Výkony osobních počítačů jdou závratně nahoru a tak si funkce, které dosud patřily do oblasti speciálně vybavených pracovišť, mohou na svých domácích počítačích vyzkoušet i běžní uživatelé. Mezi takové populární počítačové schopnosti se v poslední době zařadilo také zpracování filmu.
Počítačové zpracování filmu je extrémně náročné na výkon hardwaru, protože se zde pracuje s velkými objemy dat. Nezbytné jsou především velké a rychlé pevné disky, ale také dostatek vnitřní paměti, rychlý procesor a sběrnice. Pro převod analogového videosignálu do počítače a naopak je potřeba vhodná videokarta. Apple možnost vstupu videa nabídl uživatelům některých Perforem a PowerMaců (práce s audiem je u Maců dávno standardem), vždy se ale jednalo o speciální kartu, která nešla použít v jiných počítačích. Zajímavou a levnou alternativou pro všechny uživatele PCI PowerMaců (a klonů) se proto může stát video karta Xclaim VR, sdružující v sobě hned pětici populárních vlastností.
Videokarta ATI Xclaim VR
Kanadská firma ATI Technologies (www.atitech.ca) patří mezi
přední výrobce videočipů i celých videokaret. O úspěchu jejích
produktů v macovském světě svědčí i to, že videočipy od ATI jsou
standardně používány v nových PowerMacích i PowerBookách.
Karta Xclaim VR patří k prvním příspěvkům firmy ATI do oblasti
macovských multimediálních karet nabízejících více funkcí na
jedné kartě. Ve světě se stala velice populární a dostupná je i
u nás. Karta je vybavena 64bitovým čipem ATI 3D RAGE II a
maximálně může obsahovat 4 MB videopaměti. Xclaim VR se
instaluje do PCI slotu jako běžná videokarta a obsahuje také
tradiční konektor pro připojení applovských monitorů. Chcete-li
připojit VGA monitor, je potřeba použít redukci.
QuickDraw akcelerace
Xclaim VR slouží v normálním provozu jako běžná videokarta pro
připojení monitoru. Podporována jsou rozlišení od 512 x 384 až
po 1 152 x 870 bodů, přičemž karta sama rozpozná rozlišení
připojeného monitoru. 2MB verze karty zvládá milióny barev až do
rozlišení 832 x 624, vhodnější je ale rovnou pořídit 4 MB paměti
video RAM (2MB verzi lze na 4 MB rozšířit), kdy můžete pracovat
s miliony barev při všech podporovaných rozlišeních.
Při běžné práci využijete hned dvě z pětice vlastností Xclaim
VR, a to akceleraci QuickDraw a QuickDraw 3D. Akcelerace
QuickDraw vizuálně zrychluje počítač, protože urychluje běžné
funkce překreslování obrazovky, jež prostřednictvím QuickDraw
využívají všechny programy. Akcelerace QuickDraw 3D k tomu navíc
přidává urychlení práce s 3D grafikou, kterou ocení zvláště
příznivci her. 3D akcelerátor funguje přes rozhraní QuickDraw 3D
RAVE, takže ho automaticky mohou požívat všechny programy
pracující s tímto programovým rozhraním. Karta urychluje
překreslování textur, nabízí Z-buffer a Gouraudovo stínování,
přičemž akcelerace funguje pouze při použití tisíců a milionů
barev.
Protože 3D akcelerace používá stejnou videopaměť, jaká slouží
pro zobrazování na monitoru, jsou 3D možnosti limitovány
použitým rozlišením a počtem barev. Při rozlišení 1 024 x 768 a
milionech barev už pro 3D funkce příliš paměti nezbývá a
například v Ray Dream Studiu nešlo akcelerovat ani zobrazení
jednoduché 3D scény v okně čtvrtinové velikosti. Pro práci s 3D
programy je proto nutné zvolit vhodný kompromis mezi rozlišením,
počtem barev a 3D akcelerací, u her by to vadit nemělo, protože
ty vesměs vystačí s nižším rozlišením. Pokud se chcete
soustředit na 3D akceleraci a oželíte multimediální funkce
Xclaim VR, můžete také použít kartu Xclaim 3D nabízející za
stejnou cenu 8 MB videopaměti (a navíc VGA konektor), bohužel
nová verze Xclaim VR s rychlejším procesorem a 8 MB paměti u nás
dostupná není.
