Značka Apple předběhla Coca-Colu a je první

30. 9. 2013

Sdílet

 Autor: © littletroll - Fotolia.com
V každoročním žebříčku Interbrand si Apple polepšil o jeden stupínek a sesadil z trůnu dlouholetou stálici Coca-Colu, která podlehla i Googlu a skončila až na třetí příčce. Mobilní rival Applu Samsung si polepšil na osmou příčku.

Podle zprávy Interbrand, která posuzuje hodnotu světoznámých značek, vládla Coca-Cola značkám 13 let (tedy od samého počátku sestavování tohoto žebříčku) a teprve letos podlehla mohutnému útoku dvou kalifornských technických firem.

Podle agentury vzrostla hodnota značky výrobce smartphonů, tabletů, hudebních přehrávačů a počítačů vyšší třídy o 28 procent na 98,3 miliardy dolarů. Z technických společností jsou v první pětce celkem čtyři – kromě druhého Googlu ještě čtvrtý IBM a pátý Microsoft. Google si svou druhou příčku držel i loni, IBM o stupínek klesl a Microsoft si svou pátou příčku udržel.

„Jen málo značek nabízí tolika lidem takovou lehkost používání svých produktů, proto má Apple stále zástupy oddaných uctívačů,“ konstatuje Interbrand ve své souhrnné zprávě vydané v pondělí. Apple udává tón v oboru, pokud jde o estetiku, jednoduchost a snadnost ovládání, které se ostatní značky pouze snaží vyrovnat.

Hodnota značky Osmého Samsungu vzrostla o 20 procent na 39,6 miliard dolarů. Společnost o svou pozici usilovně bojuje, například v loňském roce věnovala na marketing více než 4 miliardy dolarů a letos představila špičkové modely smartphonu Galaxy S4 a tabletu Galaxy Note II. Podle Interbrandu nyní Apple musí „zpomalit mohutný nástup Samsungu a uchytit se na prudce se rozvíjejícím čínském mobilním trhu.“ Svět nyní proto podle agentury od Applu očekává nějaký další inovativní produkt, ať už půjde o chystané iWatch, nebo něco, co se prozatím Applu daří tajit. Dobré jméno společnosti ovšem v poslední době poněkud utrpělo odhalením kartelové dohody cen elektronických knih, informacemi o špatných pracovních podmínkách v továrně čínského dodavatele Foxconn nebo zuřivými patentovými spory se Samsungem.

Žebříček Interbrands je sestavován od roku 2000 a hodnotí globální značky, které získávají nejméně 30 procent příjmů ze zahraničí. Značka musí mít také zastoupení na třech nejvýznamnějších světadílech a významné postavení na rozvojových trzích. U značek se hodnotí finanční výkon jejich produktů nebo služeb, vliv, jaký mají na volbu zákazníků a schopnost nabízet produktu vyšší třídy s dostatečným ziskem.