PlayStation 5 slibuje bezkonkurenční grafiku a chytrou distribuci výkonu

Po Microsoftu také firma Sony poodhrnula roušku skrývající technické detaily nového PlayStationu 5. Také ten bude představovat našlapané herní zařízení. Výrobce slibuje lepší grafiku než konkurence. Jestli jsou jeho slova pravdivá, ukáže ale až čas.

PlayStation 5 slibuje bezkonkurenční grafiku a chytrou distribuci výkonu


Stejně jako Xbox Series X, také PlayStation 5 bude pohánět custom AMD čip s jádry Ryzen a grafická jádra s mikroarchitekturou RDNA2. Oproti konkurenci však Sony do své konzole přidává technologii, která dokáže výkon inteligentně distribuovat.

Výkon grafických karet je běžně omezen tepelnými a energetickými možnostmi a karty jako třeba ty z řady Radeon RX 5700 podávají maximální výkon v závislosti na ventilátoru, jakým je konkrétní typ vybaven. Obdobně jsou nastaveny procesory v novém Xboxu, tedy závislé na chladících možnostech zařízení.

Sony však v PlayStationu 5 představuje adaptivní technologii SmartShift, která umožňuje chytrou distribuci – či chcete-li půjčování – výkonu mezi CPU a GPU, díky čemuž lze dosáhnout mnohem vyššího taktu a z her tak vymáčknout skutečně maximum. Řečí čísel, GPU nového PlayStationu 5 tak dokáže dosáhnout frekvence až 2,23 GHz. U Xboxu Series X je to 1,825 GHz, u počítačové karty Radeon RX 5700 XT pak 1,755 MHz.

A zatímco frekvence počítačových grafických karet se při zahřívání GPU postupně snižuje (např. při nedostatečném větrání skříně nebo při vyšších venkovních teplotách), PlayStation 5 slibuje díky nové technologii stabilní výkon bez ohledu na okolní teploty. Distribuce výkonu z CPU do GPU jestliže CPU není využíváno naplno, může dle vyjádření AMD při hraní her zvýšit výkon až o 10 %.

Sony předpokládá, že většina her po většinu času poběží na uváděné maximální frekvenci 2,23 GHz, dle architekta PlayStationu Marka Cernyho však i případný pokles uživatel prakticky nepozná. V čem čistě hardwarově oproti novému Xboxu PlayStation zaostává, je počet výpočetních jednotek. Zatímco Xbox Series X jich má mít 52 zajišťujících výkon 12 teraflopů, uvnitř PlayStationu 5 jich bude „jen“ 36, které vydají na výkon 10,28 teraflopů.

Výše uvedené specifikace se nepochybně stanou tématem vyhrocených diskuzí zastánců jedné či druhé konzole, jisté ale je, že PlayStation 5 bude výrazně lepší než jeho předchůdce. Totéž samozřejmě platí o novém Xboxu, kterému se i ty nejlepší herní PC budou vyrovnávat jen těžko.

Skutečné porovnání výkonů obou konzolí (s počítači) však nejspíš bude možné, až po jejich vydání, které se v obou případech očekává před letošními vánočními svátky.

Úvodní foto: © Paolese - Fotolia.com










Komentáře