Video funkce
Zbylá trojice vlastností karty Xclaim VR sahá do oblasti
multimédií, přesněji do práce s videosignálem. Xclaim VR nabízí
akceleraci přehrávání QuickTime filmů, která se uplatní při
přehrávání ve větším okně. Film v malém rozlišení tak můžete
roztáhnout na celou obrazovku "bez ztráty" kvality (karta
neduplikuje pixely, ale používá hardwarové vyhlazení). Opět jsou
zde jistá omezení: hardwarové zvětšení se například použije jen
u filmů ve formátech Indeo a Cinepak (nejběžnější formát
QuickTime filmů) a není zapnuto při přehrávání v dvojnásobné
velikosti a při přehrávání pozpátku. Jinak ale platí to, co
karta slibuje, tj. je možné plynule přehrávat QuickTime filmy v
celoobrazovkovém režimu.
Z pohledu práce s filmy je ještě zajímavější možnost nahrávat
videofilmy do počítače. Karta totiž obsahuje videovstup
umožňující přehrávání videosignálu na obrazovce i jeho
digitalizaci na disk. K dispozici jsou konektory S-Video
(separate video) a Composite pro připojení videopřehrávače,
videokamery nebo jiného videozařízení. Obecně kvalitnější
spojení poskytuje S-Video, většina videorekordérů a také
televizí ovšem používá kompozitní formát.
Karta Xclaim VR je schopna zobrazovat videosignál v okně na
monitoru prostřednictvím aplikací Xclaim Video Player nebo
Videorekordér. Velikost okna lze libovolně měnit (nemusí být
zachován ani poměr stran) a k dispozici jsou běžné ovládací
prvky pro nastavení jasu, kontrastu a vyváženosti barev. Protože
videosignál prochází přes kartu přímo do monitoru, je obraz
zcela plynulý. Na tomto místě je třeba zmínit, že Xclaim VR
pracuje pouze s obrazem, zvuk je potřeba do počítače přivést
standardním audio vstupem, který je dnes součástí každého Maca.
To může být někdy nepříjemné, například kvůli rozdílnosti
konektorů.
Přehrávání videa na obrazovce počítače je jedna věc, jeho
digitalizace na pevný disk věc druhá. V Xclaim Video Player lze
bez problémů udělat fotografii z filmu a je také možné
digitalizovat film na pevný disk. Kvalita nahraného filmu pak
závisí na mnoha faktorech, především na rychlosti pevného disku
a rozlišení snímaného filmu. Xclaim VR neobsahuje hardwarovou
komprimaci a film je proto nejprve na disk ukládán v "hrubém"
formátu, což samozřejmě zabere hodně místa (minuta filmu v
rozlišení 320 x 240 bodů přes 200 MB). Po nahrání lze aplikovat
některou z komprimačních technik QuickTime, které dokáží film
mnohonásobně zmenšit a také snížit přenosové nároky při
přehrávání. Testy ukázaly, že při rozlišení 320 x 240 bodů lze
filmy snímat zcela plynule (25/30 snímků za sekundu) a také
snímání při 640 x 480 bodech je poměrně plynulé, i když zde se
již mohou objevit viditelné skoky (chybějící políčka).
Xclaim VR obsahuje také opačnou funkci převodu digitálního
obrazu na analogový videosignál, tzv. Mac2TV. Na kartě je
tentokrát přítomen pouze S-Video výstupní konektor, součástí
dodávky je ale redukce, poskytující jak S-Video, tak i
kompozitní výstup. Po přepnutí na TV výstup (provádí se v
ovládacím panelu ATI Displays) můžete sledovat počítačový obraz
přímo na televizním přijímači nebo ho nahrávat na videorekordér.
Monitor je v tu dobu ztlumen, aby se zabránilo jeho poškození,
paralelně s televizním výstupem lze totiž používat jen monitory
podporující vertikální obnovovací frekvenci 60 Hz. Pokud do
určité doby nepotvrdíte přepnutí na TV výstup, karta se
automaticky vrátí k zobrazení na monitoru, což je velice
užitečné v případě libovolné závady na spojení s TV. Při
připojení jsou podporovány standardy PAL i NTSC, zvuk je opět
potřeba vést samostatně z macovského audiovýstupu.
Xclaim TV
Zajímavým doplňkem karty Xclaim VR je televizní tuner Xclaim TV.
Na jeho funkce se ale podíváme jen přehledově, protože na našem
trhu není dostupný.
Po připojení Xclaim TV ke kartě Xclaim VR se z počítače stává
televizní přijímač se vším, co k tomu patří. V softwaru Xclaim
Video Player je možné přepínat mezi televizními kanály,
jednotlivé kanály lze také softwarově zamknout a vázat jejich
sledování na zadání hesla. Najednou lze monitorovat až čtveřici
kanálů. Podporována je také práce s textem přenášeným v rámci
televizního signálu (closed captioning). Tento text lze
zobrazit, uložit a je také možné v něm automaticky nechat
vyhledávat klíčová slova, po jejichž přijetí se například
zobrazí příslušný kanál.
