Google pokračuje v plánu odstraňování cookies

Google se už před časem zavázal, že Chrome zbaví cookies třetích stran. Aktuálně ujistil, že je nenahradí jinými metodami sledování.

Google pokračuje v plánu odstraňování cookies


 

 

Už je to víc než rok, co se Google zavázal, že z Chromu odstraní cookies třetích stran, a nebude tedy sbírat data o vás a ta následně sdílet s navštěvovanými stránkami. Cookies mohou být užitečné při ukládání uživatelských jmen a hesel nebo při pamatování si obsahu vašeho nákupního košíku, zároveň však mohou být použity k personalizaci reklam, které se vám na internetu zobrazují, čímž dotvářejí onen nepříjemný pocit, že vás na internetu neustále někdo sleduje.

Tuto středu Google závazek připomněl a ujistil, že cookies nenahradí žádnými jinými metodami sledování uživatelů v Chromu. „Nemyslíme, že bychom takovým řešením vyhověli nárokům našich uživatelů na soukromí ani narůstajícím regulatorním restrikcím, nešlo by tedy o dlouhodobě udržitelnou investici,“ uvedl za firmu David Temkin, vedoucí produktového managementu pro reklamu. „Místo toho budou naše webové produkty postaveny na API dbající na soukromí, které zamezí sledování jednotlivců, ale zároveň zajistí výsledky inzerentům a vydavatelům.“

Znamená to tedy, že váš Chrome a Android OS přestane při brouzdání webem sledovat? Ano i ne. Metody Googlu se jen stávají stále sofistikovanějšími.

„Pokrok v agregaci, anonymizaci a dalších technologiích zajišťujících zabezpečení soukromí nám otevírá nové možnosti jak nahradit osobní identifikátory,“ uvedl dále Temkin. V praxi tak Google místo toho, aby sledoval konkrétně vaši osobu, vás jednoduše vyprofiluje, zařadí do skupiny podobně založených lidí a následně vám bude servírovat reklamy na základě zájmů této množiny. „Budeme tak moct zajistit soukromé a zabezpečené prohlížení internetu bez toho, abychom se museli vzdát relevantní inzerce a monetizace.“

Záměr má však i své kritiky. Ti se obávají zejména toho, že Google omezením cookies třetích stran získá oproti konkurentům výhodu. Jak upozorňuje například James Rosewell ze skupiny Marketers for Open Web, Google se nezavázal k omezení personalizovaného reklamy ani sběru dat skrz své vlastní produkty, což by si žádalo i podstatnou změnu smluvních podmínek.

Úvodní foto: Fotolia © Luis Escóbar










Komentáře