednodušší. Menu Zenu je zas mírně propracovanější a nabízí též tlačítko kontextového menu a uživatelsky nastavitelné rychlé volby. Správa iPodu se pochopitelně provádí prostřednictvím programu iTunes, který je je poměrně propracovaný, ne vždy ale zcela praktický. Nejsilnějším aspektem iTunes je on-line obchod, kde si můžete za relativně rozumnou cenu legálně zakoupit a stáhnout hudební alba či videoklipy. Tedy mohli byste, kdyby jej u nás společnost Apple konečně spustila obchod iTunes prozatím v Česku chybí a přínos aplikace je tak vlastně minimální. Creative proti tomu nabízí jednak propracovaný software pro správu Media Source, ale také jednoduchý a svižný Media Explorer, který umožňuje rychlé kopírování a případnou konverzi videa "během kopírování". Poslední bod si tedy odnáší Zen Vision M a stanovuje tak konečné skóre na 4 : 2.
V našem srovnání obou přehrávačů jsme se snažili pohlížet na oba přístroje co nepraktičtěji vítězem je v takovém případě Zen Vision M. Záleží ale na úhlu pohledu: pokud je pro vás důležitější stylový design a vzhled, oceníte spíše iPod. Obdobné rozhodnutí (tedy iPod) učiníte i v případě, že si chcete pořídit MP3 přehrávač, který propojíte s autorádiem ve svém voze. Významnou roli může a nejspíše bude hrát i cena. Zatímco v zámoří je Zen Vision M o necelou tisícovku dražší, u nás je tomu naopak o zhruba 1 000 Kč více zaplatíte za iPod. Za těchto okolností se vyplatí (dokonce i s ohledem na případnou ztrátu záruky) dovézt iPod ze zámoří, kde jej pořídíte o 3-4 tisíce levněji, zatímco Zen Vision M můžete klidně koupit v českém obchodě.
Creative Zen Vision M 30 GB
podpora mnoha videoformátů
špičkový displej
neumí formáty AAC
Cena vč. DPH: 9 900 Kč
Apple iPod Video 30 GB
kompaktní rozměry a design
nabíječku nutno dokoupit
v Evropě předražený
Cena vč. DPH: 10 800 Kč
Příslušenství
Pro MP3 přehrávače existuje pochopitelně široká škála "generického" příslušenství, jako jsou kazetové adaptéry či FM modulátory (v EU jsou povoleny pouze modulátory, které signál smísí přímo v anténním kabelu). Specializované příslušenství pro jednotlivé modely nabízejí obvykle pouze jejich výrobci. Existuje jediná výjimka, a tou je právě iPod, pro který existují specializované doplňky: pouzdry a držáky počínaje a nejrůznějšími dokovacími stanicemi a rozhraními, která využívají dokovací konektor přehrávače, konče.
Mezi významné dodavatele příslušenství pro iPod patří například značky Logitech a Belkin, ale též renomovaní výrobci ze světa Hi-Fi, jako je Harman/Kardon. Rozhraní iPodu umožňuje totiž nejen přehrávač snadno připojit a nabíjet, ale též ovládat, což otevírá další fantastické možnosti, jako je integrace iPodu v autě.
Integrace v autěS příchodem třetí a čtvrté generace přehrávačů se objevila první rozhraní, jimiž lze iPod připojit ke konektoru pro CD měnič u mnoha značek autorádií či navigačních jednotek. Informace z iPodu se pak mohou zobrazovat přímo na displeji autorádia či navigace a ovládání je možné provádět (byť s jistými omezeními) přímo z autorádia či od volantu.
Asi nejvýznamnějším výrobcem rozhraní pro integraci v autě je firma Dension, kterou na našem trhu zastupuje dovozce iPodu, společnost CDS. Rozhraní Ice>Link Plus lze použít pro některá originální autorádia či navigace značek BMW, WV, Škoda, Seat, Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Masserati, Subaru, Toyota, Volvo, Aston Martin, Rover, Renault, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Lexus, Lamborghini, Ford, Honda, Saab či Fiat. Pokud používáte "aftermarket" autorádio, pak vězte, že Ice>Link Plus spolupracuje s rádii (vybavenými rozhraním pro CD changer) Alpine, Becker, Blaupunkt, Grundig, Kenwood, Panasonic, Sanyo, Sony a VDO. Cena samotného rozhraní spolu s dokovací kolébkou by se měla pohybovat okolo čtyř tisíc korun (přesnou cenu včetně instalace se nám bohužel od českého dovozce zjistit nepodařilo).
Vlastní rozhraní pro autorádia s technologií CeNET (rozhraní pro CD changery a tunery) nabízí též firma Clarion. Jeho cena se pohybuje taktéž kolem čtyř tisíc korun a na autorádiu dokáže zpřístupnit prakticky celé menu iPodu.