Přestože Xclaim TV není na našem trhu dostupný, uživatelé Xclaim
VR o možnost sledovat TV na obrazovce počítače nepřijdou. Jako
tuner lze totiž použít obyčejné video, přirozeně se pak musíte
vzdát speciálních TV funkcí softwaru.
Adobe Premiere 5.0
Poté, co je film nahrán v počítači, nastává fáze jeho zpracování
- střihu. Mnoho uživatelů v tomto případě sáhne po známé
aplikaci Adobe Premiere, jejíž nová verze 5.0 se nedávno
objevila i na našem trhu.
Adobe Premiere je program pro nelineární střih, což znamená, že
není nutné neustále přetáčet pásek s filmem, ale máte okamžitý
přístup ke každému místu filmu. Používat ho lze pro návrh EDL
(edit decision list) sekvencí pro speciální střihací stroje i
pro kompletní digitální střih filmu.
Klipy a časová osa
Zpracování filmu v Premiere začíná od importu zdrojových klipů,
tj. natočených částí filmu, které se budou spojovat do podoby
výsledného snímku. Importovat lze digitalizované filmy uložené
na pevném disku, je také možné načíst digitální video přímo z
digitální videokamery nebo videorekordéru. Premiere může sloužit
i pro digitalizaci analogového videa prostřednictvím různých
videokaret. Spolupráce s Xclaim VR byla v tomto směru zcela
bezproblémová, dokonce lze říci, že digitalizace je zde lepší
než při použití originálního softwaru Xclaim Video Player (film
i při nahrávání běží normální rychlostí, zatímco ve Video
Playeru začne "skákat"). Importovat lze také samostatné obrázky
(podporovány jsou samozřejmě formáty Illustratoru a Photoshopu a
také GIF, JPEG, TGA, TIFF), případně animace. Podobně jako video
lze nahrávat také zvuk, případně importovat již digitalizované
zvukové soubory například z audio CD.
Načtené klipy se ve druhé fázi skládají do časové osy, která ve
verzi 5.0 prodělala řadu změn vedoucích k usnadnění práce.
Klíčová je zde první videostopa, kde se provádí základní
kombinace klipů a přidávají se přechodové efekty. Jednotlivé
klipy se umisťují pomocí operace táhni a pusť, takže práce je
přirozená. K dispozici je také řada nástrojů pro snadné vkládání
a zarovnání klipů. Klipy lze umisťovat i do dalších videostop,
které se vrší na základní stopu podobně jako vrstvy v
Photoshopu. Stejně jako ve Photoshopu lze také obsah
jednotlivých stop skrýt.
Výsledný snímek je možné přehrávat tažením ukazatele, podobně,
jako když se ručně přetáčí film na střihacím zařízením. Novinkou
verze 5.0 je okno Monitor pro snazší práci s individuálními
klipy a náhled na výsledný snímek. Toto okno tak přesněji
simuluje reálné střihové pracoviště, kde se na jednom monitoru
sledují originální klipy, zatímco na druhém běží výsledek. V
okně Monitor lze například snadno označit část zdrojového klipu,
která se potom může přímo přenést na časovou osu. K dispozici
jsou běžné ovládací prvky pro přehrávání, včetně posunu po
jednom políčku.
Přechody a efekty
Základ práce v Premiere tvoří vystřižení zajímavé části z
originálního klipu a její navázání na další část z jiného nebo
klidně i stejného klipu. Obě sousední části mohou být umístěny
hned za sebou, čímž se dosáhne ostrého střihu z jedné do druhé
části. Je ale také možné odpovídající konce obou částí částečně
překrýt, a na překryv aplikovat nějaký přechodový efekt. V
programu se toho lehce dosáhne umístěním sousedních částí do
různých podstop a přidáním přechodového efektu do speciální
stopy. Premiere nabízí celou řadu přechodových efektů, jejichž
výběr je usnadněn textovým popisem přechodu i animovaným
náhledem.
Premiere umožňuje spojovat klipy nejenom za sebou, ale také
vedle sebe. U klipu je možné definovat pohyb po libovolné cestě,
jeho rotaci, zvětšení nebo deformaci. Je také možné určit
průhlednost klipu takže není problém mít na obrazovce zároveň
několik různě se prolínajících klipů. Takto lze ve filmu
animovat také statické obrázky, například logo běžící přes
obrazovku.
Zajímavá je možnost aplikovat na políčka filmu, resp. na
jednotlivé klipy, různé fitry jako je rozostření, pointilizace
nebo světelné efekty známé z Photoshopu (fitry kompatibilní z
Photoshopem lze dodat formou zásuvných modulů). Filtr je možné
aplikovat na celý klip, přičemž parametry filtru se mohou s
časem plynule měnit. Najednou může být použito i více filtrů.
Škoda jen, že není k dispozici okamžitý náhled při výběru
filtru, jako to nabízí Photoshop.
