Hlavní navigace

Zoner sází na komunikaci s uživateli

1. 10. 2003

Sdílet

Společnost ZONER software, s. r. o., bezesporu patří mezi nemnohé úspěšnétuzemské firmy, jež se svými produkty prorazily i na zahraničních trzích. Jste-li našimi věrnými čtenáři,...
Společnost ZONER software, s. r. o., bezesporu patří mezi nemnohé úspěšné
tuzemské firmy, jež se svými produkty prorazily i na zahraničních trzích.
Jste-li našimi věrnými čtenáři, asi vám není třeba dlouze představovat grafický
vektorový editor Zoner Callisto, či na loňském INVEXu úspěšný a stále se
zlepšující Zoner Media Explorer, jehož instalaci naleznete již více než půl
roku na každém našem CD. Nejen o zajímavých programech Zoneru jsem si popovídal
s obchodním manažerem softwaru pro český a slovenský trh Jaromírem Krejčím.
Známe se spolu již delší dobu, proto se náš rozhovor nesl v poněkud méně
oficiální rovině.

P. M.: Járo, když jsme se potkali před téměř pěti lety poprvé, žila softwarová
divize Zoneru především vývojem Callista, a bezesporu se ještě dlouho poté
jednalo o jedničku ve vaší nabídce. Zdá se mi, že od loňska tuto roli přebral
Zoner Media Explorer. Co že jste tak náhle vsadili na nového "černého koně"?

J. K.: Přechod rozhodně nebyl tak černobílý, jak by se mohlo zdát. Zoner
Callisto je stále oblíbený grafický editor a dobře se prodává. Před dvěma roky
se však začala výrazněji etablovat mezi lidmi digitální fotografie, a tak se
zrodil nápad zkusit se prosadit v této oblasti. Prohlížeč obrázků již Zoner u
Callista měl, a tak k realizaci myšlenky nebylo daleko.


P. M.:Znamená to tedy konec vývoje Zoner Callista?

J. K.: Určitě ne. Jen digitální fotografie dostala momentálně přednost. Svoji
roli sehrálo i to, že trh aplikací podobných Zoner Callistu je do značné míry
vyčerpaný. Zoner Callisto je dobrým pomocníkem pro graficky laické uživatele,
ale jeho rozvoj do podoby, aby se dokázal prosadit i mezi grafiky-profesionály,
vyžaduje ještě mnoho práce a do jisté míry je výsledek nejistý. Je zde velmi
silná konkurence.


P. M.: V zahraničí se program jmenuje Zoner Draw. Jak se "venku" vůbec prodává?

J. K.: Je to těžký boj o prosazení se na trhu. U nás je značka Zoneru dobře
známá, za hranicemi se pak o to více musíme snažit, abychom získali zákazníka.
Evropskou distribuci softwaru Zoner zajišťuje francouzský distributor
společnost WSKA. V Americe pak působí americký Zoner, Inc. Pro zajímavost Zoner
Draw je dnes přeložen do 7 dalších jazyků vedle češtiny a prodává se ve více
jak 20 zemích.

Přišly i další zajímavé projekty jednoho dne nám zavolali z Minolty, že hledají
program, který by vhodně doplnil nabídku barevných laserových tiskáren pro
konkrétní segmenty trhu. Zoner Draw tehdy uspěl a společný produkt se jmenuje
Zoner Draw 4 Plus. Ono "plus" znamená určitá zákaznická vylepšení podle
požadavků Minolty-QMS a s tiskárnami Magicolor se "plusko" prodávalo po celé
Evropě. Ostatně spolupráce s Minoltou, respektive Konikou-Minoltou, pokračuje i
nadále. Touto dobou připravujeme nový společný projekt pod názvem Magicolor
Image Explorer, což je prakticky Zoner Media Explorer, doplněný o další tiskové
šablony a propojený na fotografické technologie Minolty. Na trh přijde již na
podzim.


