Zlatý kompas - v říši mluvících zvířat

6. 2. 2008

Sdílet

V prosinci loňského roku si v našich kinech odbyla premiéru filmová adaptace Pullmanova Zlatého kompasu. Herní zpracování na sebe nenechalo dlouho čekat a v plně lokalizované verzi přineslo pohádkový mix se spoustou zajímavých nápadů.

Pohádkový mix se spoustou zajímavých nápadů.



Hry na motivy filmů jsou většinou již předem zatracovány a jen málokdo jim dá šanci. Přitom je třeba zdůraznit, že právě mezi mladšími hráči se těší velké oblibě, zvláště pokud jde o nějaký animovaný či pohádkový příběh. Pravdou je, že vývojáři na to nestydatě hřeší a často vypouštějí paskvily, jež si nezaslouží pozornost ani herní drobotiny. Akční adventurka Zlatý kompas je však jiná, a pokud jí dáte šanci, nabídne vám netradiční zážitek.



Útok na všech frontách
Ne každý má ovšem podobný druh zábavy v oblibě a Zlatý kompas tak ocení především ti hráči, kterým v knihovničce nechybí tvorba Gartha Nixe, Lewisovy Letopisy Narnie nebo trilogie Jeho temné esence od Philipa Pullmana. A právě Pullmanův Zlatý kompas představuje čtenářům alternativní svět, kde má každý člověk vlastního „daemona“ a dvanáctiletá dívenka Lyra Belacqua se vydává na výpravu za záchranou kamaráda Rogera. Nechybí překvapivé momenty, přátelství s dobrosrdečným medvědem pancéřníkem a spousta zajímavých okamžiků. Nebudeme zde však hodnotit kvality knihy ani filmu a vplujeme přímo do hry, jejíž lokalizovanou PC verzi jsme si náležitě vychutnali.



Příběh je zde vyprávěn pomocí enginových animací i vybraných záběrů z filmu a raději počítejte s tím, že do velkého finále dospějete až na konci třetího dílu. Nic jiného jsme ani nečekali, vždyť filmový Zlatý kompas je rovněž po vzoru Pána prstenů bez konce, problém však tkví v útržkovitých informací, jež během hry načerpáte. Pokud jste tedy nečetli knihu, ani neviděli film, budete občas trochu zmateni, což na pochvalu rozhodně není.



Hratelnost nadevše
Po stránce hratelnosti si ale vývojáři z Shiny Entertainment dali záležet a vytvořili poutavý mix, jež mezi PC tituly citelně chybí. Zajímavě zpracovaných hybridů adventur a arkádových plošinovek je na konzolích dostatek, ale počítačoví hráči nemilosrdně suší hubu. I z toho důvodu přistupujeme ke Zlatému kompasu s rezervou a nad mnohými nedostatky mhouříme očka.



„Někoho zaujmou ryze bojové mise na hřbetu medvěda Ioreka Byrnisona, jiní si vychutnají 3D arkádu v podání Lyry a jejího daemona Pana.“



Středem pozornosti je tedy mladá hrdinka Lyra, která se z Jordánské koleje na univerzitě v Oxfordu dostává až do severských divočin a zažívá dobrodružství, o kterých se jí ve škole ani nesnilo. Zlatý kompas vám vydrží zhruba deset až patnáct hodin, což se u podobných her jen tak nevidí. Cestou sice narazíte na několik nepříjemností (např. systém automatického ukládání, kdy se hra automaticky uloží pouze po dokončení mise), zanadáváte si na horší grafiku a statickou kameru, ale jinak se budete výtečně bavit.



A co vás tedy na výpravě za záchranou Rogera a dalších dětí čeká? Zlatý kompas bychom mohli označit za bohatou směsku různých činností, určených pro pohodové hraní. Vzhledem k tomu, že jsou primárně cíleny na mladší hráče, nečekejte nic náročného. I přesto však párkrát narazíte na obtížnější souboj a překvapí vás věštění ze zlatého kompasu. Kdyby byl podobný nápad použit v nějaké AAA hře a doveden k dokonalosti, kritici by jistě nešetřili slovy chvály.



Lyra totiž zkoumáním všech možných předmětů odhaluje různé významy šestatřiceti symbolů na alethiometru (přístroj pravdy – zlatý kompas), s jejichž pomocí pak získává odpovědi na více či méně důležité otázky. Samozřejmě může i hádat, ale arkádová fáze věštění je pak mnohem obtížnější, a pokud správně tipne pouze jeden ze tří symbolů, souvisejících s každou otázkou, udržení kurzoru uprostřed kompasu je poměrně obtížné a věštění musí opakovat.



Příjemná relaxace
Kouzlo Zlatého kompasu ovšem tkví i v dalších činnostech. Někoho zaujmou ryze bojové mise na hřbetu medvěda Ioreka Byrnisona, jiní si vychutnají 3D arkádu v podání Lyry a jejího daemona Pana. Akrobatické kousky přijdou na řadu díky čtyřem zvířecím podobám (hranostaj, lenochod, jestřáb a divoká kočka), jež na sebe kamarádský Pan může vzít. Belacqua tak pod vaším vedením hravě přeletí přes široké průrvy, přehoupne se přes překážky nebo vyšplhá na jinak nedostupné plošinky.



Za zmínku ostatně stojí i rozhovory s NPC, jež jsou protkány zajímavými minihrami. Lyra totiž velmi ráda blafuje, a pokud se chce od tajnůstkářských dospěláků nebo nepřátel dozvědět důležité informace, jinou možnost ani nemá. Rozhovory tak pravidelně přerušují činnosti jako sbírání kuliček, hledání stejných symbolů, překážková dráha atp. Pravda, není to nic světoborného, ale jde o povedené zpestření, které si nejmenší či méně zdatní hráči zjednoduší použitím nějakého herního předmětu (třeba karet nebo zákusku).



Na závěr bychom ještě rádi zdůraznili, že výsledné hodnocení se týká pouze počítačové verze, která je rovněž jediná s českou lokalizací. Vzhledem k žánrové skladbě na herních konzolích a handheldech bychom byli mnohem přísnější. A pokud hru kupujete pro děti, s číselným údajem si vůbec nedělejte starosti – zklamány určitě nebudou.

bitcoin školení listopad 24



Hodnocení: 6,9
Žánr: akční adventura
Platformy: PC, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 2, Wii, PSP, DS (testováno na PC)
Výrobce: Shiny Entertainment (kromě verze pro Nintendo DS)
Vydavatel: Sega
Distributor pro ČR: CD Projekt Czech
Lokalizace: profesionální česká verze (titulky, menu, interface)
Cena: 799 Kč
Multiplayer: ne
Internet: www.guitarherogame.com/gh3