Premiere umožňuje nejen střihat a spojovat již připravené klipy,
ale je zde také možné připravovat vlastní titulky k filmu. V
titulku lze používat libovolně formátovaný text a různé grafické
prvky, ve verzi 5.0 nově přibyla možnost aplikovat běžné efekty
posunu titulků vertikálně i horizontálně. Navržené titulky lze
potom zařadit do střihaného filmu, kde mohou díky možnosti
definovat průhlednost běžet i přes jiný klip.
Finální produkce
Po celou dobu návrhu finálního snímku pracuje Premiere s
originálním klipy, pouze si pamatuje místa střihu, uspořádání
klipů, přechodové efekty a aplikaci filtrů. Při importu klipů a
jejich střihu se tedy originální soubory nijak nemění ani
neduplikují. Premiere dokonce může pracovat i s¦off-line soubory,
tj. soubory, které nejsou aktuálně přístupné.
Při prohlížení sestřihaného filmu v okně Monitor se z právě
popsaného důvodu zobrazuje pouze obsah aktuální stopy, bez
zahrnutí efektů. Je ale možné nechat vygenerovat náhled, kdy se
vytvoří části filmu, kde dochází k nějakým změnám oproti
originálnímu klipům. Při testu byl ovšem náhled generován
přinejmenším podivně. Někdy docházelo k různému promíchání
klipů, jež nebyly přehrávány v určeném pořadí. Navíc se stávalo,
že klip, který byl jinak nahrán plynule (a samostatně se také
plynule přehrával) najednou začal "zadrhávat".
Stejné problémy jako při generování náhledu se objevily také při
finální produkci snímku. Premiere umožňuje přímo zapisovat
vytvořený snímek na videopásek, resp. umí přehrát film přes
celou obrazovku, takže je možné ho například pomocí funkce
Mac2TV u Xclaim VR nahrát na videorekordér. Kromě toho lze film
exportovat v různých formátech vhodných pro přehrávání z pevného
disku, CD-ROMu nebo dokonce přes Web. Pro profesionální
uživatele je určen export do EDL seznamu pro různé střihací
stroje. V Premiere tak lze snadno pracovat s náhledy, zatímco
vlastní střih se potom provede s originálními filmy.
Závěr
Zpracování filmů se podobně jako řada dalších činností přesouvá
z nákladně vybavených pracovišť na pracovní stoly běžných
uživatelů. Karta Xclaim VR při tom poskytuje základní hardwarové
vybavení, nutné pro spojení počítače a analogového
videozařízení. Její 5-v-1 charakter jistě zláká nemálo uživatelů
zvláště pro první experimentování s počítačovými filmy. Software
Adobe Premiere je naproti tomu již poměrně zavedený. Jeho verze
5.0 přináší přepracované uživatelské rozhraní, které dělá z
počítačového střihu pohodlnou a příjemnou práci. Celkově
pozitivní pocit ale trochu kazí problémy s kompozicí složeného
snímku.
Software Adobe Premiere 5.0 pro test zapůjčila firma Amos
Software, s.r.o., Technická 2, Praha 6
Kartu Xclaim VR distribuuje firma ConQuest Computer, Nuselská
46, Praha 4.
Vložený článek:
Digitalizování videa
Kvalitní nahrávání videa závisí na použité videokartě starající
se o vlastní digitalizaci včetně barevných převodů (YUV na RGB),
korekcí rozměru pixelu a frekvence zobrazení. Důležitým faktorem
je také rychlost počítače, zvláště pak jeho pevného disku. I při
stávajícím hardwarovém vybavení ale můžete pro kvalitu nahrávání
mnohé udělat.
Důležité je co nejméně zatěžovat počítač činnostmi
nesouvisejícími přímo s nahráváním. Určitě proto vypněte
virtuální paměť, sdílení souborů, síťové připojení a vůbec
všechny ne zcela nezbytné doplňky, zvláště hodiny v nabídce.
Vyplatí se také defragmentovat pevný disk. Snímání v menším
rozlišení (320 x 240) výrazně snižuje množství přenášených dat a
film je pak plynulejší. Doporučuje se také pracovat s tisíci
barvami, kdy jsou výsledky lepší než při 256, resp. milionech
barvách.
Základním předpokladem kvalitní nahrávky je samozřejmě také
kvalitní zdrojový materiál. Čím více se v něm objeví šumů, tím
horší je nahrávání a komprese. Čistý S-Video signál se vždy
komprimuje lépe než kompozitní signál. Úroveň komprese je také
silně závislá na obsahu snímku. Například množství pohybů v
pozadí a obrazově složité scény zhoršují komprimační poměr.
Dobře se naopak komprimují velké jednobarevné plochy, které
najdeme třeba v animovaných filmech.