Zmizí browsery Microsoftu do dvou let z trhu?

7. 9. 2017

Sdílet

 Autor: © Microsoft
Zatímco včera jsme se zaměřili na bizarní situaci, kdy podíl mnoho let starého Windows 7 stále stoupá, dnes se podíváme na perspektivu internetových prohlížečů od Microsoftu. A ta není nijak růžová.

Podle analytické firmy Net Applications podíl uživatelů Internet Explorer (IE) a Edge klesl o devět desetin procentního bodu a v současnosti je na 22,2 %. Pokles v tomto měsíci byl přitom nejvyšší od ledna 2017.

Přitom se zdálo, že v předchozích pěti měsících došlo k určité stabilizaci podílu těchto browserů.  To ale s nejnovějšími čísly padá. Zatímco ztráta podílu v prvních osmi měsících roku 2017 byla zhruba poloviční oproti stejnému období loňského roku, podíl IE + Edge za srpen se meziměsíčně snížil o téměř celý procentní bod.

Pokud se tato míra snižování podílu zachová i v následujících měsících, prohlížeče Microsoftu zmizí z trhu už v roce 2019. To je ale poměrně nepravděpodobné.

Internet Exploreru samozřejmě uškodilo, že od Microsoftu dostal nálepku jakéhosi zastaralého řešení, které by mělo ukončit svůj život s koncem Windows 7 v roce 2020. I když i poté tu zřejmě IE bude dále, hrob, který mu Microsoft vykopal, se na preferencích uživatelů podepsat musí.

Největším současným problémem Microsoftu je, že pro Edge, což je výchozí browser ve Windows 10,  nezískal dostatečné nadšení uživatelů. Přitom Windows 10 je systém, který by neměl „nikdy končit“, takže dostatečná uživatelská podpora jeho součástí by měla být klíčová.  

Pravdou ale je, že během srpna 2017 si pouze 20 % uživatelů Windows 10 spustilo Edge jako svůj primární prohlížeč. Podíl podpory Edge v rámci Windows 10 přitom raketově klesá - v polovině roku 2015, kdy Windows 10 vstoupilo na trh, Edge primárně využívalo  39 % jeho uživatelů.

bitcoin_skoleni

Nastává tak situace, se kterou v Microsoftu nemohou být spokojeni - čím více lidí si instaluje Windows 10, tím méně se jim líbí Edge. A to není pro budoucnost tohoto prohlížeče dobré znamení.

Co se týče soupeřů řešení Microsoftu, podíl Google Chrome je 59,4 %, což je meziměsíčně o dvě desetiny procentního bodu méně. O ty vzrostl Apple Safari na 3,9 %, Mozilla Firefox stagnuje na 12 %. Podíl IE a Edge tak, zjednodušeně řečeno, sesbírala kategorie "Ostatní".