Pod pojmem datová schránka si mnozí z nás představí jakousi virtuální bednu, do které ti, kteří si ji museli zřídit ze zákona, dostávají obálky s červeným pruhem. A při představě, že by to tak fungovalo i u nich se oklepou a v duchu pronesou cosi ve smyslu: „Díky bohu, že mě se to netýká“. Tato představa je však mylná. Je to asi tak, jako by vám šéf v práci tvrdil, že emaily jsou k ničemu a veškerou korespondenci musíte vyřizovat papírově. V dnešním světě však lze celou řadu záležitostí vyřešit bez papíru. Pojďme se společně podívat, jaké možnosti nám, obyčejným lidem, datové schránky přináší a jak nám mohou ulehčit život.
Rada 1. – Jednání s policií a soudy
Každý z nás se může dostat do situace, kdy bude muset s policií řešit nějakou záležitost. Ať už se jedná o přestupkové řízení, svědectví, nebo vůči vám byl spáchán přestupek či trestný čin. Komunikace s policií či soudy je pak obtěžující. Tuto situaci může ulehčit datová schránka. Pokud ji máte zřízenou, veškeré dokumenty, vám mohou být zaslány jejím prostřednictvím. Nestane se vám tak, že byste zmeškali termín pro odvolání nebo museli neustále čekat na pošťáka.
Rada 2. – Jednání se stavebním odborem
Rekonstruovat byt nebo stavět dům je náročná záležitost. Vyžaduje buďto dostatek finančních prostředků nebo času. Nejčastěji však obojí. Celou věc nám také může komplikovat jednání se stavebním odborem. Neustále musíme dokládat dokumenty, chodit si pro rozhodnutí a ještě se vhodně strefovat do leckdy nepřívětivé otevírací doby a čekat dlouhé fronty. Prostřednictvím datových schránek lze veškerou komunikaci směrem ke stavebnímu odboru vyřídit z pohodlí domova.
Rada 3. – Odevzdání daňového přiznání
Většina z nás má to štěstí, že za něj povinnost podat daňové přiznání vykoná zaměstnavatel. Pořád je zde však řada těch, kteří si své přiznání vyplňují a odevzdávají sami. Mohou tak učinit několika způsoby. Osobně na finančním úřadě, poštou nebo přes internet s takzvaným elektronickým podpisem. Již dva roky je zde ale také možnost odeslat přiznání pomocí datové schránky. Jednou z výhod je také to, že takto lze podat různá daňová přiznání. Kromě daně z příjmu to jsou například daň z nemovitosti a u podnikajících osob silniční daň nebo přiznání k DPH.
Rada 4. – Nemusíte chodit na poštu
Nejhorší věcí na doporučených dopisech je to, že pošta je roznáší v době, kdy jsme v zaměstnání nebo ve škole a musíme si je pak chodit vyzvedávat na poštu. Čekají nás tak fronty a mnohdy jejich vyzvednutí ani neumožňují naše časové možnosti. Také se může stát, že nám zásadní dokument přijde v době, kdy jsme na služební cestě nebo třeba na dovolené. Všechny tyto problémy lze eliminovat používáním datových schránek. Pokud ji máte zřízenou, veškeré orgány a instituce jsou povinny zasílat vám právně závazné dokumenty do datové schránky. Tu si můžete vyzvednout kdykoliv a kdekoliv. Dnes je k ní totiž možný přístup i přes mobilní zařízení.
Rada 5. – Úřední hodiny pro vás neplatí
Nejen na poště jsou úřední hodiny, ale také na úřadech a často jsou ještě neúprosnější. Díky datovým schránkám pro vás neplatí. Řadu úkonů směrem k obecním, městským nebo krajským úřadům lze dnes vyřídit přes ně a v blízkém budoucnu se budou jejich možnosti ještě rozrůstat.
Na zbývajících pět rad se můžete těšit již zítra.
Úvodní foto: © Cybrain - Fotolia.com