Hlavní navigace

Chytré hodinky nejsou populární, bojují o přežití

12. 12. 2016

Sdílet

 Autor: Fotolia © ryanking999
Téměř třetina (29 %) uživatelů chytrých hodinek a dalších nositelných zařízení, tzv. wearables, je přestala používat. Mezi důvody patří, že jim zařízení nepřijdou zajímavá, znudila je, případně se rozbily.

Středeční výsledky průzkumu analytické společnosti Gartner příliš nepřekvapí – setrvalý 29% pokles obliby je téměř neměnný již od roku 2013, potvrzuje analytička firmy Angela McIntyreová. Neindikuje to sice, že by se trh hroutil, pro wearables však stav není zrovna příznivý.

„Trochu mě překvapuje, že míra opouštění zařízení je stále tak vysoká, když vezmeme v potaz všechna vylepšení, která chytré hodinky od svých raných dní dostaly,“ říká McIntyreová.

Pro výrobce to již představuje problém vzhledem k počtu respondentů, kteří chytré hodinky vůbec používají – pouhých 10 % respondentů z celkových 9 592 alespoň jedny vlastní. Průzkum probíhal online mezi červnem a srpnem 2016 a účastnili se jej obyvatelé Spojených států, Velké Británie a Austrálie.

McIntyreová vyzývá velké výrobce chytrých hodinek, jakými jsou Apple nebo Samsung, k zvýšení snahy ve výrobě rozličných nositelných zařízení, jako jsou poměrně oblíbené fitness náramky, s funkcemi odlišnými od těch, které již uživatel nalezne na svém smartphonu. Prodejci prý musí uživatele nalákat různými prémiovými nabídkami, ale i například hrami.

S 10% mírou osvojení zůstávají chytré hodinky stále ve své úvodní vývojové fázi, říká Gartner. Fitness náramkům se vede mezi wearables lépe s 19% mírou osvojení; náramky od výrobců jako FitBit nebo Xiaomi jsou oblíbené i v České republice. Nicméně dle průzkumu Gartneru i u fitness náramků po blíže nespecifikovaném čase nastává 30% míra opuštění produktu.

Jak ukazují jiné ankety a průzkumy, chytré hodinky nejčastěji používají lidé pod 45 let. Mezi zeměmi vedou ve vlastnictví chytrých hodinek Spojené státy s 12 % uživatelů; v případě velké Británie a Austrálie jde o 9, respektive 7 procent. V roce 2016 procento majitelů wearables vzrostlo v porovnání s podobným průzkumem z roku 2015.

Dlouhodobá předpověď McIntyreové však zůstává pozitivní. Gartner předpokládá téměř 43 milionů prodaných zařízení za letošní rok, na příští pak očekává 58,6 milionů a v roce 2020 dokonce 87,4 milionů. Část předpovědi analytičky je založena na tom, kolik tradičních výrobců hodinek hodlá do svých klasických hodinek přidat chytré funkce.

„Výrobci hodinek budou chtít přidat funkce jako bezdrátové připojení nebo personálního asistenta,“ vysvětluje. „To je přirozený vývoj schopností hodinek, podobně jako tomu je se spoustou spotřebitelské elektroniky. Uvidíme vzrůstající podíl chytrých hodinek na celkovém trhu s hodinkami.“

V jednom z pravděpodobných scénářů budoucího vývoje vidí McIntyreová chytré hodinky jakožto rozšíření domácího osobního asistenta typu Amazon Echo. Příkaz takovému asistentovi by mohl být udělen promluvením na hodinky, když bude uživatel mimo místnost s asistentem. „Chytré hodinky by mohly získat informace nebo částečně ovládat váš domov,“ věří.

Jeden z pionýrů nového odvětví, Pebble, ve středu oznámil, že se svými chytrými hodinkami končí. Firmu převzala větší společnost FitBit, včetně duševního vlastnictví a klíčových zaměstnanců. Fitbit se dříve zajímal o PebbleOS, operační systém spárovatelný s iOS a Android zařízeními.

Někteří považují krok FitBitu za negativní pro budoucnost chytrých hodinek. Podle McIntyreové však akvizice znamená, že Fitbit by mohl využít technologie Pebblu a inženýři sestavit produkty, které „setřou linii mezi sportovními hodinkami FitBitu a chytrými hodinkami.“

Fitbit majetek převzal za údajných 40 milionů dolarů; je podle ní nejisté, co přesně za tímto krokem stálo.

Generální ředitel Applu Tim Cook dříve v tomto týdnu potvrdil dlouhodobou předpověď Gartneru o rostoucích prodejích Apple Watch ve vyjádření pro agenturu Reuters.

„Narůst prodejů sahá mimo naše grafy,“ řekl v pondělí. „Dokonce během prvního týdne svátečních nákupů byly naše prodeje Apple Watch větší než v jakémkoli jiném týdnu produktu v minulosti. Jak jsme očekávali, jsme na cestě k nejlepšímu čtvrtletí vůbec pro Apple Watch.“

příloha_ovladnete_sva_data

Cook v ten samý den podával zprávu i pro agenturu IDC, podle které šly prodeje Apple Watch ve třetím kvartálu dolů o 71 % v porovnání s tím samým obdobím v roce 2015. IDC neposkytlo předpověď na čtvrté čtvrtletí, o kterém Cook mluvil pro Reuters.

IDC je k celému odvětví chytrých hodinek rovněž poměrně optimistické, v roce 2017 čeká odražení ode dna co se týče celkové obliby.

Byl pro vás článek přínosný?