Hlavní navigace

Google se chystá přebudovat vyhledávání

16. 3. 2012

Sdílet

Vyhledávač by měl podle představitelů společnosti lépe chápat obsah vyhledávaných slov.

Při hledání bývá velkým problémem naformulovat dotaz tak, abyste získali požadované výsledky. Google nyní připravuje změnu způsobu vyhledávání, která by měla uživatelům nabídnout jednodušší a rychlejší vyhledávání požadovaných informací.

Podle Amita Sighala ze společnosti Google by měla vyhledávací služba lépe chápat význam hledaných slov. Nové vyhledávání by podle Sighala nemělo na několik klíčových slov vrátit jen větší nebo menší množství odkazů. Google by jim místo obyčejného seznamu odkazů měl vrátit přímo fakta a odpovědi na jejich otázky.

Singhal se v e-mailu adresovanému americkému Computerworldu zmiňuje o tom, že Google se snaží svou službu vyhledávání neustále zpřesňovat a zrychlovat. „Ale naše schopnost poskytnout uživateli požadované informace je závislá na míře porozumění dotazu i obsahu všech dat dostupných v Internetu. A tato míra porozumění je v současnosti značně omezena.“

Problém je v tom, že vyhledávač musí pochopit smysl dotazu. „Zeptejte se nás na 10 nejhlubších jezer v USA a my vám na základě těchto klíčových slov pravděpodobně poskytneme rozumný výsledek, protože chápeme, co je hloubka nebo jezero,“ vysvětlil Singhal. Upozornil na to, že Google sice v porozumění obsahu podniká první krůčky, ale čeká ho ještě hodně práce.

V roce 2010 koupil Google společnost Metaweb, jejíž otevřená databáze Freebase obsahuje rozsáhlou sbírku informací o lidech, místech a věcech. Google tuto databázi používá při hledání. Signal napsal, že čím víc slov a výrazů se Google naučí, tím rychleji a přesněji dokáže nalézat odpovědi.

Dan Olds, analytik z agentury Gabriel Consulting Group, se domnívá, že Google v případě úspěchu způsobí zásadní změnu v internetovém vyhledávání. „Tento přístup podstatně změní výsledky vyhledávání. Pokud zapojíte sémantické algoritmy, měly by výsledky přesněji odpovídat kladeným dotazům než jen pouhý výčet stránek obsahujících klíčová slova,“ vysvětlil Olds.

Tento přístup by také měl snížit nespokojenost s výsledky a „únavu z vyhledávání“, pokračoval Olds. „Čím dál častěji se mi stává, že na začátku seznamu nalezených odkazů nenajdu nic, co by mi dokázalo odpovědět na můj dotaz,“ podotkl. „Pokud například hledám něco o rychlosti procesorů Intel, mezi prvními výsledky bude „Kupte si Intel zde“ nebo ceníky procesorů. Lepší vyhledávání by mi nabídlo odkaz na tabulku specifikací procesorů nebo by mi poskytlo základní informace přímo ve výsledku.“

Tato představa ovšem poněkud koliduje s obchodním modelem Googlu postaveném na prodeji reklam přímo ve výsledcích vyhledávání. Uvidíme, jak se s tímto rozporem dokáže Google vypořádat.

Byl pro vás článek přínosný?