P. M.: Vraťme se k Zoner Media Exploreru. Zmínil jsi na začátku našeho
povídání, že projekt programu pro digitální fotografii "dostal zelenou". Jak
hodnotíš tento krok po roce?

J. K.: Jsem stále optimista. Rozhodnutí Romana Slavičinského, tehdejšího
vedoucího divize softwaru, změnit základní strategii bylo správné. Že se
podařilo udělat dobrý produkt ve správnou chvíli, o tom snad svědčí zájem
zákazníků a bezmála dvě desítky tisíc prodaných licencí.


P. M.: Járo, řekni, jak se vám daří přesvědčovat zákazníky, že si mají k
digitálnímu fotoaparátu koupit další software, když zpravidla s každým
přístrojem se už nějaký program na zpracování fotografií dodává?

J. K.: Dobrá otázka! Hodně uživatelů brzo zjistí, že jejich potřeby rostou.
Chtějí např. lepší tisk, hromadné zpracování, speciální efekty, poslat fotky do
fotosběrny. To jim základní software k foťáku neumožní v takové míře, v jaké by
chtěli. Zoner Media Explorer je program, který umožňuje uživateli "digitálu"
komplexně zpracovat fotky na počítači. Podařilo se v něm skloubit hromadu
užitečných funkcí do jednoho celku, a to má velký vliv na jeho úspěšnost a
oblibu.


P. M.: To zní sebevědomě. Boom digitální fotografie si ale uvědomilo více
producentů softwaru...

J. K.: To rozhodně. Jen pro představu, na světovém trhu je zhruba stovka
aplikací pro "prohlížení nebo archivaci obrázků". Opravdu kvalitních a
komplexnějších aplikací je možná do deseti. Cílem Zoneru bylo dostat se do
první pětky, a zdá se, že se nám to podařilo. Navíc, na ZME jsou navázané i
další služby, jako např. výroba klasických fotografií v tuzemsku. Sázíme také
na komunikaci s uživateli. A šestka nabídne ještě mnohem více.


P. M.: Tak to jsi mě překvapil, už se chystá šestka? Kdy bude a na co se mohou
uživatelé těšit?

J. K.: Zoner Media Explorer 6 bude hlavním tahákem Zoneru pro letošní INVEX.
Tento veletrh představuje ideální příležitost pro představení programu
veřejnosti. Na nové verzi pracuje nyní naplno zhruba osm vývojářů a chystáme
novinky jako třeba přímé vypalování CD, tvorba samospustitelných alb na CD,
archiv off-line médií nebo širší možnosti fotostylizačních funkcí, jako
například retušování, odstranění šumu či aberace. Zapracovali jsme i na
ovládání programu. Vývoj byl hodně ovlivněn podněty uživatelů, kteří jsou
nejcennějším zdrojem inspirace.


P. M.: Ještě jedna osobní otázka na závěr. Vím, že sám na cestách hodně fotíš.
Zřejmě jsi tak sám také důkladným testerem vašeho produktu. Prozradíš čtenářům,
jaký digitální fotoaparát používáš, než tvé snímky projdou Media Explorerem?

J. K.: Patriku, jestli dovolíš, tak konkrétní značku foťáku z taktických důvodů
nezmíním :) Mám zkušenosti s fotoaparáty od více výrobců, každý z nich mě
oslovuje určitým modelem a vybral bych si skoro všude. Snad jen prozradím, že
jsem vsadil na značkový kompakt, který dobře splňuje moje potřeby focení při
outdoorových sportech. Jinak máš pravdu, že ZME pro zpracování používám opravdu
intenzivně. Ročně nafotím tisíce fotek, které následně takříkajíc "projdou"
ZME. Hodně mi to pomáhá v marketingu, protože sám tak lépe mohu pochopit
potřeby zákazníků. Ostatně, v týmu ZME fotí hodně úplně všichni...


P. M.: Járo, díky za rozhovor a těším se na INVEX, kam přivezete novou verzi.