Jak Facebook hodlá chránit vaše data?

Zuckerberg přijímá zodpovědnost za únik dat. Budou však nová opatření stačit?

Jak Facebook hodlá chránit vaše data?


Ve světle zjištění, že data 87 milionů uživatelů Facebooku byla zneužita v amerických prezidentských volbách, mohla společnost jednoduše vývojářům třetích stran uzavřít pomyslný informační kohoutek. Místo toho však hodlá spravit celé potrubí.

Facebook vytyčil devět kroků ke změně toho, jakým způsobem spravuje data poskytovaná aplikacím třetích stran. Jedné změny by si uživatelé měli všimnout už 9. dubna, kdy Facebook na vrcholku News Feedu začne zobrazovat odkaz s informací, jaké aplikace mají přístup k jakým informacím.

„V rámci tohoto kroku lidem také řekneme, jestli jejich informace mohly být nevhodně sdíleny se společností Cambridge Analytica,“ uvádí Facebook s odkazem na aktuální skandál.

Nad sociální sítí se v současnosti vznáší dva velké temné mraky: první představuje rozmach fake news, druhým právě schraňované a třetím stranám poskytované informace. Šéf společnosti Mark Zuckerberg se aktuálně veřejně vyjádřil k oběma těmto problémům, přijal zodpovědnost, a zároveň odmítl, co už nadhodili někteří investoři, a totiž, že by měl z vedení firmy odstoupit.

Zdroje fake news, které pomohly ovlivnit volby, identifikoval tři:

1) ekonomicky motivované hráče vytvářející fake news kvůli penězům z reklamy

2) pod oficiální vládu spadající účty jako je například ruská Internet Research Agency

3) tendenčně píšící „legitimní“ média.

Podle Zuckerberga se Facebook proti fake news snaží bojovat a zároveň podporovat důvěryhodné žurnalisty.

„V tomto jsem udělal chybu, když jsem nad fake news mávnul rukou jako nad něčím šíleným,“ uvedl Zuckerberg, podle kterého se společnost soustředila víc na tradičnější formy možného útoku, jako je například phishing. Fake news přitom byly mezitím přesně cíleny díky informacím a znalostem, které Facebook o svých uživatelých má, a které – ač Zuckerberg opakuje, že je nikdy „neprodával“ třetím stranám – nedokázal dostatečně ochránit.

Ze změn, které si Facebook předeslal, hojně odkazuje na užívání API vývojářů třetích stran, předkládáme vám alespoň stručný přehled:

 

1) Facebook zamezí aplikacím využívajícím API Událostí přístup k účastníkům jiných událostí. API Událostí budou moct využívat jen ty aplikace, které Facebook schválí.

2) Aplikace užívající API Skupin budou potřebovat schválení od Facebooku a také od správce Skupiny. Ani tak už ale nebudou mít přístup k seznamu členů Skupiny. Facebook také odstraní osobní informace jako jména a profilové fotografie připojené k příspěvkům a komentářům ve skupině.

3) Aplikace schopné číst komentáře s využitím API Stránek budou potřebovat schválení Facebookem.

4) Facebook bude schvalovat všechny aplikace vyžadující přístup k informacím o přihlášení, lajcích, fotografiích, příspěvcích, videích, událostech a skupinách, přičemž aby aplikace tento přístup mohly získat, budou muset splňovat „přísné požadavky“. Aplikace však už dále nebudou moct požadovat osobní informace typu náboženského vyznání či politických názorů, vztahového statusu, vzdělání, pracovního uplatnění, oblíbených knih, hudby, filmů či her.

5) Mezi neschválené bude zařazena mimo jiné také Instagram API.

6) Lidé mohli na Facebooku k vyhledávání ostatních využít jejich telefonní číslo či emailovou adresu. Vzhledem k snadnému zneužití této možnosti, byla odstraněna.

7) Facebook bude vymazávat historii hovorů a textových zpráv uživatelů Messengeru, respektive Facebooku Lite na zařízeních s Androidem. Nebude archivovat ani časy hovorů.

8) Facebook odstraní Kategorii partnerů, nástroj pro cílení reklamy přímo na Facebooku.

9) Facebook zobrazí aplikace, které se spojily s Facebookem, a jaká data sdílely.

„Věříme, že tyto změny lépe ochrání informace uživatelů, a vývojářům umožní i nadále vytvářet kvalitní aplikace,“ uvedl Mike Schroepfer, technologický šéf Facebooku.

Úvodní foto: Fotolia © boygostockphoto










Komentáře