Po více než desetiletí byl Google synonymem pro vyhledávání v Internetu. I přes úsilí Microsoftu – podložené značnými investicemi – zůstává „googlování“ nadále v aktivní slovní zásobě. Nicméně časy se mění a objevují se náznaky, že dominance Googlu nemusí přežít nástup mobilního světa.
Podle zprávy New York Times klasické vyhledávání přes webové formuláře v druhé polovině minulého roku kleslo o 3 procenta, přičemž poslední léta neustále nezastavitelně rostlo. Současně vyhledávání v takzvaných vertikálních vyhledávajících nástrojích, tedy těch specializujících se na tematické oblasti, získalo ve stejném období 8 procent.
Tento růst potvrzuje, že nedochází k poklesu zájmu uživatelů o vyhledávání. Ve skutečnosti dochází ke změně jejich chování – začínají preferovat hledání prostřednictvím specializovaných nástrojů, které určitým způsobem obsah předpřipravují a třídí. Bez ohledu na to, jak se časem vyhledávání Googlu zdokonalovalo, s obrovským růstem množství dat v Internetu uživatelé zjišťují, že mnohem snadněji naleznou to, co hledají, v jistým způsobem redigovaném podprostoru Internetu.
Ti zkušenější vědí, že zboží k zakoupení nejlépe naleznout přímým hledáním v obchodech, jako je Amazon, do databáze IMDB mohou jít při vyhledávání hereček a herců a Wikipedie se stala nejrelevantnějším zdrojem informací například pro exotickou zemi zmíněnou ve zprávách.
Tyto změny jsou vyvolány řadou faktorů, rostoucí zkušeností uživatelů s prací v Internetu, s explozivním růstem množství informací v síti a především s nástupem mobilní techniky. Uživatelé mobilů, kteří se nachází v určité situaci v určitém místě, budou nejspíše hledat informace ve specifickém kontextu a obecné vyhledávání pro ně znamená několik zbytečných kroků navíc.
Je očividné, že společnost Google si je tohoto trendu velmi dobře vědoma. Dokazuje to řada nákupů specializovaných společností, které provedla v posledních letech – například Zagat či Frommer (nabízející informace o produktech v oblasti potravin a cestování). Google hodlá zůstat výchozím vyhledávacím vstupním bodem do Internetu, kde se k relevantním informacím lze dostat minimálním počet kroků.
Tato strategie „nákupu pod jednou střechou“ může stále být úspěšná i v době specializovaných nativních aplikací, zejména díky hlasovému ovládání (Siri, S-Voice) a přicházejícím zařízením, jako jsou Google Glass. V těchto situacích je jednoduché zadání dotazu pohodlnější, než nejprve zvolit a spustit příslušnou speciální aplikace a pokračovat v hledání. Ale i ve vytváření optimálního vstupního bodu do Internetu čeká Google rostoucí konkurence, především v podobě aplikace Facebooku, který se snaží stát ekvivalentem internetu.
Google nemusí ve vyhledávání dominovat na věky
Google bude muset upravit svou vyhledávací strategii pro svět orientovaný na mobilní aplikace.
autor zap | Internet a komunikace |
Související články
Intel: Většina žen preferuje internet před sexem a televizí!
SAP: Razantní pokles zájmu o ERP v příštím roce neočekáváme
Jak dobře je zabezpečené sázení přes internet?
První betaverze Windows 7 unikla na internet
Konflikt v Gaze se přesouvá i na internet
Internet a komunikace
Google pokračuje v plánu odstraňování cookies
Internet v Česku: bezdrátu vládne Vodafone, kabelům UPC
Udělá Google z Androidu placenou službu?
Český telekomunikační úřad spustil srovnávací nástroj cen a kvality služeb elektronických komunikací
Google a Facebook začnou v Austrálii platit za zpravodajství

Komentáře