Hlavní navigace

Čeho vlastně Apple bez Jobse dosáhl?

7. 10. 2013

Sdílet

 Autor:
V neděli uplynuly dva roky od smrti Steva Jobse. Podle mnoha Apple přestal inovovat v okamžiku odchodu svého zakladatele. Ale i pouhý výčet novinek ukazuje něco jiného.

Apple si v posledních letech vybudoval pozici firmy, jejíž každý nový produkt je malým technologickým zázrakem, který přináší něco zcela nového. Je pochopitelné, že většina z nich byla přičítána dominantní osobnosti ve vedení, kterou Steve Jobs nepochybně byl.

S jeho smrtí to nemohlo vést k ničemu jinému než k pochybnostem o tom, jak nový Apple může obstát v konkurenci, i očekáváním jeho fanoušků. Kritikové si posvítili na každou novou premiéru ve snaze dokázat, že dnešní Apple již není ona inovující velmoc.


Zde je několik konkrétních příkladů:

1. Tři nové iPhony
iPhone 4S byl poslední telefon, který Steve Jobs uvedl. Od té doby ale světlo světa spatřily tři další modely, iPhone 5, iPhone 5s a iPhone 5c. Poprvé nejde o náhradu modelů, nový design představuje pokus Applu o rozšíření cílového segmentu. Už se nikdy nedozvíme, zda by Jobs souhlasil s plastovým iPhonem.


2. iOS 7
Steve Jobs očividně podporoval všechny textury „zdobící“ iOS. Šlo o tzv. skeumorphismus, styl, který úmyslně napodobuje vzhled dříve používaných materiálů, v širší definici potom i ovládací prvky související s již opuštěnými technologiemi. Dá se říci, že s odchodem Jobse a pozdější rezignací Scotta Forsalla začala v Applu nová éra výrazně zjednodušeného designu. Nový iOS 7 staví na bílých plochách a opatrném používání barev.


3. iPad mini
Je dobře známo, že Steve Jobs prohlásil, že jeho společnost nebude nikdy prodávat sedmipalcový tablet. Samozřejmě, jeho podobná tvrzení je třeba brát s rezervou, stejně tak např. řekl, že éra čtení knih skončila – a to jen krátce před tím, než Apple uvedl první iBook.
V každém případě mini verze iPadu patří již do nové éry a tablet nakonec spustil další kolo tabletové revoluce. Při premiéře byl označován jako příliš předražený, ale jeho prodeje nakonec prokázaly opak.

příloha_ovladnete_sva_data


4. Mac Pro
S takovou mírou pozornosti věnované mobilním zařízením se  profesionálové specializující se na grafiku a zvuk mohli cítit opuštěni - po všech těch letech, co tvoří srdce uživatelské základny. Když Phil Schiller uvedl nový model Mac Pro, nadupaný po všech stránkách, šlo tedy o jistý návrat ke kořenům.


Věci budoucí

Dnešní Apple je nadále obrovský podnik s přebytkem peněz, které mu poskytují dnes spíše neobvyklou svobodu nakupování patentů, startupů a talentů. Na tom se v krátkém období nemůže nic podstatného změnit a v nejbližším roce se nepochybně dočkáme řady zásadních novinek, třeba neustále předpovídaných inteligentních hodinek či televizorů.

Byl pro vás článek přínosný?