Zuzana Roithová, která pracuje jako místopředsedkyně Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele pořádala před nedávnem v Evropském parlamentu veřejné slyšení o (ne)důvěře spotřebitele v digitální prostředí uvnitř EU. Cílem slyšení bylo sesbírat dodatečné podklady pro její zprávu a podpořit tak spotřebitelskou důvěru zejména pro přeshraniční on-line nakupování, včetně odstranění zbývajících legislativních překážek.
Slyšení se mj. zúčastnili i experti z Evropského spotřebitelského centra v Dublinu, Evropské spotřebitelské organizace a také Paloma Castro Martinez z on-line tržiště eBay. Jeho výsledkem jsou potvrzené obavy, že on-line služby jsou odmítány na základě občanství či místa pobytu zákazníků a například on-line platební systém PayPal (více o něm píšeme např. zde), omezuje služby občanům třeba ze Slovenska, hudební obchod iTunes je přístupný jen ve „staré EU patnáctce“, atd. atd.
„Diskriminace v přístupu ke službám a cenová nevýhodnost některých on-line služeb závažně dopadá zejména na občany nových či malých členských států" říká Zuzana Roithová a doplňuje: „On-line sektor je dalším příkladem, že Evropě ujíždí před nosem vlak konkurenceschopnosti vůči USA i Asii".
Experti upozorňují, že díky vysoké dynamice internetu evropským politikům zbývá sotva 5 let na legislativní úpravy vylepšující stávající on-line prostředí. Příčiny tkví nejen v jazykové bariéře, ale zejména ve 27 odlišných právních úpravách pro reklamace, různých zárukách, atd.
Podle loňského průzkumu Eurobarometru 27 % Evropanů nakupovalo přes internet (oproti roku 2003 je to nárůst o 100 %), ale jen 6 % z nich nakupovalo on-line přes hranice.
- - Bohumil Herwig, IDG on-line